Någonstans i Småland

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Någonstans i Småland

Inlägg av daniel »

Hej,

Här kommer fortsättningen på mitt projekt Någonstans i Småland som sen några år tillbaka är i 0n3s istället för H0n3. Banan har Växjö-Västervik, spårvidd 891mm, som förebild i skala 1:45. För närvarande bygger jag min första växel till banan av totalt åtta styck, samt försöker bygga en vettig vändskiva. Och så har jag slagit fast spårplanen. Rummet är 5 x 4 meter och minsta kurvradie 1000mm. Den blåa rektangeln är stationshuset och den röda är godsmagasinet. Numren som står på växlarna är ID:nr för att hålla reda på de olika växlarna. Och rektanglarna på spåren vid vändskivan är "lok", för att få en uppfattning om hinderfri längd. De två långa "loken" i lokstallet är YBo5p motorvagnar och de ryms normalt inte i ett lokstall.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
spårplan_7_rummet.png
spårplan_7_rummet.png (33.98 KiB) Visad 5939 gånger
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av StaffanWiman »

Ser bra ut. Kul att det är fler än jag som tycker det är bättre att bygga runt väggarna än att ha en samlad yta.
Är det en vägg som går ut från höger?
Är det bara duck-under vid dörren eller går det att fälla upp/ ta bort?
Bilder?

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av JanFrelin »

Hur har du tänkt dig trafiken?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av daniel »

StaffanWiman skrev:Är det en vägg som går ut från höger?
Är det bara duck-under vid dörren eller går det att fälla upp/ ta bort?
Ja, det är en vägg som går ut från höger. Den gör att man inte kan se hela banan på en gång.

Bron kommer vara öppningsbar. Skiss på den finns här: http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/ ... f=5&t=2057

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av daniel »

JanFrelin skrev:Hur har du tänkt dig trafiken?
Mest uppvisningskörning med ett par tåg som kör runt. Jag kommer ha spårledning och fjärrstyrda växlar så att datorn kan köra banan automatiskt. Och så ska besökare kunna köra tågen med sina smartphones. Jag kommer ha LocoNet-bussen längs banan, men den kommer inte vara åtkomlig för körkontroller utan enbart för spårledning och signaler.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Eke »

daniel skrev:
JanFrelin skrev:Hur har du tänkt dig trafiken?
Mest uppvisningskörning med ett par tåg som kör runt. Jag kommer ha spårledning och fjärrstyrda växlar så att datorn kan köra banan automatiskt. Och så ska besökare kunna köra tågen med sina smartphones. Jag kommer ha LocoNet-bussen längs banan, men den kommer inte vara åtkomlig för körkontroller utan enbart för spårledning och signaler.

Med vänlig hälsning
Daniel
Varför ska du inte ha Loconet åtkomligt för körkontroller?

Mvh. Ekenyfiken
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av daniel »

Jag slipper montera uttag i sargen. Jag har bara en LocoNet-körkontroll (Fred) och de flesta som kommer hem till mig har inga egna LocoNet-körkontroller. Några kör XpressNet och många har ingen körkontroll alls, t ex syskonbarn. Men nästan alla har en smartphone och eftersom både Iphone och Android funkar så finns det ingen anledning att krångla med uttag för LocoNet-körkontroller.

Som bonus blir sargen snyggare. Ska man ha körkontrolluttag så behöver de ju synas om det ska vara någon vits med dem.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av kasoe »

Befriande att läsa Daniel, du tänker precis som jag fast nästan helt tvärt om! ;) :) :)

Ser fram emot fortsättningen, en sak nappade jag på:
De två långa "loken" i lokstallet är YBo5p motorvagnar och de ryms normalt inte i ett lokstall
Ybo5p, känner du till något som jag inte gör? :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av daniel »

Du har fått mail.

Med vänlig hälsning
Daniel
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Fredman »

Hittade detta .Fel spårvidd dock men kanske något annat intressant.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=46&t=2854
T.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"