Modulsyds syfte & framtid

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av kasoe »

Konkret: Det är kanske så att det lokala Borås, VMJF, VäxjöRallarna m fl är det som ligger närmast hjärtat. Som jag varit inne på tidigare så kan man ha farhågan att lika lite som folk ser värdet av att engagera sig i en "paraply-organistion" för Sverige, lika lite kommer man då engagera sig i en dylik för södra Sverige. Ett sådant paraply i den form som nu diskuteras blir en angelägenhet för ganska få individer (de som är träff-arrangörer). Om ni går denna vägen så kanske det därför vore lika bra att löpa linan fullt ut och låta ett par 3-4 stycken individer få permanent ansvar för ModulSyd-kassan i en stiftelseform och därefter låta dessa kommunicera ut till samtliga MJ-lokalföreningar i Sverige (eller bara södra Sverige om ni så vill), villkoren för att kunna använda sig av stöd. Men som du säger Anders så bör nog villkoren i så fall "sockras" på ett helt annat sätt för att faktiskt locka och stöda! Varför inte t o m vända på steken och säga att ni faktiskt använder kassan till att stimulera FLERA träffar! Låt oss säga att ni t o m räknar med att varje träff får gå minus med 5-10 000kr för att få fler träffar att bli av och att målet är att det ska bli 10-20 träffar ytterligare innan pengarna tar slut?

Så får ni tänka igenom stadgar och villkor noga så att det blir vattentätt - och kanske ha någon "generalklausul" så att de 3-4 ständiga förvaltarna kan fatta egna beslut i majoritet om det skulle visa sig att något oväntat ändå händer...
Klockrent, jag var med i begynnelsen, mitt bidrag var att fixa lokalen till första ModulSyd mötet, hittade lite gamla bilder på det på min dator härom veckan... Nostalgi... :) Sen dess har jag levt i tron om att ModulSyds framgång ligger i att vara ett "paraply". Basen i verksamheten måste komma från lokala sammanslutningar som tillsammans kan göra ett jobb, om det är för att hålla liv i sig själva eller dra ihop en stor träff spelar mindre roll. Min grundtanke med Dream-track var att det skulle vara ett "koncept" som kunde ambulera runt mellan dessa grupper så var och en kunde få prova på, med stöd frän tidigare arrangörer, att skapa en större träff i sitt närområde för att locka fler aktiva. Det var min grundplan. Men det gick i diket redan vid första DT år 2010... Sen började alla föreningar som startade lokalt att göra det utanför ModulSyd och då försvann udnerlaget för att skapa en "Paraply organisation".

Jag tror att ModulSyd kan drivas vidare som en stiftelse, eller varför inte en Ekonomisk Förening? Är man medlem så har man backning för möjliga förluster mot att man också får lämna ifrån sig en del av överskottet. Antingen kör man tills pengarna är slut eller så lyckas man hitta finansieringsmöjligheter som gör att det faktiskt kan rulla på. Jag tycker också att man kan ta ett grepp om "hela riket" i så fall så man slipper definiera vad gränsen för "syd" går... ;)

Ditt förslag ligger lite i linje med Alexanders och jag gillar båda! :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av kasoe »

Dubbelpostning raderad...

/Anders Ö
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2019 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av kasoe »

StefanFjällemark skrev: 2019-12-02, 17:42
kasoe skrev: 2019-12-02, 09:19 Här har i så fall styrelsen ett gediget arbete att göra, dagens "erbjudande" är ganska dåligt, man kan få hjälp med hyran men inget mer. Gör man en förlust så får man stå för hela kalaset själv (utom hyran) men om man går med vinst så tar ModulSyd hela överskottet.
Anders: Det stämmer inte. ModulSyd "hjälper" inte med hyran. Vi kräver en trovärdig budget, dvs att de medlemmar i ModulSyd som vill arrangerar en träff gör en budget som styrelsen kan ställa sig bakom. En sådan budget bör kalkylera med ett visst överskott. Man skall också kunna avboka hallar mm en viss tid innan träffen om ekonomin inte visar sig hålla.

