Modulsyds syfte & framtid

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av AlexanderEhn »

Skapar en ny tråd för att hålla isär ämnena.
StefanFjällemark skrev: 2019-11-29, 10:47 Jag skall försöka sammanfatta tråden......

MODULSYD

Trots att jag i första inlägget som startade tråden inte nämnde ModulSyd, kom tråden ändå att handla om ModulSyd roll och vara eller icke-vara.

De som startade ModulSyd hade tanken om att föreningen skulle vara en paraplyorganisation för modulrallare i Sverige och arrangera DreamTrack. Så har det inte riktigt blivit. ModulSyd är inte heller en lokalt förankrad förening, till skillnad från t.ex. MMM.

Idag har ModulSyd tre funktioner:
- Ekonomisk garant för modulträffar - läs en träff: Grimslövsträffen.
- Driver ett forum - läs Daniel Bergqvist driver ett forum som han vill slippa.
- Ägare av ett telefonsystem med 9 telefoner.

Inför det kommande årsmötet har flera personer annonserat att de inte vill fortsätta, bland annat nuvarande ordförande Daniel Bergqvist.

Jag (och andra) ställer oss därför frågan om ModulSyds berättigande. Forum kan tas över av en annan förening eller ersättas av befintliga forum som Svenskt MJ Forum och/eller FREMO-forum. Telefonsystemet kan tas över av någon annan förening/person.

Återstår alla pengarna, för ModulSyd har bortåt 100.000 kr i kassan. Dessa pengar kommer från de år föreningen arrangerade DreamTrack. Styrelsen har tidigare beslutat att arrangörer av modulträffar kan ansöka om ekonomisk garanti för *lokalhyran*.

Vi har ett antal aktiva lokala modulföreningar spridda över landet, och hit räknar jag även MMM, som jag anser är en lokalförening för främst Stockholmsregionen. Det är dessa föreningar och i vissa fall privatpersoner som arrangerar de flesta träffar, helt utan stöd från ModulSyd. Men många deltagare är medlemmar i ModulSyd.

Skulle man avveckla ModulSyd är min åsikt att pengarna bör gå tillbaka till de föreningarna efter någon form av fördelningsmodell och kanske öronmärkas att de skall användas till lokalhyror vid träffar. Enligt stadgarna kan styrelsen (inte årsstämman) besluta om hur pengarna skall fördelas.

Alternativet är att ModulSyd blir den paraplyorganisation som var tänkt. Eller att vi skapar en paraplyorganisation för hela svenska MJ-världen. I Danmark har man Dansk Model Jernbane Union (DMJU.dk) som startade redan 1961! I DMJU är det föreningar som är medlemmar, inte individer. 105 föreningar är medlemmar. DMJU är medlem i MOROP. Läs gärna mer på https://dmju.dk

Diskussionen om ModulSyds vara eller icke-vara och framtida inriktning överlåter jag till en separat tråd.
AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 12:40 En kommentar på de tre delar Modulsyd gör, det är ju inte specifikt Grimslövsträffen som Modulsyd har till uppgift att vara arrangör för. Utan Modulsyd kan gå in som arrangör av arrangemang generellt.
Jag tycker det är otroligt viktigt att när vi säger ”Modulsyd som arrangör” betyder det INTE att det är Modulsyd som de facto arrangerar. Det var ju precis detta som hände med DreamTrack, personerna i styrelsen ville inte längre arrangera en träff enligt det klassiska konceptet.

Låt oss inte gå i den fällan igen.

Om sen styrelsen för Modulsyd och arrangörerna för arrangemanget är samma personer blir det hur snurrigt som helst.



EDIT: ett litet P.s, jag vet att vi också skrev om stadgarna för att plocka bort skrivelsen om DT. D.s.
Senast redigerad av 2 AlexanderEhn, redigerad totalt 2019 gång.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2019-11-29, 10:47 ...

Jag (och andra) ställer oss därför frågan om ModulSyds berättigande. Forum kan tas över av en annan förening eller ersättas av befintliga forum som Svenskt MJ Forum och/eller FREMO-forum. Telefonsystemet kan tas över av någon annan förening/person.

Återstår alla pengarna, för ModulSyd har bortåt 100.000 kr i kassan. Dessa pengar kommer från de år föreningen arrangerade DreamTrack. Styrelsen har tidigare beslutat att arrangörer av modulträffar kan ansöka om ekonomisk garanti för *lokalhyran*.

Vi har ett antal aktiva lokala modulföreningar spridda över landet, och hit räknar jag även MMM, som jag anser är en lokalförening för främst Stockholmsregionen. Det är dessa föreningar och i vissa fall privatpersoner som arrangerar de flesta träffar, helt utan stöd från ModulSyd. Men många deltagare är medlemmar i ModulSyd.

