FREMO nästa?
Postat: 2019-11-27, 18:19
Vi i Sverige har hittills varit mindre villiga att engageras oss i FREMO än våra grannländer Norge och Danmark. Vad det beror på kan man spekulera om.
En bidragande orsak kanske har varit ”FREMO-talibaner” som förmedlat bilden av FREMO som en sträng tysk regim som man måste följa. Vilken inte stämmer.
FREMO samlar på sig och förmedlar erfarenheter till alla modulbyggare och modulträffsdeltagare. Man utvecklar en praxis som skall underlätta att köra tåg tillsammans. Och det kan se lite olika ut i olika länder, skalor, teman.
I Sverige har vi haft några FREMO-träffar; några mer återkommande som den i för H0 Värnamo och för
americaN i Fagerhult. Förra året hade vi även en FREMO H0-träff i Upphärad.
Vad skulle hända om vi använde FREMO som paraplyorganisation istället för ModulSyd? Frågan är i högsta grad relevant, då ModulSyd inte längre har krav om att arrangera modulträffar.
Övriga modulföreningars verksamhet påverkas möjligen i rollen som arrangörer för modulträffar, där ett alternativ är att arrangera träffen under FREMO:s paraply, vilket t.ex. VMJF börjande göra för några år sedan.
Vad innebär det att vara medlem i FREMO?
Man betalar en årsavgift på f.n. € 45.
För detta betalar man ingen träffavgift för träffar arrangerade i FREMO:s namn. Åker man på två FREMO-träffar per år innebär det ca 250 kr per träff, vilket är lägre än de flesta svenska träffavgifter.
Man får tillgång till FREMO:s nätforum.
Inom FREMO skapar man ”stambord”, vilket kan liknas vid lokala grupper som vi har i nuvarande forum. Stamborden fungerar som ”lokalavdelningar” utan att man måste ha en egen organisation.
Man måste inte skriva på engelska eller tyska på forumet. Riktar man sig till skandinaviska medlemmar går svenska bra, och vill andra läsa eller man vill läsa på andra språk finns ju utmärkta översättningstjänster på nätet.
Man får en tidning fyra gånger per år, som mest är på tyska, men med enstaka engelska artiklar.
Vad innebär det för en arrangör att arrangera en FREMO-träff?
Man annonserar träffen på fremo-net.eu.
Man ansöker om bidrag till lokalhyran. €500 brukar inte vara några problem att få, eventuellt mer om träffen riktar sig till fler skalor/teman och har större antal deltagare. Bidraget betalas ut efter träffen.
FREMO-medlemmar betalar ingen träffavgift, man bör ta ut avgift på minst 300 kr för de som inte är med i FREMO eller ställa krav på att man blir medlem i FREMO.
En FREMO-träff kan locka till sig utländska deltagare.
I övrigt är det ingen skillnad mot hur det brukar fungerar på vilken annan träff som helst. Det finns inga krav på hur en träff skall arrangeras mer än att det skall finnas en ansvarig arrangör. Men det är ju alltid bra att ha ett tydligt program och inriktning för träffen så att potentiella deltagare kan avgöra om träffen är intressant att delta i eller inte.
Frågor & Svar
FRÅGA: Är det krav på att bygga moduler enligt FREMO-standard?
SVAR: Nej, det är alltid träffarrangören som ställer krav på modulerna, och i Sverige är ju t.ex. MMM-standarden dominerande inom H0, så träffar med enbart FREMO-moduler skulle inte få många deltagare i Sverige. MMM-moduler har också varit välkomna på FREMO-träffar i både Sverige, Danmark och Norge blandat med FREMO-moduler. Som byggare av moduler avgör man själv vilken standard man vill bygga efter.
FRÅGA: Får man ha med sig 3R-moduler på H0-träffar?
SVAR: Ja, om arrangören accepterar detta, vilket vi ju gör på de flesta träffar i Sverige. Så kanske någon purist rynkar på näsan, det hände på FREMO-träffen i Upphärad där de norska modulerna uteblev på grund av att man tillät 3R-moduler.
FRÅGA: Måste alla H0-vagnar ha 6511-koppel?
SVAR: Det beror på vilka krav arrangören ställer. Inom FREMO är det oftast underförstått att använda 6511 för vagnar som skall rangeras, man blir förvånad om det finns andra koppel. En investering på 20kr/vagn är det väl värt för att få något som fungerar?
FRÅGA: Kan man ha fri körning på en FREMO-träff?
SVAR: Ja, om arrangören anser att det finns plats i programmet för detta. För träffar utanför Sverige kan man inte räkna med tid för fri körning, dessa träffar är helt inriktade på trafikspel.
FRÅGA: Måste man ha FRED-körhandtag på en FREMO-träff?
SVAR: Arrangören beslutar om vilket handtagsbuss och vilka körhandtag man använder. Det är fullt möjligt att ha EkeBus på en FREMO-träff. Att man övervägande använder FRED-handtag på FREMO-träffar beror på att det är praktiskt och strömsnålt: en FRED kör man ett specifikt lok med, man kan inte pilla på adresser eller ändra någon inställning.
FRÅGA: Måste man ha RP25-hjul på alla lok och vagnar?
SVAR: Detta är specifikt för H0. Det beror på vilka krav arrangören ställer. En bred träff bör acceptera NEM-standard för hjul, och de gör de flesta arrangörer också. Men det är inte okej att komma med gamla LIMA-vagnar med originalhjul som rullar på syllarna. Sedan finns det arrangörer som ställer strängare krav på både rullande material och moduler, t.ex. SSM som ställer speciella krav på modulernas landskap och sargar eller finskala-träffar med höga krav på både rullande och landskap.
