Modulsyds syfte & framtid

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av StefanFjällemark »

kasoe skrev: 2019-12-02, 09:19 Här har i så fall styrelsen ett gediget arbete att göra, dagens "erbjudande" är ganska dåligt, man kan få hjälp med hyran men inget mer. Gör man en förlust så får man stå för hela kalaset själv (utom hyran) men om man går med vinst så tar ModulSyd hela överskottet.
Anders: Det stämmer inte. ModulSyd "hjälper" inte med hyran. Vi kräver en trovärdig budget, dvs att de medlemmar i ModulSyd som vill arrangerar en träff gör en budget som styrelsen kan ställa sig bakom. En sådan budget bör kalkylera med ett visst överskott. Man skall också kunna avboka hallar mm en viss tid innan träffen om ekonomin inte visar sig hålla.

Däremot tillhandahåller ModulSyd stöd genom att hantera anmälningar via DinKurs, fakturor, betalningar och påminnelser, och vid behov vara hyrespart för lokalen.

När väl budgeten är antagen så är det ModulSyd som står som arrangör.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2019-12-02, 17:42
kasoe skrev: 2019-12-02, 09:19 Här har i så fall styrelsen ett gediget arbete att göra, dagens "erbjudande" är ganska dåligt, man kan få hjälp med hyran men inget mer. Gör man en förlust så får man stå för hela kalaset själv (utom hyran) men om man går med vinst så tar ModulSyd hela överskottet.
Anders: Det stämmer inte. ModulSyd "hjälper" inte med hyran. Vi kräver en trovärdig budget, dvs att de medlemmar i ModulSyd som vill arrangerar en träff gör en budget som styrelsen kan ställa sig bakom. En sådan budget bör kalkylera med ett visst överskott. Man skall också kunna avboka hallar mm en viss tid innan träffen om ekonomin inte visar sig hålla.

Däremot tillhandahåller ModulSyd stöd genom att hantera anmälningar via DinKurs, fakturor, betalningar och påminnelser, och vid behov vara hyrespart för lokalen.

När väl budgeten är antagen så är det ModulSyd som står som arrangör.
Tänkte också på den anmärkningen. Inget upplägg med bidrag finns som det ser ut nu.

Men det kanske är något att justera. Gillar Tonis idé om att tydligare stimulera till fler modulträffar.


I en styrelse jag satt i inom Scouterna hade vi ett resebidrag med upplägget att vi täckte deltagarnas resekostnaderna över 350 kr. Kanske ett liknande upplägg skulle funka här. Lokalhyran i deltagaravgiften till en träff går upp till 300 kr (eller vad den kan vara) överskjutande del står Modulsyd för. Fler deltagare mindre bidrag från MS, men det blir inte dyrare för deltagaren om färre kommer.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av Per Widell »

kasoe skrev: 2019-12-02, 09:19. Om tex forumägaren av någon anledning blir sur och vill ställa till med elände, då är det ju bara att byta lösenord till FTP:n även om andra medlemmar har fått tillgång... Så den anledningen är inte hållbar tycker jag. Känns det som en reell risk så är det kanske bättre att flytta forumet till annan plattform direkt?
Det är inte plattformen som är avgörande utan vem som äger domän och webhotellskontot. Äger föreningen den och ”webmaster” blir sur o ändrar lösenord så kan föreningens styrelse begära ut nytt lösenord till både ftp och mail, den som är ordförande i styrelsen har all möjlighet. Medlemmarna kan besluta om extra årsmöte och avsätta den sura ”webmastern” eller tom ordförande om det är samme person.

Även jag gillade Tonis upplägg.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av StefanFjällemark »

Ja, vad skall vi ha ModulSyd till?

Många skriver sig varma om att ModulSyd skall ge "bidrag" till träffar, eller att bidrag till "bara" hyran inte är nog.

Sanningen är att ModulSyd ger 0 kronor i "bidrag". De nuvarande riktlinjerna styrelsen arbetar efter kräver alltid en trovärdig budget i balans. Och antar ModulSyd en träffbudget så arrangeras träffen officiellt av ModulSyd, oavsett vem som gör det praktiska arbetet. Och i grunden tycker jag det är sunt att varje träff skall bära sig själv.

Det är heller ingen rusing till ModulSyd efter att arrangera träffar med stöd av ModulSyd. Alla träffar, utom en, klarar sig helt utan vare sig ekonomisk garanti eller administrativ hjälp från ModulSyd.

Så länge som ModulSyd hade i uppdrag att arrangera DreamTrack fanns det en poäng med en välfylld kassa, eftersom inkomsterna delvis kom från publiken. Första året i Växjö blev det förlust och bufferten behövdes.

Men nu, när både kraven på att arrangera DreamTrack fallit bort och träffekonomin inte längre bygger på publikintäkter, anser jag att det inte längre finns någon stor ekonomisk risk att arrangera träffar, så länge man kan avboka utan kostnad en viss tid innan träffen.

Jag köper därför inte rakt av argumentet att en träff utan publikintäkter måste backas upp av ett kapital. Som träffarrangör får man se till att ha de bakvägar och tidsmarginaler som behövs för att avlysa träffen om ekonomin inte går som man tänkt. Det verkar ju fungera rätt bra med tanke på hur många träffar det faktiskt arrangeras utan ModulSyds försorg.

Jag tror inte heller ekonomiska "bidrag" till träffar är en särskilt viktig stimulansåtgärd för att ordna fler träffar. Det handlar om annat: att ta sig i kragen och slå sig ihop med andra för att arrangera en träff.

Så kan ni förstå att jag sätter ett frågetecken efter att använda så mycket resurser och tid på att hantera ekonomin för en enda träff? Styrelsemöten, årsmöte, valberedning, bokföring, allt för en enda träff?

