Viktig information om forumet

Allmäna diskussioner och information
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Viktig information om forumet

Inlägg av admin »

Hej och välkomna till ModulSyds nya forum!

Jag har valt att organisera om avdelningarna en del. Vissa avdelningar hade bara några få trådar och andra avdelningar har knappt haft några inlägg senaste året. Jag har även försökt begränsa de dolda avdelningarna i möjligaste mån.

Grupperna verkar fungera bra, men behovet av interna (dolda) avdelningar bedöms som lågt med tanke på antalet trådar i dessa interna avdelningar. Därför är det bara americaN:s interna avdelning som jag har skapat på nya forumet. Om det är saker som ni vill diskutera i grupperna utan att det blir offentligt för oregistrerade användare så föreslår jag att ni tar det i avdelningen "[Dold avdelning] - Medlemsinformation" som bara kan ses om man är inloggad.
Visar det sig att det finns behov av fler interna (dolda) avdelningar så säg till mig så skapar jag dem.

Eftersom alla som är inloggade kan både läsa och skriva i gruppernas öppna avdelningar så har jag tills vidare valt att inte skapa "grupper" som man blir medlem i. Uppstår behovet av interna avdelningar så skapar jag en "grupp" till den avdelningen då. Undantaget är som tidigare nämnts americaN, så är ni intresserade av den gruppen så får ni gå med i gruppen "Gruppen americaN". Ni hittar den under "Kontrollpanelen" / "Användargrupper".

Svenska är förvalt språk på forumet men man kan också välja på danska, finska och engelska. Tyvärr finns inte norska. Val av språk görs i "Kontrollpanelen" / "Inställningar" och valet "Mitt språk"-

Om bilder finns med i ett inlägg så visas det i en ruta. För större bilder visas bara en del av bilden men om man klickar på bilden visas hela bilden.

Mvh Daniel
Webbmaster
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av AndersB »

Vad hände egentligen? Det sista jag såg var att någon fått LLJ's nuna som sin egen och sen försvann allt i några dagar :shock:
mvh/anders
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

ModulSyds webbsida och forum är fem år gammalt och det har hänt en del under de åren. Det finns inte längre säkerhetsuppdateringar till den programvara vi har använt och jag har därför börjat fundera på att byta forum. I onsdags förra veckan kom senrapporter om att något konstigt hände på forumet, att avatarer blev utbytta, och misstanke om att något inte stod rätt till.

Jag valde då att helt kasta ut det gamla, tömma databasen, ta bort alla filer och byta alla lösenord, och sedan installera nytt forum. Jag ville komma dit hän att jag var 100% säker på att inget gammalt var kvar som skulle kunna ställa till problem längre fram. Samtidigt ville jag behålla forumet men på en annan domän så man inte förlorar alla intressanta trådar.

Med den erfarenhet jag har borde jag insett att det aldrig går som man tänkt sig. Att flytta en databas och filer från en domän till en annan domän inom samma webbhotell borde vara enkelt, men det tog tre dagar av intensivt hackande. Först var databasen för stor så phpmyadmin klarade inte av att importera den och sedan visade sig UTF-8 (unicode) ställa till en massa problem. Det slutade med att jag fick konvertera å,ä,ö till resp. a,a,o. Sen tar det alltid lite tid att sätta upp ett nytt forum, fixa avdelningar, installera svenska språket, m.m.

Gamla forumet finns som sagt kvar. Länk kommer på nya hemsidan som snart ska släppas men adressen till gamla forumet är: http://www.mjtrafik.se/modulsyd.2012-05-04.2/

Mvh Daniel
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av admin »

Jag har nu ökat max antal bilagor till 10 i ett inlägg.

Mvh Daniel
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av Fredman »

Skall sökfunktionen fungera på gamla forumet?
MVH Thomas
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

Jag var tvungen att nollställa indexet för sökfunktionen och har inte haft tid att återställa det. Så sökningar fungerar inte nu på gamla forumet.

Mvh Daniel
BoAndersson

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av BoAndersson »

Med den nya utformningen på forumet, så har det specifikt uppdelas till som forumet heter MODULsyd.
Alltså koncentrerat på moduler av olika slag, men allting som berör MJ med min favorit att kunna bygga och visa lite bilder kring detta, tycker jag saknas i allmänhet.

När man nu gjorde om layouten på forumet, så kunde man möjligen titta tillbaka vilka trådar som var in grupperat med olika intressen och utformat rubriker i det nya forumet efter detta bla.

Sen togs en hel del trådar kring det jag tyckte skulle kunna vara intressant för respektive medlemmar bort, som inte bara är köpesaker inom vår hobby.
Men detta kan då sökas på det gamla forumet om man går in där.

Själv tillför jag inte något som berör moduler, då jag specifikt bygger sektioner inom det egna intresset.


Vänl
Bo
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av LLJ »

@Bo

Mycket av det du beskriver hamnar väl under "Lok och vagnar" och "Allmänt H0".

/Lars
BoAndersson

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av BoAndersson »

LLJ skrev:@Bo

Mycket av det du beskriver hamnar väl under "Lok och vagnar" och "Allmänt H0".

/Lars
Ursäkta detta kunde jag givetvis utläst.


Vänl
Bo
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Viktig information om forumet

Inlägg av daniel »

BoAndersson skrev:Sen togs en hel del trådar kring det jag tyckte skulle kunna vara intressant för respektive medlemmar bort, som inte bara är köpesaker inom vår hobby.
Men detta kan då sökas på det gamla forumet om man går in där.
Inga trådar har tagits bort, däremot har ingen tråd flyttats över till nya forumet. Eftersom det handlar om två olika forum är det lite vanskligt att flytta trådarna från gamla till nya forumet. Risken är att det blir konstiga fel om man gör det.

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"