2R information om träffen

Planering av Hobbymässan i Älvsjö 2014
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

2R information om träffen

Inlägg av Odd J »

DENNA INFOPOST UPPDATERAD 29 OKTOBER

MMM deltar på MJ-Hobbymässan med en uppvisningsbana. Det är en av de tillfällen då vi visar upp våran bana och sprider intresset för moduler, och vi får också ersättning av mässan till föreningen, pengar som används till interna träffar och andra föreningsangelägenheter.

Att bygga och driva banan är ett stort ansvar för alla i föreningen, och ni som anmält er får räkna med att ni kan bli uttagna till olika arbetsuppgifter av trafik- och banansvariga före, under och efter utställningen.

Tider på mässan:
Fredag 31 oktober: Byggnation från 12.00 till c:a 20.00. Mässan är öppen mellan 08.00 och 22.00 men MMM kommer huvudsakligen att jobba 12-20.
Lördag 1 November: Öppet för allmänheten kl 10-18. Öppet för oss från 08.30 för uppackning
Söndag 2 november: Öppet för allmänheten kl 10-17. Öppet för oss från 08.30 för uppackning

Klockan 12.00 på fredagen ses dom som anmält sig eller blivit uttagna för att hämta 2R-moduler på SMJ.

Hitta till mässan och vår inlastningsdörr: Se denna PDF: http://www.modulsyd.se/forum/download/file.php?id=1871

Under eftermiddagen bygger vi upp banan och därefter följer arbetet med att bygga publikskydd, sätta upp banans framsida av tyg, montera himmelskulisser etc. Även ni som inte har någon modul med er bör ha en grunduppsättning verktyg med er för att kunna göra nytta under uppbyggnad och demontage. Om du har, ta då med dig:
1. Elektrisk skruvdragare/borrmaskin
2. 13 mm fast nyckel eller spärrskaft. I nödfall en skiftnyckel
3. Ett par olika små tänger
4. Häftpistol
Nu behöver ju inte alla ha med sig allt detta men alla måste åtminstone ha något.

MMM har bakgrundskulisser och akrylglassskydd mot publiken, men inte speciellt mycket tvingar för att montera den här utrustningen. Så ni som vill ha glasskydd på era moduler, ta med egna tvingar!

Under uppbyggnaden på fredag så får vi tillfälliga entrékort när vi anländer. På fredagen delas även de ordinarie entrékorten ut, de som är nödvändiga på lördag och söndag. Ni som inte kommer på fredagen får själva kontakta någon vän "på insidan" för att få ut era kort.
Mässans rabatterade P-biljett, 250 kr för lördag och söndag går att köpa endast på fredagen. Mer info om detta får vi på plats under fredagen.
Ni som inte vill betala mässans dyra parkering kan parkera gratis i villakvarteren i Örby och gå till mässan på c:a 10 minuter. Ni som har GPS, slå in Råbyvägen 65 och leta upp en plats längs gatorna när du kommit dit.

Det finns olika caféer och restauranger på mässan men det är ju inte direkt någon Happy Hour. Så lite egen matsäck kan ju vara en idé för den sparsamme.

Fråga gärna om något verkar oklart. Tyvärr vet vi i styrelsen inte något mer om till exempel entrékort och P-biljetter än vad som står här så frågetecken om en del detaljer måste tyvärr leva vidare till på fredag då säkert allt löser sig.

Trafikansvarig Hubert Österlund får här själv berätta om hur trafiken kommer att läggas upp:
"De ä dags nu" som Martin Ljung proklamerade för länge sedan utan att egentligen tala om vad som var dags! Men det vet vi! Det ärt dags för Sveriges störta hobbymässa! Vi skall köra tåg för publik. Alltså inte enbart för vår egen skull. Därför måste vi försöka skapa trafik som verkar intressant för PUBLIKEN! Sannolikt vill de se tåg som rullar hela tiden, olika tåg i en jämn ström, från vänster och från höger.
Hur skall vi fixa det?
Tidigare publika körningar som många av er har varit med om har väl fungerat ganska dåligt? Vanligen kommer en massa (för många) tåg ut när man startar upp, för att sedan ebba ut fram emot lunch till något enstaka, medan de flesta tåg står uppställda både här och där. Styrelsen har utsedd undertecknad till Trafikansvarig eller snarare Trafikledare, med befogenhet att styra upp trafiken för publikens bästa. Jag lovar att göra ett försök på 2R-banan.
Första dagen (lördag) tänker jag styra ut tågen i lagom flöde och tågslag från Tomteboda. Jag räknar med maximalt 8 tåg på banan samtidigt, med lite marginal för dubbelspåret mellan Bjästa och Västhamn, samt att det går att mötas på Kroksbo. Ni får helt enkelt följa de direktiv som ibland kan vara nödvändiga för att det skall fungera. På söndag kan det bli aktuellt att skapa en lista för lokförare som därmed blir en tjänstgöringslista som skall följas. Listan blir en test på vilket system vi skall använda i framtiden. Vi vet ju inte vilka tågresurser vi har till förfogande under de två dagarna, det kanske inte finns 8 tåg (lokförare) under hela visningstiden.
Lokförarna skall alltså:
-Ställ upp tågen på Tomteboda, var annat tåg åt vänster och var annat tåg åt höger. ENDAST ETT TÅG PER LOKFÖRARE PÅ BANAN SAMTIDIGT!
-Maximal tåglängd kommer att anges av Trafikledaren.
-Utfart från Tomteboda enligt Tkl anvisning.
-Acceleration/Retardation och marschfart så förebildslikt som möjligt. Snabba tåg (motorvagnar) kan inte räkna med att köra i maxfart, modulbanor är sällan byggda för det.
-TAM mellan bemannade stationer. Följ TKl anvisningar.
-Ev ljussignaler gäller.
-När ni får klarsignal förväntar sig Tkl att ni avgår direkt. Håll koll på signalerna!
-Normalt räknar vi med att köra var annan tåg på en mötesstation (undantag dubbelspårssträckan). Undantag kan ske efter samråd mellan berörda Tkl för att hålla trafiken i gång.
-Det kan ev. vara möjligt att parker tåg på Tomteboda för kortare tid, men räkna inte med det för någon längre tid. Vi kan bli tvungna att ta ned tåg som står i vägen för trafiken.
-Det är inte säkert att just du får ta lunch när det passar dig! Ta med något blodsockerhöjande så länge. Trafiken måste gå i första hand!!!
Sedan återstår endast glatt humör och tålamod! Och kom i håg: VI KÖR FÖR PUBLIKEN!
Hälsningar från Trafikledaren
Hubert Österlund


