Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Meddelande
Författare
UBJ
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#1 Inlägg av UBJ » 2019-03-05, 09:44

Hej

I en annan tråd tog jag upp idéen med en asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler som ska vara kompatibel med Fremos norm, https://www.fremo-net.eu/sv/modul-syste ... regelspur/
Då fick jag svar att det inte var önskvärt med en sådan och att vi inte skulle diskutera det.
Om det är forumets åsikt, och inte bara en medlems, så är det bara att skrika till så får vi ta diskussionen på annat sätt.

Eftersom vi är några stycken som tänkte bygga med sådana gavlar så tycker jag det vore bra om vi kunde diskutera detta här och få synpunkter på en sådan gavel.
Det vi funderar kring är att lägga till ett spårläge 15 cm från framkant och använda den standardiserade gaveln och lägga till ett hål 15 cm från framkant (gör det möjligt att ansluta asymmetriska och symmetriska gavlar mot varann, en pajbit för jämn framkant ska man ha).
Anledningen till att jag tycker att vi bör komma överens om en sån här gavel är att man tex kan vilja ansluta en station med en industrimodul där båda använder asymmetriska gavlar.

Jag tycker annars att det är bra med bara en profil på gaveln, en kort bit med banvall och diken kan man kosta på sig även om man bygger en station.
Om man undviker att använda helt rak överkant på gavlarna så slipper man konstiga övergångar mellan moduler som vi ofta ser i H0.

Mvh UB

UBJ
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#2 Inlägg av UBJ » 2019-03-05, 09:50

Glömde, ett alternativ till 15 cm från framkant skulle kunna vara 20 cm från framkant. Där finns det redan ett hål i standardgaveln och då får man utrymme att lägga till ett spår till i framkant med en växel och kan uppfylla normens krav på 10 cm från spårmitt till modulkant. Kanske är bättre?

Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1343
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#3 Inlägg av Eke » 2019-03-05, 13:58

Jag är också positiv till en asymmetrisk gavel där man får mer landskspsutrymme på ena sidan om spåret.
Den symmetriska gaveln måste dock vara basutförandet på linjemoduler då det blir väldigt jobbigt med kurvorna annars.
Kan man inte kräva att om man bygger en asymmetrisk modul så ska man också bygga en anpassningsmodul till symmetriskt spårläge? Det kan ju faktiskt öka på modulbyggandet!

Har inte koll på Fremos hålbild i Nollan, så jag vill inte uttala mig om hur den borde se ut på en asymmetrisk modul ännu.


Mvh. Eke

UBJ
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#4 Inlägg av UBJ » 2019-03-05, 15:47

Jo, det är rimligt tycker jag.
Du hittar hålbilden på en uppritad gavel i slutet av dokumentet på länken i första inlägget.

Mvh UB

Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 673
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#5 Inlägg av kasoe » 2019-03-05, 17:52

Då fick jag svar att det inte var önskvärt med en sådan och att vi inte skulle diskutera det.
:D :D :D

Då läste du nog lite fel, eller åtminstone missförstod det jag skrev ganska rejält. Jag kan iofs förstå dig, blev kanske mycket text... som vanligt...

Nu lite mer kortfattat...
Den "enskilde medlemmens åsikt" var ENBART att inte börja diskutera kring "normer" och "tillägg" utan istället diskutera kring och komma igång med "byggande".
Lite mothugg måste vi väl tåla, åt alla håll? Eller...?

Jag hyllar tvärt om initiativet och ställer mig bakom att börja bygga med en asymmetrisk profil! Av samma anledning som i mitt tidigare inlägg så kan jag tycka 20 cm är bättre än 15 cm. Kanske man kan enas om att inte ha spår närmare kanten än 15 cm också? Eller är det för generöst? Eller att då använda en plexiglaskant redan när man är 15 cm från kanten?
Jag tycker annars att det är bra med bara en profil på gaveln, en kort bit med banvall och diken kan man kosta på sig även om man bygger en station.
Jag antar du menar profilens form just runt spåret? I så fall: Håller 100% med!

