Moduler i nollan

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
AndersOlsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-04-24, 08:13
Ort: Göteborg
Kontakt:

Moduler i nollan

Inlägg av AndersOlsson »

GMJS deltog i helgens modulmöte på Eriksberg i Göteborg. Det blev lite av blodad tand och vi har börjat studera en mer allmängiltig standard så att fler byggare i nollan (normalspår 32 mm, och smalspår 19,8 mm och 13,3 mm) skulle kunna vara med när vi deltar i modulmöten.
Intresserade av detta kan kontakta mig.
Medlem i GMJS
Är knuten till LMT Landala modelltåg
Bygger själv i skala S
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Moduler i nollan

Inlägg av daniel »

Förslag på en modulstandard för 19,8mm finns redan. Se längst ner på den här sidan:
http://www.lokputsaren.se/moduler

Med vänlig hälsning
Daniel
Byggare i Nollan på 19,8 mm spårvidd.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Moduler i nollan

Inlägg av kasoe »

Som Daniel säger, för 3-fot i nollan finns en pågående verksamhet för att spika en norm. Spårvidden är baserad på era (GMJS) dokument och profilen för modulerna är enligt länken som Daniel lämnar.
Det finns några intresserade som planerar en träff efter midsommar för att försöka enas om hur det ska se ut, min gissning är att det kommer att bli den "allmängiltiga" norm som kommer anammas.

När det gäller 13.3 så är risken att den inte har samma förutsättningar att slå, de flesta jag känner till som bygger 2-fot i nollan bygger sina modeller för 0n2, dvs 12.7. Vi har stött och blött spårvidder genom alla år och även om någon har ändrat sina modeller från 12.7 till 13.3 så tror jag att den "allmängiltiga" vägen här kommer att hamna närmare 12.7 än 13.3.

Visst kan man förfasas över att det inte är "exakt" men de flesta verkar gå på att det är "tillräckligt bra" och de (mycket få) modeller som finns och planeras av svenska lok har tagits fram för 12.7 mm, det bör man nog ta hänsyn till...

Detta är MINA åsikter om 2-foten, och även jag kommer köra på 12.7 när det väl blir något byggt i modulväg... Med det sagt så har jag ändå en Simplex för 13.3 men det är allt och kommer troligen så förbli...

Men som sagt, 0n3s är i princip på gång, jag kommer själv troligen inte kunna vara med på mötet som planeras men jag kommer följa utkomsten med spänt intresse... :) Hoppas äntligen få se lite smalspårsmoduler på Dream-track framöver!

Hälsar,
Anders Ö

EDIT: förtydligande om 3-fot...
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2015 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Moduler i nollan

Inlägg av AndersB »

Jag har också, av och till, umgåtts med funderingar på att lägga till en skala (när det nu ska bli tid till det...).
Har blivit sugen när jag kikat på bilder från diverse körmöten :-)
Den norm jag kikat på är av naturliga skäl Fremo's: http://www.fremo-net.eu/index.php?id=176
mvh/anders
Användarvisningsbild
AndersOlsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-04-24, 08:13
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Moduler i nollan

Inlägg av AndersOlsson »

Anders Ö:
Du skriver om en träff efter midsommar. Kan du ger mer information. Det vore intressant att delta i denna träff
Hälsningar
Anders
Medlem i GMJS
Är knuten till LMT Landala modelltåg
Bygger själv i skala S
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Moduler i nollan

Inlägg av Eke »

Även jag är fascinerad av dom lite större tågen och av det fina modellbyggandet som finns där. Är så imponerad av alla franska smalspårsbyggen (och även svenska naturligtvis) som jag sett men skulle absolut bygga svenskt om jag skulle råka komma till skott!
Ser det nästan som en fördel att inte så mycket färdigt finns att köpa som i Halvnollan som jag kör normalt (och kommer fortsätta med) skulle nog göra något litet rullande gladbygge och snickra en enkel linjemodul till att börja med för att komma igång medans man filar lite längre på något finare bygge av rullande art! Men jag skulle aldrig satsa på kvantitet som är så lätt att göra i dom kommersiellt mer gångbara skalorna, snarare bara ett lok med hög kvalitet som fixas till med roliga finnesser vartefter!
Har som AndersB lite svårt att se var jag skulle få tiden från, men jag jobbar ju på att flytta till skåneland så vi kanske kan starta en liten lågintensiv 0-skaleavdelning där nere! ;-)
Har inga synpunkter på några tiondelar spårvidd hit eller dit eller vilken norm modulgavlar ska sågas ut efter, bara det funkar!
En årlig träff räcker tror jag, kanske på sommaren så man kan ta en öl och tända grillen också!

Storskaliga hälsningar
Eke
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Moduler i nollan

Inlägg av Fredman »

.
Senast redigerad av 1 Fredman, redigerad totalt 2015 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Moduler i nollan

Inlägg av LLJ »

OT: Det finns ju redan moduler för 0n30 (O16.5) och en svensk norm för detta.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Moduler i nollan

Inlägg av kasoe »

Jag har sett 0n3s och 0n30 som separata modulnormer, jag har också en massa amerikanskt i 0n30 och klurar även på moduler för det.

Jag tror inte man ska blanda ihop ambitionerna med att få till en 0n3s-norm med det som redan finns för 0n30 (Noterar att Lars helt korrekt har skrivit "OT", men bara för att förtydliga...). Det är olika saker (tom olika skalor om man ska vara petig). Låt oss hoppas det finns plats för alla och att vi framöver får se svenska 0n3s moduler bredvid amerikanska 0n30. :)

Och det där med "tid", jag vet precis... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Moduler i nollan

Inlägg av AndersB »

kasoe skrev:... ambitionerna med att få till en 0n3s-norm ...
För att tydliggöra så är det nog främst normalspår (32mm) som jag suktar efter ;)
mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"