Saknar artnr på de växlar som refereras till på länken ovan.
Ingen fara, det har både Peco och Lenz själva!
Peco har bara en sorts växel (just nu) i nollan, det är uppstyrt till Cd143 vilket är Pecos variant på "Flatbottom", dvs "Vignolräl". Lenz har flera olika, alla är OK tyckte vi som diskuterade, undantagen finns ev. önskade krav på minimiradie. Så artikelnummer kändes överflödigt...
Jag vill kunna köra med valfri blandad rullande materiel i trafikspel, så varför ambitionen att köra svenskt?
Svaret finns i din egen fråga, ambitionen hos de flesta är att köra svenskt, men det är en ambition, inget krav eller någon regel. Ambitionen är baserat på intresset hos majoriteten som jag har uppfattat den. Jag tror inte någon kommer säga nej om du kommer med tyskt, brittiskt eller vad som helst. Helt klart finns en ambition mot svenska modeller, men utbudet är minst sagt begränsat så undantag lär bli en regel i början.
De rekommendationer vi har lagt upp är just precis bara det, "rekommendationer", det är inte för att begränsa utan för att förenkla och göra mer alternativ "rätt" än att stänga bort möjligheter och tankar hos enskilda byggare. De går lite utanför normen för FREMO 0-RE som säger radier på 2-3 meter om jag minns rätt, vi tyckte en anpassning mot "köperäls" kan vara bra att ha med och även säkra upp lite med modulbredd. Rekommendationerna är inte teoretiska utan bygger på feedback från aktiva byggare, främst rekommendationerna om extra bredd (för att inte komma för nära kanten) och att hålla radierna över 1000 mm bygger på erfarenhter från modul och lok/vagn-byggare.
Även om jag står för sidan nollan-nu så är inte avsikten att "styra upp" utan bara "sprida" den information som kommer fram. Avsikten är att förenkla för de som funderar på att bygga och även att se till att det kommer till en kontaktmöjlighet mellan nollanbyggare i landet så vi kan få lite snurr på aktiviteterna. Målet som jag ser det (dvs MIN uppfattning och förhoppning, jag talar inte för någon annan här...) är att inom inte allt för lång tid kunna ställa upp en liten modulbana på någon träff med normalspår i nollan. Självklart hoppas jag även på att få se lite smalspår men allt hänger på att det kommer igång byggande, det är själva kärnan i allt...
Efter att byggande och modulkärningar kommer igång får man väl se om det blir något intresse av att förfina rekommendationerna och på sikt ta fram en svensk 0-RE norm (som då styr upp landskap m.m. lite mer mot "svenskt").
Just nu finns aktiva byggare i 0-RE i Skåne, någon i Gävle och Robban/Urban verkar som synes vara på god väg också. Tror tom att den första kopplingen mellan moduler byggda av olika byggare redan är gjord...? Assymetrsika och smala moduler har varit på tapeten men FREMO 0-RE är öppen för det mesta även om den rekommenderade 600 mm breda profilen med spåret i mitten är den som finns beskriven i normen. Vi har valt att rekommendera den från nromen om man funderar men variationer är möjliga och som sagt, kommer byggande igång så kommer det lösa sig rätt naturligt tror jag. Ska man ta med sina moduler till Tyskland och köra på en FREMO-körning där bör man nog följa normen ganska strikt, men här i Sverige och just nu så känns det viktigare att bygga...
Jag har material till 3 st modulstommar men de blev lite för smala så jag överväger att köpa nytt material så jag kan bygga några modullådor med 600 sida och kanske lite drygt metern långa... Det suger när man måste leva som man lär...
Hälsar,
Anders Ö