Däremot tillhandahåller ModulSyd stöd genom att hantera anmälningar via DinKurs, fakturor, betalningar och påminnelser, och vid behov vara hyrespart för lokalen.

När väl budgeten är antagen så är det ModulSyd som står som arrangör.
Jag ber om ursäkt för min felfomulreing, man får inte "hjälp" med hyran utan ModulSyd går in som garant och täcker upp vid en ev. förlust.
Resten du skriver stämmer inte helt med vad som har kommunicerats innan... Och variationerna på vad som gäller fortsätter att öka så jag tycker det bör klargöras och förtydligas förutom då att jag tycker det bör tänkas om...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av kasoe »

Per Widell skrev: 2019-12-02, 19:04
kasoe skrev: 2019-12-02, 09:19. Om tex forumägaren av någon anledning blir sur och vill ställa till med elände, då är det ju bara att byta lösenord till FTP:n även om andra medlemmar har fått tillgång... Så den anledningen är inte hållbar tycker jag. Känns det som en reell risk så är det kanske bättre att flytta forumet till annan plattform direkt?
Det är inte plattformen som är avgörande utan vem som äger domän och webhotellskontot. Äger föreningen den och ”webmaster” blir sur o ändrar lösenord så kan föreningens styrelse begära ut nytt lösenord till både ftp och mail, den som är ordförande i styrelsen har all möjlighet. Medlemmarna kan besluta om extra årsmöte och avsätta den sura ”webmastern” eller tom ordförande om det är samme person.

Även jag gillade Tonis upplägg.
Ta det inte så bokstavligt, ändra "ändrar lösenordet" till "raderar databasen"...

Jag vet också hur det kan gå till av egen erfarenhet, om den som driver forumet vill fördärva det innan styrelse m.fl. hinner reagera så brukar det inte vara något som helst problem. Min poäng är, trots fina skrivningar och föredlnignar av lösenord och rättigheter så finns inga garantier. Det jag tycker är att argumentet om att det skapas "garantier" bara för att en förening står bakom forumet inte håller.

Och orskaken till att jag vet hur det kan gå är att jag just nu sitter och arbetar med att återskapa en föredetta välfungerande och fin sida som drevs av en förening där just det jag beskriver hände, med lite varianter förstås men ändå...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av kasoe »

StefanFjällemark skrev: 2019-12-02, 19:16 Ja, vad skall vi ha ModulSyd till?

Många skriver sig varma om att ModulSyd skall ge "bidrag" till träffar, eller att bidrag till "bara" hyran inte är nog.

Sanningen är att ModulSyd ger 0 kronor i "bidrag". De nuvarande riktlinjerna styrelsen arbetar efter kräver alltid en trovärdig budget i balans. Och antar ModulSyd en träffbudget så arrangeras träffen officiellt av ModulSyd, oavsett vem som gör det praktiska arbetet. Och i grunden tycker jag det är sunt att varje träff skall bära sig själv.

Det är heller ingen rusing till ModulSyd efter att arrangera träffar med stöd av ModulSyd. Alla träffar, utom en, klarar sig helt utan vare sig ekonomisk garanti eller administrativ hjälp från ModulSyd.

Så länge som ModulSyd hade i uppdrag att arrangera DreamTrack fanns det en poäng med en välfylld kassa, eftersom inkomsterna delvis kom från publiken. Första året i Växjö blev det förlust och bufferten behövdes.

Men nu, när både kraven på att arrangera DreamTrack fallit bort och träffekonomin inte längre bygger på publikintäkter, anser jag att det inte längre finns någon stor ekonomisk risk att arrangera träffar, så länge man kan avboka utan kostnad en viss tid innan träffen.

Jag köper därför inte rakt av argumentet att en träff utan publikintäkter måste backas upp av ett kapital. Som träffarrangör får man se till att ha de bakvägar och tidsmarginaler som behövs för att avlysa träffen om ekonomin inte går som man tänkt. Det verkar ju fungera rätt bra med tanke på hur många träffar det faktiskt arrangeras utan ModulSyds försorg.

Jag tror inte heller ekonomiska "bidrag" till träffar är en särskilt viktig stimulansåtgärd för att ordna fler träffar. Det handlar om annat: att ta sig i kragen och slå sig ihop med andra för att arrangera en träff.

