DBFastClock

Allmäna diskussioner och information
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: DBFastClock

Inlägg av Nicke »

Jag har tänkt tanken, men i H0 blir det nog för klumpigt.
En digital klocka skulle man möjligen få till med en liten OLED i stationshusets fasad.
"Analog" kräver nog väl hög upplösning, och riktigt analog blir nog knepigt med mekaniken.


En annan fråga: Stämmer det att MRclock servern i Andoid bara skickar ut signalen med några sekunders mellanrum?
Jag försökte köra 60x men inte kommer det uppdatering varje sekund.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: DBFastClock

Inlägg av AndersB »

StefanFjällemark skrev: 2019-05-18, 21:09 Häromdan skrev jag en klockserver enligt MRClock-protokollet. Det fungerade hyfsat, men eftersom de olika appar som finns beter sig lite olika så är det svårt att få något som fungerar stabilt och som är enkelt att göra nya releaser av. Så jag testade ett annat sätt baserat på webstandarder.

Som ett komplement till de olika snabbklocklösningarna som finns, så har jag...

Det framgår inte riktigt vad du har gjort eller tänker göra.
Är det nu något nytt som inte är kompatibelt med "DBFastclock-familjen"?
Om det inte längre är "DBFastClock" så kanske du kan flytta till en ny tråd och inte röra till denna?

"DBFastClock-familjen" är rätt stor med de delar som syns i denna tråd, plus ett antal andra delar som lever i tyskland med kopplingar till tidtabellprogram, RUT m.m.
Tyckte det var kul att du ville göra en modernare server men synd om du nu ska valsa iväg i andra spår.

mvh/anders
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: DBFastClock

Inlägg av StefanFjällemark »

AndersB skrev: 2019-05-21, 10:23 "DBFastClock-familjen" är rätt stor med de delar som syns i denna tråd, plus ett antal andra delar som lever i tyskland med kopplingar till tidtabellprogram, RUT m.m.
Tyckte det var kul att du ville göra en modernare server men synd om du nu ska valsa iväg i andra spår.
Min server är både och. Stöd för ”MRClock-standarden” med både poll och multicast, samtidigt som det finns ett web-api både för att hämta klockan och administrera klockan. Utöver detta en webbapp för att visa klockan och för att administrera den. Så jag valsar iväg och är samtidigt bakåtkompatibel. Hoppas kunna testa på Geflemodul.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: DBFastClock

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2019-05-18, 21:09 Häromdan skrev jag en klockserver enligt MRClock-protokollet. Det fungerade hyfsat, men eftersom de olika appar som finns beter sig lite olika ...
På vilket sätt fungerar apparna olika? På serversidan är Anders Boströms MRclockserver referensplattformen och på klientsidan är nog DBFastClock att se som referens. Och om DBFastClock inte fungerar som den ska så är det något som bör åtgärdas.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: DBFastClock

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev: 2019-05-21, 13:17 På vilket sätt fungerar apparna olika? På serversidan är Anders Boströms MRclockserver referensplattformen och på klientsidan är nog DBFastClock att se som referens. Och om DBFastClock inte fungerar som den ska så är det något som bör åtgärdas.
I Upphärad försökte jag använda iMRClock på min iPhone, och när iPhonen går ner i viloläge och man sedan aktiverar iMRClock igen så har den tappat kontakten och man måste stänga appen och starta igen. I DBFastClock kan man inte se klockans namn i dropdownboxen, trots att namnet är med i både TCP och Multicast-meddelanden. Så apparna beter sig olika. För mina tester hemma får jag se över brandväggsinställningarna och det kommer jag att lösa. Så det kommer att finnas fungerande stöd för MRClock-protokollet version 1,2,3 plus klocka & admin via web-api och en webb-app som har både klocka och administratörsfunktioner som är tillgängliga för alla.

Jag är både positivt förvånad och glad för den enkelhet och driftstabilitet som lösningen med web-api och webb-app ger. Ska man bara köra en klocka och deltagarna vill kunna se den på egna datorer, surfplattor eller telefoner så är min lösning med web-api och webb-app fullt tillräcklig, då den fungerar i alla moderna webbläsare då dessa har stöd för standarden WebAssembly. I detta fall behövs alltså inga plattformsspecifika klienter som iMRClock eller DBFastClock, inte heller appar som Apple eller Google skall godkänna, bara knappa in t.ex. http://stefans:5000 i webbläsaren så har man strax appen installerad och är igång. Stödet för MRClock-protokollet krävs ju endast för de specialfunktioner och existerande integrationer med RUT och tidtabellssystem som Anders B nämner, och det förekommer ju inte så ofta på svenska träffar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"