O:an moduler i Normalspår 32mm.

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av LLJ »

Det enda jag hittat som verkar fel är lutningen 1:1.5, vilket inte stämmer med måtten.
Så jag kommer att använda måtten samt utgå från rök för avstånd till centrumlinjen för bulthålen. Verkar bli marginell skillnad om man använder Peco FB räls eller Lenz räls.

/Lars
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Tompa »

Jag ska rota lite bland mitt byggmaterial idag med plan att börja bygga två kurvor, 400mm bredd med centrerat spår enl

Bild

Såg att du Lasse hade ritat dina "infartsmoduler" också centrerat med 400mm bredd.
Jag har inte följt alla diskussioner i trådarna om nollan så jag är lite ouppdaterad på hur diskussionerna har gått.
Såg på nollan.nu att rekommenderad minradie för linjekurvor är 2500. Jag hade tänkt runt 3000 så det verkar ju lira med den ni diskuterat. Eller har jag läst fel ang minradie?
Tänkte inte heller göra kurvorna så långa, max 1000, efter diskussionen om att dom blir tunga inte minst pga grusvikten.

Har vi sagt något om sarghöjden?
Ritningen ovan visar en sarg som är 90mm. Jag vet jag har en massa remsor som ligger som är fint kapade till 95. Gör det något om jag släpper ner "kjolen" 5mm?
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Eller har jag läst fel ang minradie?
Nej, inte alls! :) Här är det FREMO Spur-0 som gäller, rekommendationen ger viss lättnad på radier så man kan använda "köpeväxlar" från t.ex. Peco som har mindre radie även i huvudspår.
På linjemoduler så kan (bör) man utan omsvep följa normens >2500 mm i radie.
Har vi sagt något om sarghöjden?
Sarghöjen är valfri utmed moduler hos FREMO, har inte hört annat. Det enda som "styrs" av normen är väl att man i modulens ände bör håll måttet 100 mm...
Som du ser på skissen du har klippt in så finns en "Möglicches Flachmodulbreit"? som visar en sarghöjd på 72 mm... Inte ens FREMO verkar vara stenhårda där... ;)
Jag antar att du har tänkt släppa ner den i överkant och det är ju helt OK som jag ser det. Mest en estetisk fråga...

Det som är sagt om modulens sarg bland de jag hört med här i landet är att de flesta verkar tycka att "matt svart" är snyggast även om det inte matchar normen...
Jag är en av dessa så jag tror jag kommer med största sannolikhet måla mina moduler svarta...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av LLJ »

Tompa skrev: 2019-05-19, 09:57 Såg att du Lasse hade ritat dina "infartsmoduler" också centrerat med 400mm bredd.
Det var min första tanke. Men de blir nog 450 mm breda gavlar (300+150) så att ena sidan passar mot centrerad 600 mm gavel. Köpte sådana gavlar från h0fine som även har delar i 0:an
Ev. så bygger jag dem som övergång 450-600 bredd.
Tompa skrev: 2019-05-19, 09:57 Har vi sagt något om sarghöjden?
Ritningen ovan visar en sarg som är 90mm. Jag vet jag har en massa remsor som ligger som är fint kapade till 95. Gör det något om jag släpper ner "kjolen" 5mm?
Jag har ritat mina sidor 100 mm men kommer ta ner dem till 90 mm vid yttergavlarna för att matcha standard gaveln.

/Lars
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Tompa »

LLJ skrev: 2019-05-19, 11:21
Tompa skrev: 2019-05-19, 09:57 Såg att du Lasse hade ritat dina "infartsmoduler" också centrerat med 400mm bredd.
Det var min första tanke. Men de blir nog 450 mm breda gavlar (300+150) så att ena sidan passar mot centrerad 600 mm gavel. Köpte sådana gavlar från h0fine som även har delar i 0:an
Ev. så bygger jag dem som övergång 450-600 bredd.
Såg att du köpt 300+150 gavlarna. Men hur tänkte du göra på stationen då, ska du flytta fram genomgående spåret till 150mm från kant eller flytta bak det till 300 från kant?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av LLJ »

Det blir 150 från kant. Det underlättar att komma åt när man rangerar.

/Lars
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Tompa »

Hmmm nu finns ju detta 150mm måttet i 300+150 gavlarna. Det får mig återigen tänka 300mm breda kurvor med centrerat spår...
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Det får mig återigen tänka 300mm breda kurvor med centrerat spår...
Tänk då också på att du hamnar utanför normen... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av Tompa »

kasoe skrev: 2019-05-19, 14:26
Det får mig återigen tänka 300mm breda kurvor med centrerat spår...
Tänk då också på att du hamnar utanför normen... ;)

/Anders
Ja och 300 är lite smalt tyckte vi...
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Inlägg av kasoe »

Jo, ska det vara moduler som kan stå för sig själva så blir 300 mm ganska ostadigt. Jag har ett vagt minne av ha hört om en rak N-skalebana som var uppställd för uppvisning. De är 400 mm breda och det var någon oförsiktig som gick in i den och skakade om allt så flera modeller for i golvet. Så även 400 kan ha sina brister... Allt hänger väl på att man gör "rätt" när man bygger banan så den blir stabil. Då kan man nog hantera några moduler som för sig själva kan vara ostadiga men i banan blir de stabila.

Målet bör ändå kanske vara att bygga "stadigt" så man inte får moduler som bara kan användas på vissa sätt...

Men än så länge är allt teorier, än finns ingen bana... ;)
Jag fick hem mina första två modulgavlar idag, bara fixa lite mer material så jag kan få ihop min första modul, 1200 mm lång... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"