DBFastClock

Allmäna diskussioner och information
Meddelande
Författare
Nicke

Re: DBFastClock

#51 Inlägg av Nicke » 2019-02-14, 16:28

Jag har tänkt tanken, men i H0 blir det nog för klumpigt.
En digital klocka skulle man möjligen få till med en liten OLED i stationshusets fasad.
"Analog" kräver nog väl hög upplösning, och riktigt analog blir nog knepigt med mekaniken.

En annan fråga: Stämmer det att MRclock servern i Andoid bara skickar ut signalen med några sekunders mellanrum?
Jag försökte köra 60x men inte kommer det uppdatering varje sekund.

Användarvisningsbild
StefanFjällemark

#52 Inlägg av StefanFjällemark » 2019-05-18, 21:09

Häromdan skrev jag en klockserver enligt MRClock-protokollet. Det fungerade hyfsat, men eftersom de olika appar som finns beter sig lite olika så är det svårt att få något som fungerar stabilt och som är enkelt att göra nya releaser av. Så jag testade ett annat sätt baserat på webstandarder.

Som ett komplement till de olika snabbklocklösningarna som finns, så har jag kommit en bra bit på att göra klockan helt webbaserad. Inga klienter på datorer och telefoner, inga mystiska portar att öppna. Istället surfar man in på en webbadress och får ner klockapplikationen och kör den i webbläsaren. Fönstret anpassar sig efter storleken, så det fungerar på allt mellan stora skärmar och små telefoner. Jag har tänkt att när klockan går visas gröna siffror, när den är stoppad röda och realtid visas med blå tid. Stor plats för meddelanden där man kan se hela texten hela tiden.

Appen hämtar data från ett WEB API i JSON, exempel:
{"name":"Geflemodul","time":"20:43","isRunning":true,"isRealtime":true,"message":"Välkommen till Geflemodul 2019!"}

Jag har valt att implementera klockan i Blazor som innebär att man skriver allt i C# och kör .NET i webbläsare. Blazor innebär att man inte är beroende av *jäkla* JavaScript längre när man ska göra SPA-applikationer.

I dag är .NET open source och kan köras på Windows, Linux, MacOS, och man kan skriva C# för iOS och Android. Jag utvecklar med Visual Studio Community Edition som är gratis och som räcker mycket långt, jag har tidigare arbetat med Enterprise Edition och saknar bara några få grejor.

Jag hoppas även publicera webklockan som öppen källkod på GitHub när jag vet att konceptet fungerar bra.

20190518_183022028_iOS.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Styrelsemedlem i ModulSyd och medlem i FREMO.

Nicke

#53 Inlägg av Nicke » 2019-05-19, 14:44

Coolt !

Jag skull gärna vilja hämta tiden via APIet till Python, så jag ser fram emot lite specar när du känner dig färdig :)
(Idag hämtar jag tiden från MRclock via multicast)

Användarvisningsbild
StefanFjällemark

#54 Inlägg av StefanFjällemark » 2019-05-19, 22:30

Nicke skrev:
2019-05-19, 14:44
Coolt !
Tackar, ja det är faktiskt coolt att köra .NET i webbläsaren. Har långtidstestat appen och kört i 24 timmar. Går stabilt som klockan.
Nicke skrev:
2019-05-19, 14:44
Jag skull gärna vilja hämta tiden via APIet till Python, så jag ser fram emot lite specar när du känner dig färdig :)
(Idag hämtar jag tiden från MRclock via multicast)
Första steget är att köra så att API:et kommer att vara tillgänglig via lokalt WLAN. API:et är stabilt för att vara en första version. Du skulle kunna få en egen API-applikation att leka med.

Webbserverprogramvaran är en vanlig kommandoradsapplikation som även innehåller webbapplikationen. Alla klienter kan stoppa och starta klockan, bra så man slipper springa till klockan när det händer nåt.

En annan möjlighet jag övervägt är att ha en klocktjänst i Azure, där en admin registrerar en klocka och kan ställa in och ändra den. Klienterna kopplar alltid upp sig mot molnet och första gången väljer man en klocka i listan över aktiva klockor. Finns bara en kommer man direkt till den

Klockan går.png
Klockan står.png

Användarvisningsbild
daniel

#55 Inlägg av daniel » 2019-05-20, 09:29

StefanFjällemark skrev:
2019-05-19, 22:30
En annan möjlighet jag övervägt är att ha en klocktjänst i Azure, där en admin registrerar en klocka och kan ställa in och ändra den. Klienterna kopplar alltid upp sig mot molnet och första gången väljer man en klocka i listan över aktiva klockor. Finns bara en kommer man direkt till den
Jag ser ett potentiellt problem om man automatiskt kommer till klockan om det bara finns en aktiv. Om det är två träffar samtidigt som börjar köra trafikspel ungefär vid samma tidpunkt, t ex fredag 9.30, och den ena träffens klockansvarig har glömt eller inte hunnit med att registrera sin klocka kommer deltagarna på den träffen att koppla upp sig mot den andra träffens klocka. Och eftersom det redan finns en klocka som man kan koppla upp sig mot är det inte helt säkert att deltagarna inser att de använder fel klocka. Med resultat att två olika träffar använder samma klocka....

