daniel skrev: ↑2019-11-30, 14:25
Varför har ni så in i helvete svårt att förstå vad jag skriver?????
Tja, kan det hänga ihop med att du har svårt att fatta vad vi skriver?
Men nu har du ju ÄNTLIGEN begränsat risken till precis det som är risken!!!
Ju större KOSTNAD du har, ju större risk har du!!!
Mat och logi som du har dragit upp innan är ingen "kostnad" och ska således inte räknas in i risken, det är "bara omsättning".
Det arbete du NU till sist pekar på är däremot helt relevant och i princip det enda man måste hantera som en risk.
Du kan aldrig veta hur många som kommer, du MÅSTE ta en risk, om du är ovillig att ta minsta lilla risk, då ska du INTE arrangera en modulträff.
Det man får jobba med är lite bedömningar och även se till att man har en lokaluthyrare som man kan diskutera med. Jag har ALDRIG betalat fullt pris för lokalerna för Dream-track. Hyran har nästan alltid varit baserad på en procent på inträden från besökare. Den fasta delen i hyran har jag förhandlat ner så långt jag kan och tagit in som "Deltagaravgift" och med "enkel matematik" delat på antalet deltagare. Gör man så är "risken" man exponerar sig mot bara de möjliga avbokningar som kommer in. Den reella risken i en sådan kalkyl är troligen max 1000:-. med lite tur så kan man ta in någon annan som "glömt" anmäla sig eller så får man ett överskott från inträden. Vill man ha en liten extra försäkring så kan man lägga på en "marknad" och ta några hundra per bord, då minimeras risken lite till. Andra sätt att minimera risken är att sälja fika till besökare, där kan man dra in några tusen. Jag har inte gjort det utan jag har lagt ut sådant på entreprenad och de som bakade och sålde fikat fick behålla pengarna, uppskattat av barnen och deras kompisar...
Man kan
ALDRIG I FÖRVÄG veta hur det ska gå, men man kan göra ganska bra bedömningar och man kan också förlita sig på andras erfarenheter.
Vill man minimera risken så kan man alltid prata med andra som arrangerat en träff och få tips på hur man kan göra.
- Den RISK du exponerar dig mot när du arrangerar en träff har INGET att göra med omsättning utan KOSTNADER!
- Risken utgörs av dina EGNA felbedömningar av kostnaden (och de gör man, ofelbart)
- Risker kan mitigeras och där sätter bara fantasin sina gränser, sponsring, alternativa intäkter, partners som är villiga att dela risken osv.
Så, det var väl inte så svårt... eller?
/Anders