Skulle man avveckla ModulSyd är min åsikt att pengarna bör gå tillbaka till de föreningarna efter någon form av fördelningsmodell och kanske öronmärkas att de skall användas till lokalhyror vid träffar. Enligt stadgarna kan styrelsen (inte årsstämman) besluta om hur pengarna skall fördelas.

Här är hur jag ser på Modulsyds framtid.

Verksamhet (eller avsaknad av)
Jag ser en poäng att vi har en nationell organisation/förening som kan stötta föreningar/personer som som vill arrangera modulträffar. Och nu har vi en finansiell grundplåt i det som har varit Modulsyd för att göra det möjligt.

Vi slimmar organisationen i föreningen så mycket det går, men att samtidigt behålla funktionen för att kunna administrera ekonomin för eventuella arrangörer av modulträffar. I praktiken fungerar föreningen som en stiftelse som förvaltar ett kapital, men försvinner kapitalet så läggs föreningen ner och man är nöjd över alla de modulträffar föreningen har lyckats stötta och möjliggöra.
(Får erkänna att jag inte har tillräckligt koll på styrelsens arbete hittills, kanske är detta redan "slimmat" till rätt nivå)


Administration av forum kan diskuteras om det är något som föreningen ska göra. Finns för och nackdelar.
Telefoner är väl jättebra att kunna låna ut till arrangerande medlemmar.

Utöver ovan, bedriver inte föreningen någon verksamhet.

Fördelning av förlust/vinst vid stöttning av arrangörer
Dagens upplägg behålls i stort. Förlust täcks av föreningen. Eventuell vinst kan fördelas mellan föreningen och arrangör, antingen som idag (100% / 0 %) eller kanske 50% var.
Den vinst som går till föreningen är uttalad att fylla på kapitalet till stöttning av framtida träffar.


Medlem i föreningen
Som medlem stöttar man föreningens syfte, att det finns en nationell förening som kan ge ekonomiskt stöttning till arrangörer av modulträffar.
Medlemsavgiften används för att täcka löpande kostnader.

En förutsättning för att få stöttning idag är att huvudarrangören är medlem i föreningen, det är vettigt att ha kvar den regeln.


Möten
Både styrelsemöten och årsmöten görs online.
Stefan föreslog på årsmötet i vintras att årsmötet 2020 ska vara online. Jag är helt för den idén.


Vad gör föreningen unik?
Det som berättigar föreningens existens är att det saknas andra organisationer som kan stötta arrangörer med hela ekonomin.

-------------------------------------------------------------

I praktiken är detta inte någon större skillnad mot idag, samma stadgar kan behållas.
Men med ett viktigt förtydligande om inriktningen på verksamheten.
Senast redigerad av 4 AlexanderEhn, redigerad totalt 2019 gång.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av kasoe »

Låter som en mycket bra plan framåt! Kan tom få mig att omvärdera mitt nyligen tagna beslut om att släppa medlemskapet... Detta kan jag tänka mig att bidra till! :)

Det som jag ser är att tydligheten i vad som gäller för att arrangera en träff måste jobbas upp rejält.
Och jag tycker också att dagens avtal för delning av ekonomisk vinst känns lite medeltida, vi hjälper dig med att säkra hyran mot att du ger oss all vinst från hela träffen...
Någon sorts "vinstdelning" vore bra, jag tror inte någon kommer att skapa sig en framtid som "modulträffsarrangör" för pengarna. Men visst vore det kul om man efter en arrangerad träff kunde köpa sig ett nytt lok eller bjuda familjen på en middag. Det tycker jag man kan unna en arrangör...

Även en förskjutning mot "on-line" hantering låter som en ypperlig ide.

Just nu har du min röst på detta förslag, får se om jag är röstberättigad vid nästa årsmöte... ;)

Vore kul att se vad andra har tänkt ut som vägar fram, finns det flera alternativ?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av daniel »

I princip fungerar föreningen idag som Alexander Ehn skriver. Som jag tidigare nämnt kommer jag ta upp frågan om arrangörskap på nästa styrelsemöte.

Styrelsemötena i ModulSyd sker med telefonkonferens. Man ringer upp ett telefonnummer, slår en kod, och samtalen kopplas ihop. Jag är osäker på om det är gratis eller man betalar för lokalsamtal, men kostnaden är i vilket fall marginell. Vi använder Google docs för att skriva protokoll så alla kan se dagordning och protokoll under pågående styrelsemöte. Google docs har visat sig fungera mycket bra för protokollet.

Ett typiskt styrelsemöte varar 30 - 60 minuter och eftersom det sker med telefonkonferens kan man sitta hemma och har ingen restid.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av JanFrelin »

Tycker också att Alexanders idé verkar vettig! Jag är inte medlem men det där skulle jag också kunna tänka mig att stödja. Om det är som Daniel säger att Modulsyd redan gör det så behöver föreningens kommunikation uppdateras - det är inte det intryck hemsidan ger.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av AlexanderEhn »

Tack Anders, Jan & Daniel för era kommentarer.

Är det ingen annan som tycker något?

- Ska Moudlsyd arrangera regelbunda träffar?
- Ska verksamheten utökas mer än vad som är beskriver ovan?
- Finns det andra existensberättiganden?


- Är förslaget på funktion som Modulsyd ska fylla, fel? För mycket? För lite?
AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 15:23 Vad gör föreningen unik?
Det som berättigar föreningens existens är att det saknas andra organisationer som kan stötta arrangörer med hela ekonomin.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2019-12-01, 23:49 - Ska Moudlsyd arrangera regelbunda träffar?
Den viktigaste faktorn för om en träff blir av och i så fall hur den träffen blir, är att det finns någon som vill arrangera den. Alltså lägga ner allt det jobb som det innebär att genomföra träffen. Det är mycket roligt att vara arrangör men också en hel del arbete.

Styrelsen har styrelsemöte 16 dec och då kommer frågan om arrangera träffar upp på dagordningen.

Jag tror det är viktigt att ModulSyd stöttar arrangörer som vill anordna träffar, men att styrelsen inte själv är arrangör. Exempel: Det bör inte vara ModulSyds styrelse som arrangerar Grimslöv 2021 utan några privatpersoner i Växjö-trakten, men att ModulSyd är medarrangör och t ex har hand om ekonomin och bokningssystemet.
AlexanderEhn skrev: 2019-12-01, 23:49 - Ska verksamheten utökas mer än vad som är beskriver ovan?
Det finns en del klagomål på de träffar som erbjuds. Det enkla svaret är att arrangera andra träffar som passar ens egna önskemål. Om träffen är en Fremo-träff, ModulSyd-träff eller Borås-träff har mindre betydelse.
AlexanderEhn skrev: 2019-12-01, 23:49 - Finns det andra existensberättiganden?
Huruvida ModulSyds forum sker inom föreningen eller utanför föreningen är delvis en bisak. Jag skulle kunna ta över forumet om föreningen inte vill driva det vidare. Det är en kostnad på gissningsvis 500 kr / år (jag har inte exakta summan nu) och en del administration och underhåll. Men inte värre än att jag skulle kunna hantera det som privatperson.

Det stora skälet till att driva ModulSyds forum i föreningen är att om jag skulle försvinna, t ex bli förbannad på någon/några eller passera yttersta växel (trilla av pinn), så försvinner forumet och alla inlägg och allt det som har skrivits.

I begynnelsen fanns Modellrallaren där alla var samlade, men som plötsligt försvann (forumet stängdes för nya inlägg men gamla inlägg fanns kvar). Främsta anledningen till att behålla ModulSyds forum i föreningen är att forumet inte står och faller med en enda person. Även om jag skulle trilla av pinn ikväll så finns det förmodligen flera i ModulSyd som tämligen enkelt skulle kunna gå in som administratörer med kort varsel om nöden kräver. (Kassören har eller kan få tillgång till lösenordet till FTP och databas, och har man access till ftp och databas finns det flera medlemmar som kan återställa admin-lösenordet på ett phpBB-forum).
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av AlexanderEhn »

:)

Mitt inlägg var mer tänkt för att få någon respons från medlemmar. Frågorna var mer retoriska än att jag vill ha svar på dem.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av kasoe »

En reflektion angående:
Jag tror det är viktigt att ModulSyd stöttar arrangörer som vill anordna träffar, men att styrelsen inte själv är arrangör.
Här har i så fall styrelsen ett gediget arbete att göra, dagens "erbjudande" är ganska dåligt, man kan få hjälp med hyran men inget mer. Gör man en förlust så får man stå för hela kalaset själv (utom hyran) men om man går med vinst så tar ModulSyd hela överskottet. Dvs om man vill riskhantera för att klara av hyran även om något går snett och hittar på andra sätt att få in pengar så tar ModulSyd allt överskott som kan bli, helt utan att ha riskat ett öre själva... Det är inte att "stötta" enligt mig. Lite OT, men det har varit uppe i denna tråd innan, här finns helt klart ett arbete att göra.

