Hur vill Du ha en modulträff?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av kasoe »

Detta får nog många modellintresserade rallare att tröttna.
Jag är helt med dig Gustav! Och just den ovan citerade meningen har jag inte tänkt uttalat och tydligt själv.
Hoppas det finns en grupp som är större än du, Gissberg och jag som får ut absolut mest av att se tågen köra genom ett (sammanhängande) landskap.

För mig är det en stor del i Modulträffar, att få se en STOR och komplett MJ-anläggning i drift! Plywood och "skräp" på modulerna förtar en stor del av den upplevelsen...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av MickeWestberg »

Jag håller också med att se tågen åka i ett sammanhängande landskap är nått helt speciellt, ssm körningen på skansen var bland det häftigare jag har sett.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av UBJ »

När det gäller trafikspel så instämmer jag i Gustavs punkt 2, man kan låta deltagarna välja vad dom vill köra.
Ibland har vi gjort så att man fördelar heltågen omloppsvis, ofta går ett heltåg från en station till en annan och sedan tillbaka.
Tar man ett helt sånt uppdrag så kan man själv ställa dit ett eget tåg som passar och på så sätt få en större variation på det rullande och den som vill köra sina klenoder kan göra det utan oro över att någon annan ska skada dom.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av StaffanWiman »

Det blir ju lite som fri körning i så fall samtidigt som det är trafikspel.
Oftast lägger vi ju alla uppdrag i en hög och man tar det som ligger överst utan att veta vad det är. Jag undrar hur utfallet skulle bli om man la två eller tre högar så att man kunde välja. Till exempel persontåg, genomgående godståg, godståg med växling. Skulle en hög bli kvar med kaos som följd eller skulle alla gå åt i normal takt och alla bli nöjda?
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av fs_toni »

StaffanWiman skrev: 2019-12-04, 15:48 Det blir ju lite som fri körning i så fall samtidigt som det är trafikspel.
Senast i Grimslöv kunde de som ville köra sina egna hel-tåg som en del av trafikspelstiden skriva upp sig på en särskild lista med förbestämda avgångstider så fick man köra ToR från magasin till ändpunkt och tillbaka. Det tror jag är ett ganska bra system som dels inte riskerar förstöra ordningsföljden på trafikspelet, men ändå öppnar för många att köra sina egna heltåg. Tror inte flera olika högar är så bra. Alla tåg måste ju gå i tid för att nästa omlopp inte ska påverkas.. Bättre då att man kan lägga tillbaka i högen de uppdrag som anses för svåra - eller fråga om någon vill byta?

Jag som gillar fullt upp i trafikspel och intensivt TKL:ande tyckte bara det var roligt med utmaningen att det kommer ännu fler tåg när vissa kör sina egna heltåg mitt i en trafikdag :-)
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av StaffanWiman »

Ett praktiskt problem där kan vara, att om jag vet att jag ska köra mitt tåg vid en viss tidpunkt, så måste jag ju vara säker på att jag faktiskt är ledig då. Vissa uppdrag kan ju ta mycket mera tid an planerat. Ett sätt i så fall skulle vara att lägga dessa tåg först på trafikdagen. De är de kanske också minst i vägen, inga komplicerade växlingsrörelser blockerar några stationer ännu...
Alternativt att det kan sättas in som extratåg vid valfri tidpunkt när man är ledig.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av Oskar OH »

Har bara skummat igenom tråden lite smått, men för att besvara frågan på hur jag vill ha en modulträff?

Well, jag föredrar fri körning framför trafikspel, och jag föredrar publika körningar framför icke publika. Med det sagt så har jag inga större problem med icke publika trafikspel. Men jag tycker det är roligt att visa upp hobbyn, och kanske locka någon att börja med den. Att se folks ögon lysa upp när de känner igen tågen från sin uppväxt. Folk har ju känt igen mina utländska tåg, något som många gånger överraskat mig, men också gjort mig glad. Tycker det är kul att se barnens leenden när tågen far fram genom landskapen.
(Tycker även det är kul att visa att stereotypen att modelltåg bara är något som gamla gubbar håller på med i sina källare är felaktig.)

Epok? Pfft, ja, är det fri körning så är det fri körning. Trafikspel, då föredrar jag nog epok IV-VI.

Boende vore ett stort plus om det låg nära lokalen där körningen äger rum, allra helst inom gångavstånd. Mat likaså. Kanske även i samma lokal, precis som på Arbetets Museum i Norrköping, UKK i Uppsala, och Tekniska Museet i Stockholm.

En marknad vore kul, eftersom man kan göra många roliga fynd, men det är absolut inget måste.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"