Så kan ni förstå att jag sätter ett frågetecken efter att använda så mycket resurser och tid på att hantera ekonomin för en enda träff? Styrelsemöten, årsmöte, valberedning, bokföring, allt för en enda träff?

Så vilka möjligheter ser jag?

1. Lägg ner föreningen och dela ut pengarna till de andra modulföreningarna. Pengarna kommer ju till större delen från dessa medlemmars engagemang i tidigare träffar.

2. Gör något som gör ModulSyd till något som bidrar till saker vi kan dra nytta av ett nationellt samarbete. Det kan vara att göra om föreningen till att bli en paraplyorganisation av modulföreningar. Istället för individuellt medlemskap, kan MMM, KMJ, VMJF, Växjörallarna och andra föreningar (och kanske företag) vara medlemmar och bekosta verksamheten (som ju i grunden är rätt blygsam: drift av forum samt vissa administrativa kostnader). Då kanske intresset för att använda ModulSyd mer och i fler sammanhang ökar. Kanske man skall då byta namn till ett som klingar mer nationellt och bidrar till att göra modulhobbyn mer synlig.
Jag håller med dig, och punkt 2 är en fullträff på den "vision" jag såg framför mig när ModulSyd drog igång, och än idag tror jag att modulrallandet kommer endast att överleva om det finns lokala starka föreningar som drar runt lite jippon. MEN, man får inte glömma bort att det kommer att krävas publika arrangemang då och då om man vill ha en tillväxt... Det vill jag påstå med bestämdhet...

Håller också med i det att det inte är någon större ekonomisk risk att arrangera träffar, och om man gör en "paraplyorganistaion" så bör man ganska raskt kunna få fram ett excel-ark där man som hugas arrangör kan lägga in lite siffror och direkt få fram svaret om en budget är sund eller inte, kanske tom ett webformulär. Via ett sådant formulär så kan man enkelt själv bedöma om budgeten är sund eller inte...
Jag tror också att det finns en poäng i att lokal föreningar är arrangörer, det går då att få backning av kommunen och andra aktörer, något som i princip är omjöligt för en privatperson.

Berättigandet för en Paraplyorganisation är troligen främst vad gäller kunskaps och erfarenhetsspridning i att arrangera träffar. Dokumentera "good practice" och jobba på en "Träffmanual" likt det som är påbörjat. Även granskning av budgetar m.m. borde man kunna bidra med beroende på vilka som är inblandade. Den ekonomiska garantin tror jag som du att den kommer nog kännas bra men borde sällan behöva utnyttjas... Samtidigt, om pengaberget fortsätter att öka, då kanske MOsulSyd skulle kunna arrangera en jätteträff och bre på extra allt, men det är bara hypotetiskt. Men att "för mycket pengar" skulle innebära ett problem tror jag inte, det går alltid att bränna iväg pengar på olika saker om chansen erbjuds...

Varför det ska vara så svårt med just Grimslöv vet jag inte, har ingen insikt i det men ingen av de kostander som redovisas känns konstiga, det stämmer rätt bra med vad jag fick betala för DT när jag arrangerade det, iofs 10 år sen nu men ändå... Dock minns jag idag inte om det gick med plus eller inte, men varken jag eller någon annan gick i konkurs så det måste ha funkat även ekonomiskt... Dessutom fick jag och andra inblandade betala både moms och skatt på allt, även det tror jag funkade... Men Växjörallarna borde kunna arrangera en träff

Bara det faktum att man inte har några ansökningar från något annat håll än Grimslöv borde vara en alarmklocka kan jag tycka, något måste göras åt någon håll... Jag tycker ändå att alternativ 2 är en spännande väg, och som alternativ till det är nog nr 1 det mest realistiska...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av Per Widell »

kasoe skrev: 2019-12-03, 10:50
Per Widell skrev: 2019-12-02, 19:04
kasoe skrev: 2019-12-02, 09:19. Om tex forumägaren av någon anledning blir sur och vill ställa till med elände, då är det ju bara att byta lösenord till FTP:n även om andra medlemmar har fått tillgång... Så den anledningen är inte hållbar tycker jag. Känns det som en reell risk så är det kanske bättre att flytta forumet till annan plattform direkt?
Det är inte plattformen som är avgörande utan vem som äger domän och webhotellskontot. Äger föreningen den och ”webmaster” blir sur o ändrar lösenord så kan föreningens styrelse begära ut nytt lösenord till både ftp och mail, den som är ordförande i styrelsen har all möjlighet. Medlemmarna kan besluta om extra årsmöte och avsätta den sura ”webmastern” eller tom ordförande om det är samme person.

