Linjen belagd vid publikkörning
Linjen belagd vid publikkörning
På senaste publikkörningen hade vi en lång sträcka där det var svårt att se och för långt för att hojta till nästa station. Många var tågen som möttes på det enkelspåret
Vi funderade på en pryttel som skulle kunna belägga linjen, en låda med knappar och lysdioder i var ände där man kunde trycka och få grönt samtidigt som det blir rött i andra änden.
Funktionen vi spånade lite på skulle då kunna vara:
Gult ljus - ledig linje.
Knapptryckning ger grönt i min ände och rött i andra.
När jag ger mig iväg så trycker jag igen och det blir rött bakom mig.
När jag kommer fram till andra stationen så trycker jag där och båda ändarna visar gult igen, dvs tillbaka till utgångspunkten.
Vi hade en förgrening på sträckan där man kom till uppställningsbangård. Ovanstående skulle då fungera på samma sätt med tre burkar.
Synpunkter?
Ovanstående är för obemannade stationer. Man kunde ju tänka sig att burken också skulle kunna ställas om att fungera på en bemannad station, dvs stinsen på mottagande station skulle godkänna "mottagande". Norrmännen hade väl något sådant - någon som har en referens till hur deras system fungerar?
mvh/anders
Vi funderade på en pryttel som skulle kunna belägga linjen, en låda med knappar och lysdioder i var ände där man kunde trycka och få grönt samtidigt som det blir rött i andra änden.
Funktionen vi spånade lite på skulle då kunna vara:
Gult ljus - ledig linje.
Knapptryckning ger grönt i min ände och rött i andra.
När jag ger mig iväg så trycker jag igen och det blir rött bakom mig.
När jag kommer fram till andra stationen så trycker jag där och båda ändarna visar gult igen, dvs tillbaka till utgångspunkten.
Vi hade en förgrening på sträckan där man kom till uppställningsbangård. Ovanstående skulle då fungera på samma sätt med tre burkar.
Synpunkter?
Ovanstående är för obemannade stationer. Man kunde ju tänka sig att burken också skulle kunna ställas om att fungera på en bemannad station, dvs stinsen på mottagande station skulle godkänna "mottagande". Norrmännen hade väl något sådant - någon som har en referens till hur deras system fungerar?
mvh/anders
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Hej. Vet inte i detalj hur norrmännens "Tågmelder" fungerar, men den utnyttjar LocoNet, så man behöver inte dra något extra kablage mellan stationerna.
Johnny har bra koll på hur dessa fungerar.
/Lars
Johnny har bra koll på hur dessa fungerar.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Ah, den sägenomspunna "Togmeldern" igen. De enda referenser jag hittar till den på nätet finns i ModulSyds forum. Jag är väldigt nyfiken på hur den fungerar, både principiellt och LocoNet-mässigt. Snälla Johnny, om du vet något, berätta nu!
Mvh
Fredrik
Mvh
Fredrik
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Tack för infolänken!
I brist på mer input så kör jag vidare med nedanstående scenario (för "publikkörning med obemannade stationer").
Och Lars, blir naturligtvis LocoNet
( OBS, detta är inte tänkt som någon ny komplicerad "standard" utan en liten pryttel för de skånska publikkörningarna att användas vid behov. )
mvh/anders
I brist på mer input så kör jag vidare med nedanstående scenario (för "publikkörning med obemannade stationer").
Och Lars, blir naturligtvis LocoNet
( OBS, detta är inte tänkt som någon ny komplicerad "standard" utan en liten pryttel för de skånska publikkörningarna att användas vid behov. )
mvh/anders
AndersB skrev:Vi funderade på en pryttel som skulle kunna belägga linjen, en låda med knappar och lysdioder i var ände där man kunde trycka och få grönt samtidigt som det blir rött i andra änden.
Funktionen vi spånade lite på skulle då kunna vara:
Gult ljus - ledig linje.
Knapptryckning ger grönt i min ände och rött i andra.
När jag ger mig iväg så trycker jag igen och det blir rött bakom mig.
När jag kommer fram till andra stationen så trycker jag där och båda ändarna visar gult igen, dvs tillbaka till utgångspunkten.
Vi hade en förgrening på sträckan där man kom till uppställningsbangård. Ovanstående skulle då fungera på samma sätt med tre burkar.
Synpunkter?
Ovanstående är för obemannade stationer.
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Men varför inte använda telefoner?
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Linjen belagd vid publikkörning
En bild på 'Togmeldern' finns en bit ner på den här sidan: http://hakang.zmn.se/index/54897.html
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Finns ingen att prata med på en obemannad stationLLJ skrev:Men varför inte använda telefoner?
/Lars
mvh/anders
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Man skulle kunna använda stafettpine också men då kan man inte köra två tåg åt samma håll om man inte först går bort att hämtar stafettpinen.
Elektronik är roligare
MVH Jonas
Elektronik är roligare
MVH Jonas
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Men då funkar inte "Togmelder" heller. Den är också byggd för att det skall någon som "svarar" i andra änden.AndersB skrev:Finns ingen att prata med på en obemannad stationLLJ skrev:Men varför inte använda telefoner?
/Lars
mvh/anders
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till