Lägger du upp klockan i molnet föreslår jag att klock-ansvarig dels behöver ange namnet på träffen, dels namnet på banan, för att säkerställa att man väljer rätt klocka. T ex "Grimslöv" och "H0-banan". Dessa kan sedan slås ihop i listan, t ex "Grimslöv -H0-banan", "Lidingö - Fniss", osv.
Ordförande i ModulSyd

Användarvisningsbild
StefanFjällemark

#56 Inlägg av StefanFjällemark » 2019-05-20, 22:41

Tack Daniel för bra synpunkter på en molnklocka.
Det finns flera aspekter på en klocka i molnet
  • Klockan finns alltid på samma webbaddress.
  • Man slipper ansluta till ett lokalt WiFi utan internetkontakt. Det brukar innebär att man inte heller kan surfa med sin mobiltelefon.
  • Å andra sidan tär man på sin surfpott.
Idag har jag gjort skärmbilden för att ställa klockan, så det blir sannolikt premiär på Geflemodul.

Klockadministration.png

AndersB

#57 Inlägg av AndersB » 2019-05-21, 10:23

StefanFjällemark skrev:
2019-05-18, 21:09
Häromdan skrev jag en klockserver enligt MRClock-protokollet. Det fungerade hyfsat, men eftersom de olika appar som finns beter sig lite olika så är det svårt att få något som fungerar stabilt och som är enkelt att göra nya releaser av. Så jag testade ett annat sätt baserat på webstandarder.

Som ett komplement till de olika snabbklocklösningarna som finns, så har jag...

Det framgår inte riktigt vad du har gjort eller tänker göra.
Är det nu något nytt som inte är kompatibelt med "DBFastclock-familjen"?
Om det inte längre är "DBFastClock" så kanske du kan flytta till en ny tråd och inte röra till denna?

"DBFastClock-familjen" är rätt stor med de delar som syns i denna tråd, plus ett antal andra delar som lever i tyskland med kopplingar till tidtabellprogram, RUT m.m.
Tyckte det var kul att du ville göra en modernare server men synd om du nu ska valsa iväg i andra spår.

mvh/anders

Användarvisningsbild
StefanFjällemark

#58 Inlägg av StefanFjällemark » 2019-05-21, 13:06

AndersB skrev:
2019-05-21, 10:23
"DBFastClock-familjen" är rätt stor med de delar som syns i denna tråd, plus ett antal andra delar som lever i tyskland med kopplingar till tidtabellprogram, RUT m.m.
Tyckte det var kul att du ville göra en modernare server men synd om du nu ska valsa iväg i andra spår.
Min server är både och. Stöd för ”MRClock-standarden” med både poll och multicast, samtidigt som det finns ett web-api både för att hämta klockan och administrera klockan. Utöver detta en webbapp för att visa klockan och för att administrera den. Så jag valsar iväg och är samtidigt bakåtkompatibel. Hoppas kunna testa på Geflemodul.

Användarvisningsbild
daniel

#59 Inlägg av daniel » 2019-05-21, 13:17

StefanFjällemark skrev:
2019-05-18, 21:09
Häromdan skrev jag en klockserver enligt MRClock-protokollet. Det fungerade hyfsat, men eftersom de olika appar som finns beter sig lite olika ...
På vilket sätt fungerar apparna olika? På serversidan är Anders Boströms MRclockserver referensplattformen och på klientsidan är nog DBFastClock att se som referens. Och om DBFastClock inte fungerar som den ska så är det något som bör åtgärdas.
Ordförande i ModulSyd

Användarvisningsbild
StefanFjällemark

#60 Inlägg av StefanFjällemark » 2019-05-21, 22:17

daniel skrev:
2019-05-21, 13:17
På vilket sätt fungerar apparna olika? På serversidan är Anders Boströms MRclockserver referensplattformen och på klientsidan är nog DBFastClock att se som referens. Och om DBFastClock inte fungerar som den ska så är det något som bör åtgärdas.
I Upphärad försökte jag använda iMRClock på min iPhone, och när iPhonen går ner i viloläge och man sedan aktiverar iMRClock igen så har den tappat kontakten och man måste stänga appen och starta igen. I DBFastClock kan man inte se klockans namn i dropdownboxen, trots att namnet är med i både TCP och Multicast-meddelanden. Så apparna beter sig olika. För mina tester hemma får jag se över brandväggsinställningarna och det kommer jag att lösa. Så det kommer att finnas fungerande stöd för MRClock-protokollet version 1,2,3 plus klocka & admin via web-api och en webb-app som har både klocka och administratörsfunktioner som är tillgängliga för alla.

Jag är både positivt förvånad och glad för den enkelhet och driftstabilitet som lösningen med web-api och webb-app ger. Ska man bara köra en klocka och deltagarna vill kunna se den på egna datorer, surfplattor eller telefoner så är min lösning med web-api och webb-app fullt tillräcklig, då den fungerar i alla moderna webbläsare då dessa har stöd för standarden WebAssembly. I detta fall behövs alltså inga plattformsspecifika klienter som iMRClock eller DBFastClock, inte heller appar som Apple eller Google skall godkänna, bara knappa in t.ex. http://stefans:5000 i webbläsaren så har man strax appen installerad och är igång. Stödet för MRClock-protokollet krävs ju endast för de specialfunktioner och existerande integrationer med RUT och tidtabellssystem som Anders B nämner, och det förekommer ju inte så ofta på svenska träffar.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"