Viktig information om forumet

Allmäna diskussioner och information
Tompa
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av Tompa »

När man laddar upp en fil har jag för mig man kan välja om man vill att andra ska kunna ändra/ta bort filen.
Så det kan vara ett medvetet val. Om det är bra eller dåligt för Mx dokumenten kan ju diskuteras. Men för andra filer med flera personer som skribenter är det en bra funktion.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

Jag har lagt till möjligheten att bifoga CAD-filer som bilagor i inlägg. Forumet tillåter bara vissa filtyper och jag har nu lagt till DXF och DWG som tillåtna filtyper eftersom de används vid banplanering. Lägger man upp en CAD-ritning så rekommenderas att man även bifogar en PDF eller bild av samma ritning eftersom många inte har något CAD-program.

Om det är fler filtyper som ni önskar ska vara tillåtna så säg till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av Eke »

Funkar Excel och Open Office?
Om inte så vore det bra!

/Eke
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

Det ska det göra. Prova att skapa ett inlägg och bifoga filer utan att skicka svaret. Om forumet inte tillåter filtypen så klagar det direkt. Problemet för mig är att jag inte vet vilka filtyper olika program använder, t ex OpenOffice.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

Vi håller på att gå över till HTTPS för ModulSyds hemsida och forum. För de flesta ska det funka utan problem, men det fungerar tyvärr inte för Internet Explorer på Windows XP. Men Windows XP bör inte användas och måste man använda Windows XP så kan man använda en annan webbläsare, t ex Firefox. Att Internet Explorer inte fungerar med HTTPS på Windows XP beror på att det har tillkommit nya funktioner till HTTPS och IE på Windows XP uppdateras inte längre.

Det kan det bli vissa smärre problem under tiden, men då jag lär göra det i huvudsak nattetid bör ni inte märka det.

Den som vill använda HTTPS redan nu kan göra det, använd i så fall länken https://www.modulsyd.se/forum_new/ . Det kommer upp ett varningsmeddelande i Internet Explorer, "Endast säkert innehåll visas", men det kan ni bortse ifrån och orsaken till varningsmeddelandet ska jag åtgärda.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av MikaelB »

Kan inte mer än säga, TACK. Man ska inte ta lättvindigt på säkerhet, allt för många forum som fått lida för det den sista tiden.

- Mikael
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av LarsRobert »

En fråga om att ladda upp bilder. Det funkar inte för mig. Forumets mängd av bilder har överskridits säger felmeddelandet. Gäller det allmänt eller gäller det bara min mängd av bilder?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

LarsRobert skrev:En fråga om att ladda upp bilder. Det funkar inte för mig. Forumets mängd av bilder har överskridits säger felmeddelandet. Gäller det allmänt eller gäller det bara min mängd av bilder?
Jag har skickat epost till dig.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av Sunesson »

daniel skrev:Vi håller på att gå över till HTTPS för ModulSyds hemsida och forum. För de flesta ska det funka utan problem, men det fungerar tyvärr inte för Internet Explorer på Windows XP. Men Windows XP bör inte användas och måste man använda Windows XP så kan man använda en annan webbläsare, t ex Firefox. Att Internet Explorer inte fungerar med HTTPS på Windows XP beror på att det har tillkommit nya funktioner till HTTPS och IE på Windows XP uppdateras inte längre.

Det kan det bli vissa smärre problem under tiden, men då jag lär göra det i huvudsak nattetid bör ni inte märka det.

Den som vill använda HTTPS redan nu kan göra det, använd i så fall länken https://www.modulsyd.se/forum_new/ . Det kommer upp ett varningsmeddelande i Internet Explorer, "Endast säkert innehåll visas", men det kan ni bortse ifrån och orsaken till varningsmeddelandet ska jag åtgärda.

Med vänlig hälsning
Daniel
Kanske dum fråga, men jag vet inte bättre; kommer det att funka med Google Crome?
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

Ja, definitivt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"