Och samma som innan, jag tycker inte man ska ställa krav nu när det behöver "byggas", men visst vore det önskvärt att om man har asymmetriska moduler så kan man plocka med anpassningsmoduler, i sin enklaste form bara en "pajbit", borde inte skrämma bort någon...?

Hälsar,
den enskilde medlemmen Anders Ö

PS: En annan åsikt jag har är att det är HELT SJÄLVKLART att denna sorts diskussioner ska ske här! Men då måste man kanske också vara beredd på att få lite andra åsikter än bara de som stöttar sina egna... ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt smalspår i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu

Tompa
Inlägg: 1246
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#6 Inlägg av Tompa » 2019-03-05, 21:37

Jag ser gärna 15cm asymetriskt läge. Då kan man göra linjemoduler som en variant som är 30cm breda och kan packa ihop två på samma bredd som en vanlig modul.

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3699
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#7 Inlägg av LLJ » 2019-05-15, 18:09

Fick hem lite laserskurna gavlar som jag beställt.
Både 600 mm med centrerat spårläge och 450 mm med asymetriskt (150 + 300), se bild.

Jag tror att med de båda varianterna så kommer man väldigt långt, och 600 mm har fördelen att den är vändbar utan att det blir "hack" i kanten som man kan fastna i.
0-RE_gavlar.jpg
/Lars

Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 26
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#8 Inlägg av GSJ » 2019-05-16, 08:06

Snyggt LLJ :)
Gillar den bredare 600mm gavelvarianten. Den rymmer mer bebyggelse och natur kring spåret. Samt en säkerhets zon vid urspåningar om det skulle ske.
Den enda urspårningen jag sett är de främre löphjulen på ett ånglok, men det var en fellagd växeltunga som låg bakom.

Ser fördelen med den kortare asymmetriska gaveln. Smalare modul blir lättare att transportera. Skulle nog passa bäst för 22,5 graders kurvmoduler, kanske linjemoduler.

Då jag tänkt att bygga en "säckstation" Särö Västerskog så behöver jag bara en gavel. Övriga gavlar på modulerna som utgör stationen blir Free-MO.
Bild

Infarten blir Peco kod 143, för att gå över till kod 124. Har provkört min Lenz Br64 på spåren och har bara en anmärkning. Peco-växlar har en skyddskåpa där Lenz-kopplet fastande.
Modeller med skruvkoppel har givetvis inte detta problem. Utan kåpan så exponeras den lilla fjädermekanismen som spänner växeltungorna emot respektive räl vid omläggning. Fjädern är lös, vilket fungerar så länge modulen står i uppställd i horisontalläge. Vid transport så får detta lösas, enklast med en bit dokument-tejp. Har redan tappat en sån liten fjäder och krupit på golvet med ficklampa och letat. Hittade den till sist.
Bild

Så nu funderar jag på hur jag bäst adapterar Särö-Västerskogs spårplan till modulerna.
Bild

Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 26
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#9 Inlägg av GSJ » 2019-05-16, 08:59

Som en fotnot i diskussionen kring asymmetriska gavlar så har Fremo US O-scale en helt egen standard som bygger på asymmetriska gavlar.
Modulbredden på 530mm kortare än Fremo Europas 600mm.

Enkelspår
Bild

Dubbelspår
Bild

Bangårdsgavel
Bild

Martin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Asymmetrisk modulgavel för normalspårsmoduler

#10 Inlägg av Martin » 2019-05-16, 11:51

Angående koppel som släpar:

Skulle tro att det är fel på kopplet och inte växeln, har liknande problem på vissa koppel och då är det dessa koppel som dippar något. Konsekvensen blir att dom släpar i pecoväxlar men ffa att dom inte kopplar ihop med koppel på rätt höjd.

Är ett känt problem vad jag kan förstå och som kan åtgärdas, finns olika artiklar om det på nätet och i spur null magasin. Får återkomma med länkar och förslag, har själv inte tagit tag i det ännu. Men lösningen ska nog inte vara att plocka bort skyddskåpan på pecoväxlen.

På nya Lenzvagnar ska detta vara vara åtgärdat och kopplen ska inte dippa, står lite om det på Lenz hemsida också.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster