O:an moduler i Normalspår 32mm.

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Robban »

UBJ skrev: 2019-02-09, 11:03 Om man ska bygga en modul, vilken standard och vad är vettigt att börja med?
Som jag tänker själv så kanske ett litet industriområde med ett genomgående spår och två växlar kan vara något att börja med så man har något att testa med själv.
Skulle någon vänlig själ kunna sammanställa lite nybörjarinfo med länkar till standarder och diverse inköpsställen så tror jag att det skulle kunna få stenarna att börja rulla. Behöver inte vara superambitiöst, bara något som gör det lättare att komma igång.

En konkret fråga till, om man vill bygga sig en vagn, relativt lättbyggd, gärna bra pris, vad finns det då i byggsatsväg?
Om någon här har något sånt att sälja så skicka ett PM.
Det här var den gavelstandard jag funderade på senast: https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/b ... mo0-scale/
Dapol: https://www.dapol.co.uk/shop/o-gauge jag har en 08 på väg hem :-)
Har även en del gammalt Lima sen tidigare.

Robban
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av UBJ »

Köpte mina första nollgrejer igår. Börjar lite bakvänt med 18 omålade gubbar och gummor. Jag gillar skalan!
Funderat ett varv till och en trespårig station känns nog vettigare att börja med, mer användbart.
Tänker att jag bygger en liten kort station med korta mötesspår, då kanske sex meter kan räcka?
Planerar jag den för utbyggnad med ytterligare fyra meter så har jag väl något som vi kan få använd ning för?
Kanske bygger jag även en eller två moduler som kan anslutas till ena växelgatan om man vill ha en industrimodul för växling.

Men om man ska bygga station är väl centralt spårläge bäst, så att jag kan lägga mötesspåren på var sin sida om huvudspåret eller är det mer förebildsriktigt att ha båda mötesspåren på samma sida om huvudspåret?

Finns det något bra färdigt spår med växlar, tänker att jag som nybörjare i skalan kunde göra som jag gjort i H0 och använda färdiga växlar och flexräls där jag skär loss sliprarna och flyttar dom?

Till sist, någon som har ett förslag på förebild, tänker mig något svenskt även om det säkert kommer rulla allehanda fordon?
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Robban »

Lenz och Peco har färdigt 2r spår, finns säkert fler.
Fremo´s norm med centrerat spårläge
FREMO-Spur0-Norm_V10.pdf
(1.02 MiB) Nerladdad 216 gånger
Robban
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Jag har fått mer info sen jag lade in mitt inlägg, det som redan verkar var på väg att etableras är FREMOS norm för nollan som länkas av "Robban" här ovan. Så ett råd är "välj den"...
Skulle någon vänlig själ kunna sammanställa lite nybörjarinfo med länkar till standarder och diverse inköpsställen så tror jag att det skulle kunna få stenarna att börja rulla.
Det finns redan! ;) Kika in på www.nollan.nu så finns det en hel del under "info" fliken, och den nyöppnade "moduler" fliken.
Om man ska bygga en modul, vilken standard och vad är vettigt att börja med?
Samma svar som alltid, FREMO... ;) Se även länken ovan...

Tips på modeller att bygga finns även det på länken ovan, jag hoppas kunna fylla på mer mer så fort det "strömmar" in tips från de som kikar på sidan. Det finns också en mail-lista som handlar om nollan generellt, den är mest avsedd för sådant som inte har nåogn bra plats på andra ställen. Det arbetas på att få till en avdelning på ett forum men det finns ännu inget, fram tills dess så är det en del (dock långt ifrån alla) som använder mail-listan. Min förhoppning är att de modeller som eventuellt kommer ut aviseras där. Jag har köpt modeller i nollan i flera år och det finns väldigt lite "på lager", man får hänga på när man får nys om något. Och det är inte så lätt, sidan jag skapat har för avsikt att underlätta just precis det. (Orsaken är helt egoistisk, jag vill inte missa något själv... ;) )

Den enda modell som idag finns är nog O-vagnen från Landala, se länk på sidan ovan. Andra alternativ är att köpa Lenz vagnar och konvertera. En G10 går enkelt att bara måla om i princip. Finns lite annat på gång. Jag har själv en Dapol Class08 som jag ska (en vacker dag) konvertera till en V1. Kanske det blir en etsplåt men som minst tänkte jag göra en "så här gjorde jag" beskrivning...

Ni som är sugna på nollan är mer än välkomna att hänga på listan ovan så ni kan hänga med på vad som händer. Det är ganska lugnt på det "flödet", en sak jag upptäckt är att många nollanbyggare gör just det, bygger, de är inte alltid så snacksaliga på nätet... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av UBJ »

Nollan.nu hade jag missat och fick konstigt nog inte upp den när jag sökte efter info om skala noll (minns inte vilka sökord jag använde).
Jag tänker att man kan börja med Lenz normalspårsgrejer så man har något att köra med, modulerna kan ju ändå ha svenskt landskap och så kan man komplettera med svenska grejer om man känner för det och i den takt man orkar.
Lite inspiration: https://www.spurnull-magazin.de/veranst ... ergenland/

Jag tror att jag ska planera min station för både normalspår och 0n3s. Lägger då normalspåret först men reserverar utrymme för smalspåret, troligen fäster jag även normalspåret så att det lätt går att lossa om jag skulle vilja ha treskenspår på en del av bangården lite längre fram.

Om jag förstår standarden rätt så kan man bygga moduler från 30 cm bredd och sedan 40 eller 60 även om 60 verkar vara en rekommendation.
Kollar man bildspelet ovan så verkar dom bygga lite hur som helst och även lägga spåret på olika ställen. Jag tror att Fremo inte prioriterar jämn framkant.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Den är ganska ny och jag har inte promotat den så hårt, tanken var inte något "stort web-projekt" utan ett försök att samla in de som verkligen är intresserade... Inga nya prenumeranter på mail-listan ännu... ;)

Minsta modulbredd är 400 mm:
Die Standardbreite (Modul-kopfstück) von Streckenmodulen wird auf 600 mm festgelegt; eine Breite von 400 mm darf nicht unterschritten werden.
Kan inte tyska men "400 mm... nicht underschritten werden" skulle jag vilja ha till att "man får inte underskrida 400 mm"... Normalt är 600 mm.
300 mm är avståndet mellan ytttre skrivhålen, dvs de ska få plats i gaveln om jag förstår rätt...

Normen visar också att spåret ska ligga centrerat på modulen, finns inga andra alternativ. Jag tror att en föregående standard hade spåret assymetriskt placerat på gaveln men den är "historia". Sen tror jag FREMO är ganska pragmatiska så det mesta löser sig nog... Men det är helt korrekt, de prioriterar inte bredd på modulerna i standarden, bara spårläge och "mekanik" för att koppla ihop. Resten är rekommendationer...

Min egen plan är en "lastplats" med normalspår centrerat, ett stickspår där det går på ett treskenspår i 0n3s och sen en lastplattform där det ligger 0n2 på plattformen (Ljusfallshammar). Då kan jag bygga något som ger möjlighet att placera och köra lite med vad jag än kan tänkas bygga i nollan... Mitt största problem just nu är att jag har modullådor till 3 meter men bara 2,6 meter tillgängligt. Eller så får jag låta bli att (periodvis) öppna en av garderoberna i rummet... Funkar det också tror jag... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av UBJ »

Jag kollade på skissen där det står något om Schmalprofil minimum 150 mm, men det betyder nog något annat. Det är nog bra att ha modulerna lite bredare i nollan så 400 mm som minimum är vettigt.

Det finns en Fremonorm för Schweiz och en för dom som bygger med amerikansk förebild, det är den senare som jag tror Robban länkade till först där spåret ligger i framkant.
https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/b ... mo0-scale/
Den ska vi nog inte bygga efter.

Vill man ha spåret i framkant så är det enkelt att bygga en kort rombformad del med normriktig gavel i ena änden och låta den vara en del av sin station tex. Då har man uppfyllt normen och kan ändå lägga spåret där man vill ha det.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Aha, kan inte tyska så det jag tar till mig är ytterst små brottstycken... Kan det har att göra med minimum spåravstånd till kanten? Det läste jag om någonstans, det skulle vara 150 mm eller om det var 100...

Om man bygger en modul i flera sektioner kan man alltid justera spårlägen m.m. När vi är så få så tycker jag att man kan hålla på denna enda profil för att komma igång. Sen får väl behov och intressen hos de som bygger styra utvecklingen, vill någon bygga t.ex. dubbelspår så får man kika på det den dagen det blir aktuellt... Idagsläget gäller det nog att hålla det enkelt och framför allt, att några kommer igång med byggen... ;)

Mina egna planerade moduler blir 500 mm eftersom jag tar material från ett annat projekt som gick i stå... Eller så kör jag klart det projektet och tar fram nya delar till nollan... Möjligheterna är oändliga, men just nu är jag sugen på att komma igång så det får styra valet av modulbredd... Det och tillgänglig plats hemma...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Tompa »

Jag skulle också kunna tänka mig bygga några moduler. Och en 08 skulle ju passa mig som diggar V3 och andra fulingar.
Man måste nog lägga en order nu innan uk hamnar utanför EU....
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Tänkte samma, passa på innan Brexit... Det är väl iofs ingen direkt kris, det måste ju lösa sig förr eller senare ändå och MJ-hobbyn skrider fram i ganska makligt tempo för mig...
När ämnet är uppe, jag har faktiskt en order jag borde få iväg till Slaters... Hmmm...

V3 kan man nog få till om man går på en V36 från Lenz, lite mer arbete med att t.ex. byta plats på axlar, men vem kan motstå en utmaning... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"