Viktig information om forumet

Allmäna diskussioner och information
SvenLövström
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-05-09, 02:03

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av SvenLövström »

Personligen tycker jag att det är jätte intressant att se den byggning som Bo gör.
Får mig att vilja bli bättre själv och utveckla mig som mj intresserad.
Nu bygger jag ju själv messingsbyggsatser.Husbyggnad är jag inte alls lika bra på.
Jag tycker ocskå att mina moduler skall vara som små dioraman i sig själv
utan att därför övergöra det så man aldrig skulle3 våga att ta med på modul träff.
För det har jag ju ambition till att göra en gång.

Sven
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av Johnny »

BoAndersson skrev: Övrigt såsom berg och tunnelöppningar är inte direkt aktuellt i ert modultänk.
Varför inte det?

//Johnny
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av Sunesson »

BoAndersson skrev:Vad är definitionen på modul.

Är det att vissa std har ett antal hål i gavlarna som ska sitta efter ett visst mönster, för att då vara en grund till att kunna vara kompatibla i träffar.

För mig handlar en modul om så mycket mer, skapande av ett större diorama med ett visst mål.
Att då i detalj kunna ta fram unika egenskaper såsom den vardag och tidsepok man vill identifiera.

Alltså är ett modulbyggande mer än 2st gavlar och 2st långsidor.

Jag är inte ute efter feedback på det jag gör, utan som Thomas tar upp lite vinklingar som kan få respektive byggare att få ett annat perspektiv på det man bygger.

Men här verkar det som det är en lucka i modulkonceptet.
Sen må det handla om USA inriktat –Svenska – europeiska förebilder, detta är ganska så ointressant då en häst ser likadan ut oavsett, eller landskap, och då har jag lite med bergsutformning och möjligheter att kunna bygga detta.
Övrigt såsom berg och tunnelöppningar är inte direkt aktuellt i ert modultänk.

Detta är endast lite av vad en modul kan bestå av.
Det är väldigt lätt att fastna i speciella riktnormer, men tänk även på det som är ovanför dessa ramar, som ni påtalar som moduler.

/Bo
Om Du har möjlighet så åk på något modulmöte. Till exempel så har Du väl ganska nära om Skånska N har något möte i Skånetrakten? Så Du får se hur modulerna kan se ut. Det finns berg, tunnlar, broar övergångar, signaler kort sagt allt som ska/bör/kan finnas på en modelljärnväg. Jag har själv sett många moduler med berg mm. i både H0 och N. Och det blir mååååånga meter körsträcka!
Thomas Sunesson
BoAndersson

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av BoAndersson »

Vill inte på något sätt nervärdera det som byggs som moduler, utan min poäng var att det som byggs och placeras på modullandskapet är en del av modulbyggandet.

Jag har sett vad Skånskan har byggt med de moduler som har varit uppställt i hobbybutik.
Signaler i dessa har det varit nada på. :?

När man skriver att i de trådar jag skriver och visar upp modeller, så behandlar jag inte moduler, så är detta delvis sant, men jag bygger sektioner som då endast är riktat inom min egen area av byggnation.

Övrigt det jag bygger såsom rullande material är en del av det som framförts på landskapen eller????
Signaler är en del som jag tycker lyfter landskapsdelen med den tilltänkta trafiken.
Husbyggnader såsom sommarstugor-Godsmagasin-Dressinbod osv är i hög grad det som blir ett komplett diorama.

Att jag specifikt inte bygger med det jag kallar 2st specifika gavlar med 2st långsidor efter norm är helt riktigt.

Men jag tror inte att detta forum specifikt menar att, bygger man inte efter norm så bygger man inga moduler???
Detta är tokigt resonemang.

Allt jag bygger ligger i det ni diskuterar moduler alltså helheten, men ovanför ramverket.

Tycker man då att jag har skaffat mig en speciell arena då jag visar det jag bygger, eller ska söka mig till ett annat forum, för att jag har hamnat på en öde Ö i detta forum, med de alster jag bygger. :roll: :? :?

/Bo
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av StaffanWiman »

Jag tror det är många av forumets besökare som gärna ser på dina alster. De är nog mera pricken över i än en öde ö och hör absolut hemma här.

Bland modulerna som jag har sett på träffarna finns allt från bara en bräda med ett spår på till häpnadsväckande konstverk.

Staffan
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av LennartStensson »

Jag har följt ditt "modul" bygge Bo och det är ett fantastiskt bygge du gör. Så när den blir körklar är det bara att borra några lämpliga hål i gaveln och komma på en modulträff. Jag ser fram mot fortsatta läges reportage.

Hälsningar
Lennart Stensson
BoAndersson

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av BoAndersson »

Malmö stn är ett diorama av en enorm kompakt area.

Ska jag göra en kort historia om just detta, så kan man väl säga att jag är ganska nöjd vad som har blivit framtaget ifrån ritningsbordet och framför allt ifrån den vision jag har haft sen liten grabb.
Att jag sen har ökat gränserna om vad jag själv anser är rimligt ( ej omöjligt ) så har jag i åtanke att bygga upp 26-30% av denna stn i den fas jag har kommit.
Bara detta innefattar 57-65kvm, vilket är säkert en i mångas ögon en idioti.
Men så är i alla fall min tanke.

Men jag har kommit längre än vad jag hade tänkt mig för ca 10-15år sedan hur denna planering skulle uppenbara sig.
Allt jag har byggt i modellväg har kretsat kring denna station.

Signaler är ett annat koncept, men detta ska jag presentera lite lätt i en tråd som jag tycker ska ge lite mersmak till alla som bygger sina landskapsmoduler, för att väcka ett intresse, men samtidigt kunna ta steget att ta tag i sitt byggande, för att göra det mera autentiskt, för jag vill tro att det är detta man vill uppnå för att få en fullbordad järnvägstrafik i modell. ;)

/Bo
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av FreddePettersson »

Hej Webbmaster ModulSyd

Jag saknar presentationssidan när man öppnar www.modulsyd.se , men förstår att det inte är klart med tanke på ditt "vardagsrum under förändring".

/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

Nu är förstasidan tillbaks, dock något modifierad.

Mvh Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av AndersB »

Hej
Var inne i gamla forumet och skulle söka lite. Sökfunktionen ville dock inte - hittade ingenting med dom sökord jag försökte och då provade jag helt vanliga ord också.
Funkar inte "search" längre eller var det bara "skit bakom spakarna"?
mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"