Kan man få till ett bra sätt att stötta(!!!) träffar, oavsett sort och enligt en förutsägbar bedömningsgrund, så tycker jag det räcker långt, då blir man möjligen en "paraplyorganisation". Intäkter fås genom vinstdelning vid överskott från en träff. Även att man finns som stöttning i form av erfarenhet och granskare av budget och övrigt upplägg. Admin-delen kanske också, men ju mer arbete man lägger på styrelsen eller en mindre grupp, ju svårare blir det att få intresserade till poster.

Jag kan tycka att man som träffarrangör får ta ett stort ansvar själv, ett "stöd" tycker jag man ska kunna förvänta sig, men inte att någon annan gör jobbet...

När det gäller forumet, alla de saker som Daniel anför kring forumet och fördelen att ha det i en förening håller inte till 100%. Visst kan det underlätta men inget är säkert, detta vet jag av egen, lätt bitter, erfarenhet. Precis som med allt annat, en förening bygger på att medlemmar gör saker, om de inte gör det eller slutar göra något, då hjälper inte alla goda ansatser i världen utan det kan skita sig ändå. Om tex forumägaren av någon anledning blir sur och vill ställa till med elände, då är det ju bara att byta lösenord till FTP:n även om andra medlemmar har fått tillgång... Så den anledningen är inte hållbar tycker jag. Känns det som en reell risk så är det kanske bättre att flytta forumet till annan plattform direkt?

Lite synd att inte fler är sugna på att snacka om ModulSyds framtid i denna tråd... Men som sagt, det är medlemmarna och deras engagemang som gör föreningen och det verkar lättare att snacka emot FREMO än för ModulSyd... ;)
(får se om någon nappar på den provokationen...)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Modulsyds syfte & framtid

Inlägg av fs_toni »

kasoe skrev: 2019-12-02, 09:19 En reflektion angående:
Jag tror det är viktigt att ModulSyd stöttar arrangörer som vill anordna träffar, men att styrelsen inte själv är arrangör.
Kan man få till ett bra sätt att stötta(!!!) träffar, oavsett sort och enligt en förutsägbar bedömningsgrund, så tycker jag det räcker långt, då blir man möjligen en "paraplyorganisation".
....
Lite synd att inte fler är sugna på att snacka om ModulSyds framtid i denna tråd... Men som sagt, det är medlemmarna och deras engagemang som gör föreningen och det verkar lättare att snacka emot FREMO än för ModulSyd... ;)
(får se om någon nappar på den provokationen...)

/Anders Ö
Jag är sugen, men är ju inte ModulSydare, utan MMM:are. Men framförallt så vill jag er väl. Det är därför jag skriver i era trådar.
Jag vill kunna fortsätta åka på era roliga träffar, och att ni alla ska hålla (någorlunda) sams och trivas ihop så att man kan få fortsätta träffa er alla trevliga människor på de träffar ni arrangerar! :-)
(Det har tyvärr hänt förr att folk surnar på varandra av olika skäl, slutar umgås i modulkretsar, hoppas ni kan undvika det när ni nu står inför förändring...)
Man vill gärna se flera av er gästa också på MMM:s träffar! Ulf har vi sett en hel del på sistone. Kul!

Konkret: Det är kanske så att det lokala Borås, VMJF, VäxjöRallarna m fl är det som ligger närmast hjärtat. Som jag varit inne på tidigare så kan man ha farhågan att lika lite som folk ser värdet av att engagera sig i en "paraply-organistion" för Sverige, lika lite kommer man då engagera sig i en dylik för södra Sverige. Ett sådant paraply i den form som nu diskuteras blir en angelägenhet för ganska få individer (de som är träff-arrangörer). Om ni går denna vägen så kanske det därför vore lika bra att löpa linan fullt ut och låta ett par 3-4 stycken individer få permanent ansvar för ModulSyd-kassan i en stiftelseform och därefter låta dessa kommunicera ut till samtliga MJ-lokalföreningar i Sverige (eller bara södra Sverige om ni så vill), villkoren för att kunna använda sig av stöd. Men som du säger Anders så bör nog villkoren i så fall "sockras" på ett helt annat sätt för att faktiskt locka och stöda! Varför inte t o m vända på steken och säga att ni faktiskt använder kassan till att stimulera FLERA träffar! Låt oss säga att ni t o m räknar med att varje träff får gå minus med 5-10 000kr för att få fler träffar att bli av och att målet är att det ska bli 10-20 träffar ytterligare innan pengarna tar slut?

Så får ni tänka igenom stadgar och villkor noga så att det blir vattentätt - och kanske ha någon "generalklausul" så att de 3-4 ständiga förvaltarna kan fatta egna beslut i majoritet om det skulle visa sig att något oväntat ändå händer...
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"