Så vilka möjligheter ser jag?

1. Lägg ner föreningen och dela ut pengarna till de andra modulföreningarna. Pengarna kommer ju till större delen från dessa medlemmars engagemang i tidigare träffar.

2. Gör något som gör ModulSyd till något som bidrar till saker vi kan dra nytta av ett nationellt samarbete. Det kan vara att göra om föreningen till att bli en paraplyorganisation av modulföreningar. Istället för individuellt medlemskap, kan MMM, KMJ, VMJF, Växjörallarna och andra föreningar (och kanske företag) vara medlemmar och bekosta verksamheten (som ju i grunden är rätt blygsam: drift av forum samt vissa administrativa kostnader). Då kanske intresset för att använda ModulSyd mer och i fler sammanhang ökar. Kanske man skall då byta namn till ett som klingar mer nationellt och bidrar till att göra modulhobbyn mer synlig.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av daniel »

Stefan: Det du skriver är helt enkelt inte riktigt hela sanningen. Om ingen mer anmäler sig till Grimslövsträffen kommer den gå ca 6000 kr back. Det handlar då om att deltagaravgiften inte fullt ut täcker kostnaden för lokal och andra utgifter för träffen som finns med i budget. Däremot har vi full täckning på mat och boende, så mat och boende kommer göra noll-resultat.

Lokalen kostar 17 000 kr att hyra. (Grimslöv höjde kostnaden från 12 000 kr till 15 000 kr torsdag-söndag, och vi hyr den i år redan från onsdag kl 17.00 för att kunna sätta in Växjös moduler på onsdagskvällen för att få upp banan tidigare på torsdagen, vilket kostar 2000 kr extra). Och det kommer gå åt en hel del kaffe och fika på träffen bl a.

Så vi har en budget men vi budgeterade med för många deltagare. Så därför kommer träffen troligen gå back med ca 5000 kr. (Arrangerar vi Grimslöv 2021 lär vi höja deltagaravgiften till 400 kr och då går ekonomin ihop).

Jag håller med Alexander och Anders Östlund om att det hade varit bra om de som arrangerar träffen, alltså de individer som står för arbetet, får dela eventuell vinst av träffen. Jag kommer argumentera för det i styrelsen för jag tror dels att det kommer inspirera fler till att arrangera träffar när man har möjlighet till viss intäkt själv, dels att man då får ett extra incitament att få träffen att gå plus. Och jag håller med om att nuvarande regler om att arrangera träffar behöver justeras.

Om ModulSyd läggs ner kommer inte Grimslövsträffen att fortsätta. Och jag lär aldrig mer ens fundera på att arrangera en modulträff. Att jag skulle ta det ekonomiska ansvaret för en träff där omsättningen överstiger 10 000 kr lär inte ske. Att sedan Stefan, Anders Ö och andra argumenterar att risken är noll saknar helt relevans för mig.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av RickardNordström »

daniel skrev: 2019-12-02, 19:36 Stefan: Det du skriver är helt enkelt inte riktigt hela sanningen. Om ingen mer anmäler sig till Grimslövsträffen kommer den gå ca 6000 kr back. Det handlar då om att deltagaravgiften inte fullt ut täcker kostnaden för lokal och andra utgifter för träffen som finns med i budget. Däremot har vi full täckning på mat och boende, så mat och boende kommer göra noll-resultat.

Lokalen kostar 17 000 kr att hyra. (Grimslöv höjde kostnaden från 12 000 kr till 15 000 kr torsdag-söndag, och vi hyr den i år redan från onsdag kl 17.00 för att kunna sätta in Växjös moduler på onsdagskvällen för att få upp banan tidigare på torsdagen, vilket kostar 2000 kr extra). Och det kommer gå åt en hel del kaffe och fika på träffen bl a.
För mig låter det orimligt att en träff som Grimslöv skall behöva gå back. Jag vet inte hur många av deltagarna på Grimslövträffen som är medlemmar i Modulsyd. Men rimligt är väl ändå om man betalar en årsavgift att man någon gång får tillbaks lite av investerat kapital. Låt oss säga att 50% av deltagarna är medlemmar i Modulsyd, då är det väl rimligt att föreningen täcker upp ett förlustår utan tjafs om man har 100.000:- i kassan. 6000:- kronor är väl inget att bråka om med hänsyn till hur välarrangerad och uppskattad träffen var förra året. (Har jag fel? Jag var inte där.)

Mvh Rickard
Senast redigerad av 1 RickardNordström, redigerad totalt 2019 gånger.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av daniel »

Det jag menar med att Grimslöv går back är just som du skriver att föreningen får täcka upp förlusten.

Men det behöver gälla samma regler för alla. Så om Alexander Ehn arrangerar en träff behöver han ha samma förutsättningar som om jag arrangerar träffen, och där har vi varit otydliga. Det behöver vi ändra på.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av StaffanWiman »

Ja, även om risken för en stor förlust är liten, så finns den ju ändå. Ett rejält snöoväder, en storm eller annat med omfattande strömavbrott... I början av mars kan vad som helst hända...
/Staffan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av AlexanderEhn »

Kan vi, snälla, sluta blanda ihop specifikt Grimslövsträffen med Modulsyds vara eller icke vara?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag ser egentligen inte något större behov av en förening såsom är MS är just nu, jag är inne på samma tankar som Stefan

Men nu råkar vi ha ett kapital som kan användas för att främja modulhobbyn. Så min utgångspunkt blir att hitta hur vi gör det på smartast och enklaste sätt. Något i linje med Stefans alternativ två, även om formen för framtiden behöver diskuteras.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"