En bidragande orsak kanske har varit ”FREMO-talibaner” som förmedlat bilden av FREMO som en sträng tysk regim som man måste följa. Vilken inte stämmer.
FREMO samlar på sig och förmedlar erfarenheter till alla modulbyggare och modulträffsdeltagare. Man utvecklar en praxis som skall underlätta att köra tåg tillsammans. Och det kan se lite olika ut i olika länder, skalor, teman.
I Sverige har vi haft några FREMO-träffar; några mer återkommande som den i för H0 Värnamo och för
americaN i Fagerhult. Förra året hade vi även en FREMO H0-träff i Upphärad.
Vad skulle hända om vi använde FREMO som paraplyorganisation istället för ModulSyd? Frågan är i högsta grad relevant, då ModulSyd inte längre har krav om att arrangera modulträffar.
Övriga modulföreningars verksamhet påverkas möjligen i rollen som arrangörer för modulträffar, där ett alternativ är att arrangera träffen under FREMO:s paraply, vilket t.ex. VMJF börjande göra för några år sedan.
Vad innebär det att vara medlem i FREMO?
Man betalar en årsavgift på f.n. € 45.
För detta betalar man ingen träffavgift för träffar arrangerade i FREMO:s namn. Åker man på två FREMO-träffar per år innebär det ca 250 kr per träff, vilket är lägre än de flesta svenska träffavgifter.
Man får tillgång till FREMO:s nätforum.
Inom FREMO skapar man ”stambord”, vilket kan liknas vid lokala grupper som vi har i nuvarande forum. Stamborden fungerar som ”lokalavdelningar” utan att man måste ha en egen organisation.
Man måste inte skriva på engelska eller tyska på forumet. Riktar man sig till skandinaviska medlemmar går svenska bra, och vill andra läsa eller man vill läsa på andra språk finns ju utmärkta översättningstjänster på nätet.
Man får en tidning fyra gånger per år, som mest är på tyska, men med enstaka engelska artiklar.
Vad innebär det för en arrangör att arrangera en FREMO-träff?
Man annonserar träffen på fremo-net.eu.
Man ansöker om bidrag till lokalhyran. €500 brukar inte vara några problem att få, eventuellt mer om träffen riktar sig till fler skalor/teman och har större antal deltagare. Bidraget betalas ut efter träffen.
FREMO-medlemmar betalar ingen träffavgift, man bör ta ut avgift på minst 300 kr för de som inte är med i FREMO eller ställa krav på att man blir medlem i FREMO.
En FREMO-träff kan locka till sig utländska deltagare.
I övrigt är det ingen skillnad mot hur det brukar fungerar på vilken annan träff som helst. Det finns inga krav på hur en träff skall arrangeras mer än att det skall finnas en ansvarig arrangör. Men det är ju alltid bra att ha ett tydligt program och inriktning för träffen så att potentiella deltagare kan avgöra om träffen är intressant att delta i eller inte.
Frågor & Svar
FRÅGA: Är det krav på att bygga moduler enligt FREMO-standard?
SVAR: Nej, det är alltid träffarrangören som ställer krav på modulerna, och i Sverige är ju t.ex. MMM-standarden dominerande inom H0, så träffar med enbart FREMO-moduler skulle inte få många deltagare i Sverige. MMM-moduler har också varit välkomna på FREMO-träffar i både Sverige, Danmark och Norge blandat med FREMO-moduler. Som byggare av moduler avgör man själv vilken standard man vill bygga efter.
FRÅGA: Får man ha med sig 3R-moduler på H0-träffar?
SVAR: Ja, om arrangören accepterar detta, vilket vi ju gör på de flesta träffar i Sverige. Så kanske någon purist rynkar på näsan, det hände på FREMO-träffen i Upphärad där de norska modulerna uteblev på grund av att man tillät 3R-moduler.
FRÅGA: Måste alla H0-vagnar ha 6511-koppel?
SVAR: Det beror på vilka krav arrangören ställer. Inom FREMO är det oftast underförstått att använda 6511 för vagnar som skall rangeras, man blir förvånad om det finns andra koppel. En investering på 20kr/vagn är det väl värt för att få något som fungerar?
FRÅGA: Kan man ha fri körning på en FREMO-träff?
SVAR: Ja, om arrangören anser att det finns plats i programmet för detta. För träffar utanför Sverige kan man inte räkna med tid för fri körning, dessa träffar är helt inriktade på trafikspel.
FRÅGA: Måste man ha FRED-körhandtag på en FREMO-träff?
SVAR: Arrangören beslutar om vilket handtagsbuss och vilka körhandtag man använder. Det är fullt möjligt att ha EkeBus på en FREMO-träff. Att man övervägande använder FRED-handtag på FREMO-träffar beror på att det är praktiskt och strömsnålt: en FRED kör man ett specifikt lok med, man kan inte pilla på adresser eller ändra någon inställning.
FRÅGA: Måste man ha RP25-hjul på alla lok och vagnar?
SVAR: Detta är specifikt för H0. Det beror på vilka krav arrangören ställer. En bred träff bör acceptera NEM-standard för hjul, och de gör de flesta arrangörer också. Men det är inte okej att komma med gamla LIMA-vagnar med originalhjul som rullar på syllarna. Sedan finns det arrangörer som ställer strängare krav på både rullande material och moduler, t.ex. SSM som ställer speciella krav på modulernas landskap och sargar eller finskala-träffar med höga krav på både rullande och landskap.