Även jag gillade Tonis upplägg.
Ta det inte så bokstavligt, ändra "ändrar lösenordet" till "raderar databasen"...

Jag vet också hur det kan gå till av egen erfarenhet, om den som driver forumet vill fördärva det innan styrelse m.fl. hinner reagera så brukar det inte vara något som helst problem. Min poäng är, trots fina skrivningar och föredlnignar av lösenord och rättigheter så finns inga garantier. Det jag tycker är att argumentet om att det skapas "garantier" bara för att en förening står bakom forumet inte håller.

Och orskaken till att jag vet hur det kan gå är att jag just nu sitter och arbetar med att återskapa en föredetta välfungerande och fin sida som drevs av en förening där just det jag beskriver hände, med lite varianter förstås men ändå...

/Anders
Tja, då just databasadministratör är mitt yrke så utgår jag från att man har ett fungerande backupschema, varför en databas inte kan raderas mer än de senaste två timmarnas inlägg i forumet. Varenda seriöst IT-företag kör ”two-head policy” dels för att slippa personberoende men även slippa risker. Självklart finns det garantier för att en person inte kan förstöra för en förening, men lika självklart är det beroende på vilka som finns i föreningen.
Jag har själv fått återskapa mängder med databaser och webtjänster genom åren som försvunnit antingen genom slarv, misstag, olyckor eller ren skadegörelse. Med normala backup-rutiner är det inte så svårt.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av kasoe »

Per Widell skrev: 2019-12-05, 08:40 Tja, då just databasadministratör är mitt yrke så utgår jag från att man har ett fungerande backupschema, varför en databas inte kan raderas mer än de senaste två timmarnas inlägg i forumet. Varenda seriöst IT-företag kör ”two-head policy” dels för att slippa personberoende men även slippa risker. Självklart finns det garantier för att en person inte kan förstöra för en förening, men lika självklart är det beroende på vilka som finns i föreningen.
Jag har själv fått återskapa mängder med databaser och webtjänster genom åren som försvunnit antingen genom slarv, misstag, olyckor eller ren skadegörelse. Med normala backup-rutiner är det inte så svårt.
Stoooor skillnad mellan företag och förening, men jag förstår precis, och håller med om det du säger. Men det till trots, och av flera olika anledningar så vet jag vad som kan hända av egen erfarenhet, hjälper inte att det finns en mängd "borde" som "borde" varit på plats, när det händer, det är då man inser sina brister. Jag är ganska övertygad att någonstans finns ett företag, kanske flera, som anser sig ha koll på detta men den dagen då något händer, då kommer de att inse att verkligheten inte stämde 100% med vad de hade förutspått... Variationerna är i det närmaste oändliga...

I fallet jag var med om fanns det mesta av det du beskrev på plats och var överenskommet med den som hanterade allt. Men när smällen sen kom, då visade det sig att personen hade gjort några antaganden och att rutinen för back-up inte höll. De överraskande momenten i den verkligheten var en snabbt påkommen sjukdom och en styrelse som reagerade lite för långsamt, kanske beroende på att de inte fullt ut insåg problemet.

Återigen, det jag ville poängtera var just det faktum att riskmitigeringen för hanteringen av ett forum inte nädvändigtvis löses av att det finns en förening omkring forumet utan att det är andra saker som krävs för att säkerställa kontinuerlig funktion på forumet.

Nu har vi nog lämnat ämnet "MOdulSyds syfte och framtid" kände jag, jag anser mig klar nu... Vill du (eller någon annan) snacka vidare utanför tråden så är du varmt välkommen att skicka PM! :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"