Banansvarig
Odd J
Senast redigerad av 1 Odd J, redigerad totalt 2014 gånger.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 2R information om träffen

Inlägg av StaffanWiman »

Parkeringsmöjlighet?
Parkeringsmöjlighet för husbil?

Staffan
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Odd J »

StaffanWiman skrev:Parkeringsmöjlighet?
Parkeringsmöjlighet för husbil? Staffan
Parkering kan ske på mässområdet för en "utställarbiljett" eller vad dom kallar det - tror det kostar 150 kr eller så för hela mässan. Jag vet dock inte om detta gäller dygnet runt eller om man måste ta med sig hem bilen på natten när mässan är stängd. Någon husbilscamping kan man inte räkna med.

Man kan parkera gratis på gatorna i dom omgivande villaområdena med 10 minuters gångväg till mässan.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: 2R information om träffen

Inlägg av fs_toni »

Funderar dock på om vi hade mer plats förra året? 12x26 meter känns ändå inte sååå stort? Speciellt inte om 2R och 3R ska samsas på den ytan?
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av ANLD_1435 »

Tjosan Odd och i andre, ska vi ha en anmälningslista på personal utan modul
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Arne Ivan »

ANLD_1435 skrev:Tjosan Odd och i andre, ska vi ha en anmälningslista på personal utan modul
Det tror jag vore bra.. jag kan bestämma mig först efter sista anmälningsdagen för moduler, om jag är där alls, verkar det.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Odd J »

Lite info om banplaneringen 2R:

Jag har nu tagit fram en banplan och skickat den till mässan för godkännande. När detta är klart publiceras banskissen här.

Vi kommer att ha en 2R rundbana med fyra större stationer. Total körsträcka blir c:a 70 meter. Tågmagasinet kommer att byggas integrerat i linjen med dubbla växelgator. Detta kommer förhoppningsvis att hjälpa oss på traven när det gäller att hålla en tät och publikvänlig trafik. Mellan Bjästa och Västhamn blir det dubbelspår, vilket ger möjlighet att köra lite rangering på de bakre spåren på detta avsnitt av banan. Via ett stickspår finns möjlighet till vagnsutbyte med 3R-banan.

Möjlighet till testanslutning av nya moduler kommer att finnas.

Det blev många moduler anmälda denna gång, men relativt få kurvor. Detta gör att ett antal moduler inte gick att integrera i planen. Så för er planering inför finputsning, packning och transport kan jag meddela att följande moduler INTE är med i banan: Högspänningen, Besenlunda, Kolonimodulerna, Abonnerád, Åseda Kryss.

Hälsningar
Odd
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Odd J »

Här är nu banplaneringen, godkänd av mässan. Se bifogad PDF-fil!

Mycket nöje!
Odd
Bilagor
banskiss100.pdf
(341.45 KiB) Nerladdad 441 gånger
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information om träffen

Inlägg av UBJ »

Intressant lösning med magasinet i själva rundbanan.
Misstänker att det leder till en självsanering när det gäller antal tåg i magasinet, inte kul att lämna ett tåg obevakat ut mot publiken.
Jag tror att det är en bra lösning för att få flyt i trafiken.

Mvh UB
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 2R information om träffen

Inlägg av hakang »

I Dortmund hade vi bakgrunder bakom hela banan (mkt snyggt och lyckat), UTOM just vid magasinet. Där hade vi bakgrunden mot publiken just för att skydda mot klåfingrighet. Ett par kommentarer till det:
- Tysk mj-publik är oklanderligt disciplinerad, maken till oklåfingrig publik finns inte.
- Alla som kunde ställde sig vid magasinet och gluttade över kanten. Det var helt enkelt spännande att titta på!
- Många kunde inte titta över kanten och kände att de missade något.

Jag misstänker att intresset att se på allt läckert i magasinet kommer att finnas även i Älvsjö. Eftersom jag inte litar ett skvatt på svensk disciplin är mitt förslag att sätta upp en hög plexiskiva mot publiken just vid magasinet.
Skriv svar

Återgå till "Planering Älvsjö Hobbymässa 2014"