Viktig information om forumet

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av MickeC »

BoAndersson skrev:Med den nya utformningen på forumet, så har det specifikt uppdelas till som forumet heter MODULsyd.
Alltså koncentrerat på moduler av olika slag, men allting som berör MJ med min favorit att kunna bygga och visa lite bilder kring detta, tycker jag saknas i allmänhet.
...
Vänl
Bo
Det är självklart då vi redan från början just varit ett forum för oss som bygger Moduler och som dessutom vill träffas och köra på dom... Sen att det förekommer diskussioner om allt övrigt också så har det oftast en koppling till just Moduler

Generella MJ-forum i allmänhet har vi redan alldeles för många av... :cry:

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
BoAndersson

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av BoAndersson »

Generella MJ-forum i allmänhet har vi redan alldeles för många av... :cry:

//Micke C



Ska jag tolka detta inlägg som att de Mj utövare som inte är modulbyggare, kan se sig om efter ett annat generellt forum.
Och att ni modulbyggare inte aktiverar er i andra forum som har byggtrådar kring rullande, för det förekommer inte speciellt mycket här.


När jag började skriva på detta forum Modulsyd, så fick jag ett pm ifrån en av era medlemmar, om frågan var, att jag skulle agera på ny arena, eftersom jag började lägga ut några bilder här.
Eller om jag verkligen var intresserad av att börja med moduler.


Men dessa aktioner är ett trevligt bemötande, och jag fick väl inte heller speciellt många inlägg med ett välkomnade.
Detta kan jag förvisso förbise.

Mitt Mj utövande är inte bara renodlat modulbyggande ( att jag har svårt att vara på möte har jag tagit upp tidigare )

Jag tycker om att se vad som är möjligt att återskapa ifrån husmodell till signalverksamhet och därefter se vad denna gräns går, likaså att bygga modeller efter den epok som jag eftersträvar.

Att bara köpa rätt upp och ner för att man ska ha något att köra med, har aldrig legat i mitt tankesätt.

Men det är möjligt att detta forum är något som jag ska avstå ifrån, så får även denna medlem som skrev sitt pm får sin önskan uppfylld.

/Bo
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

ModulSyds "verksamhet" är egentligen modulträffarna. Forumet är ett sätt att träffas mellan modulträffarna. Vi skulle få abstinensbesvär annars.... Som MickeC skriver så finns det flera "allmäna MJ-forum" och vi har ingen avsikt att ModulSyd blir ännu ett.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av MickeC »

BoAndersson skrev:Generella MJ-forum i allmänhet har vi redan alldeles för många av... :cry:

//Micke C


Ska jag tolka detta inlägg som att de Mj utövare som inte är modulbyggare, kan se sig om efter ett annat generellt forum.
Forumet är precis som det låter inriktad mot Moduler och det som rör dessa i huvudsak, alla andra är givetvis välkomna men om man nu inte är intresserad av moduler har jag svårt att se anledningen...
BoAndersson skrev: Och att ni modulbyggare inte aktiverar er i andra forum som har byggtrådar kring rullande, för det förekommer inte speciellt mycket här.
Är vi inte?
BoAndersson skrev: När jag började skriva på detta forum Modulsyd, så fick jag ett pm ifrån en av era medlemmar, om frågan var, att jag skulle agera på ny arena, eftersom jag började lägga ut några bilder här.
Eller om jag verkligen var intresserad av att börja med moduler.
Det får den medlemmen svara för själv. Sen skall jag villigt erkänna att jag också tänkt tanken när man letat efter anknytningen till moduler i dina inlägg.
BoAndersson skrev: Jag tycker om att se vad som är möjligt att återskapa ifrån husmodell till signalverksamhet och därefter se vad denna gräns går, likaså att bygga modeller efter den epok som jag eftersträvar.
Jag tror inte det är någon större skillnad mot de flesta av oss andra...
BoAndersson skrev: Att bara köpa rätt upp och ner för att man ska ha något att köra med, har aldrig legat i mitt tankesätt.
Inte mitt heller...
BoAndersson skrev: Men det är möjligt att detta forum är något som jag ska avstå ifrån,...
/Bo
Det är bara du som kan avgöra vilka forum du är aktiv på. Jag bidrar(?) till detta forumet för att jag är intresserad av moduler...

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av StaffanWiman »

Jag tycker att en strikt avgränsning mellan det som rör moduler och det som rör mj i allmänhet inte vore att gör forumet intressantare.

Det finns kanske fora som jag inte har upptäckt, men Modul syd har jag uppfattat som det livaktigaste och bästa på svenska...

Innebär det för mycket arbete för forumansvarige?

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

Jag trivs också bäst på ModulSyds forum och läser och skriver nästan enbart här. Undantaget är Smalspårsfrämjandets forum som också passar mig mycket bra men det är mässingsbyggarnas hemvist. Och det är helt okej att starta trådar om "allmän MJ" på vårt forum.

Men, medlemmarna på ModulSyds forum är i första hand intresserade av moduler och det som rör moduler. Det gör att mer allmäna trådar inte blir lika mycket lästa och kommenterade som modul-trådarna. Det har lett till att Bo som inte bygger moduler (enligt norm) har hamnat i en egen liten "ö" på forumet. Det är det som den här tråden mer och mer handlar om. Det är tillåtet att skriva allmäna trådar vilket flera av oss också gör, men man får då räkna med att man kanske inte får så mycket svar. Och en del trådar får inga svar alls.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av Sunesson »

daniel skrev:Jag trivs också bäst på ModulSyds forum och läser och skriver nästan enbart här. Undantaget är Smalspårsfrämjandets forum som också passar mig mycket bra men det är mässingsbyggarnas hemvist. Och det är helt okej att starta trådar om "allmän MJ" på vårt forum.

Men, medlemmarna på ModulSyds forum är i första hand intresserade av moduler och det som rör moduler. Det gör att mer allmäna trådar inte blir lika mycket lästa och kommenterade som modul-trådarna. Det har lett till att Bo som inte bygger moduler (enligt norm) har hamnat i en egen liten "ö" på forumet. Det är det som den här tråden mer och mer handlar om. Det är tillåtet att skriva allmäna trådar vilket flera av oss också gör, men man får då räkna med att man kanske inte får så mycket svar. Och en del trådar får inga svar alls.

Mvh Daniel
Man måste inte ha svar heller, tycker jag. Man kan delge erfarenheter och egna upptäckter om man har tron att det kan vara andra till gagn. Sen är det väl klart att det är roligt att få feedback, eller andras vinklingar. Ibland kör man fast i sin egen värld, och kan behöva "bogserhjälp" Jag läser mest ModulSyd:s hemsida, men även andra, och gillar forumen på olika sätt och får ut en hel del av varje. Jag tycker själv att jag läst mig till mycket kunskap. Och, tja, jag har ju ingen modul, men jag har modulintresse. och tågintresse!

//Thomas
Thomas Sunesson
BoAndersson

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av BoAndersson »

Vad är definitionen på modul.

Är det att vissa std har ett antal hål i gavlarna som ska sitta efter ett visst mönster, för att då vara en grund till att kunna vara kompatibla i träffar.

För mig handlar en modul om så mycket mer, skapande av ett större diorama med ett visst mål.
Att då i detalj kunna ta fram unika egenskaper såsom den vardag och tidsepok man vill identifiera.

Alltså är ett modulbyggande mer än 2st gavlar och 2st långsidor.

Jag är inte ute efter feedback på det jag gör, utan som Thomas tar upp lite vinklingar som kan få respektive byggare att få ett annat perspektiv på det man bygger.

Men här verkar det som det är en lucka i modulkonceptet.
Sen må det handla om USA inriktat –Svenska – europeiska förebilder, detta är ganska så ointressant då en häst ser likadan ut oavsett, eller landskap, och då har jag lite med bergsutformning och möjligheter att kunna bygga detta.
Övrigt såsom berg och tunnelöppningar är inte direkt aktuellt i ert modultänk.

Detta är endast lite av vad en modul kan bestå av.
Det är väldigt lätt att fastna i speciella riktnormer, men tänk även på det som är ovanför dessa ramar, som ni påtalar som moduler.

/Bo
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av LLJ »

@Bo: Det är inget som säger att du måste bygga efter en viss modulnorm för att få kalla de en modul, dvs du kan i princip ha en egen modulstandard som bara funkar för dig.

För oss andra är dock detta med moduler mer än bara att ha kompatibla moduler så vi kan bygga (stora) banor, det är även en umgängesform där man utbyter erfarenheter och ideer (och pratar en hel del "skit").

T.ex. så är vi några som startat en förening i Värnamo där vi på kort tid fått upp en "klubbana" med hjälp av moduler. Banan kommer att förändras allt eftersom nya moduler kommer till. Men eftersom allt är i modulform är det ganska enkelt att förändra, särskillt jämfört med en fast anläggning.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av kasoe »

Vad som är en "modul" är säkerligen olika men jag vill ändå påstå att någon "lucka" finn inte i "modulkonceptet". De allra flesta "modulkoncept" föreskriver att det ska vara ett landskap, olika normer drar det olika långt, men helt klart är att det ska bli en "enhet" där även landskap ingår.

Och jag skulle precis tvärt om vilja påstå att många, flertalet, moduler har mycket vackra landskap och uppfyller även höga kriterier på annat än "2 st gavlar och 2 st långsidor". Men återigen så kanske det är där man märker att detta är ett "modulforum" i första hand.

Om du kopplar ihop två moduler så är det oftast något "mekaniskt" eller "elektriskt" som är grund till problem eller funderingar. Det är sällan man måste koppla isär två moduler för att landskapet inte "passar"... (Det har nog aldrig hänt...). Så helt klart så rör diskussionen mest det som ställer till förtret i modulbyggarens vardag, men jag tror inte att någon har "glömt bort" landskapet...

Kanske man skulle ha en avdelning med "modulkavalkad" där man kan ta en bild på sin färdiga modul och lägga upp. Kanske är bra både för banplanering och inspiration. En sådan tråd skulle väl dock vara en ren "bildtråd" och utan diskussioner, då tappar den snabbt sin funktion som "bildkavalkad"...

Men som sagt, jag måste ändå påstå att de allra flesta har mycket lyckade landskap på sina moduler, och de som ännu saknar har säkerligen en plan, men det är ju en hobby... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"