FREMO nästa?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

FREMO nästa?

Inlägg av StefanFjällemark »

Vi i Sverige har hittills varit mindre villiga att engageras oss i FREMO än våra grannländer Norge och Danmark. Vad det beror på kan man spekulera om.

En bidragande orsak kanske har varit ”FREMO-talibaner” som förmedlat bilden av FREMO som en sträng tysk regim som man måste följa. Vilken inte stämmer.

FREMO samlar på sig och förmedlar erfarenheter till alla modulbyggare och modulträffsdeltagare. Man utvecklar en praxis som skall underlätta att köra tåg tillsammans. Och det kan se lite olika ut i olika länder, skalor, teman.

I Sverige har vi haft några FREMO-träffar; några mer återkommande som den i för H0 Värnamo och för
americaN i Fagerhult. Förra året hade vi även en FREMO H0-träff i Upphärad.

Vad skulle hända om vi använde FREMO som paraplyorganisation istället för ModulSyd? Frågan är i högsta grad relevant, då ModulSyd inte längre har krav om att arrangera modulträffar.

Övriga modulföreningars verksamhet påverkas möjligen i rollen som arrangörer för modulträffar, där ett alternativ är att arrangera träffen under FREMO:s paraply, vilket t.ex. VMJF börjande göra för några år sedan.

Vad innebär det att vara medlem i FREMO?

Man betalar en årsavgift på f.n. € 45.

För detta betalar man ingen träffavgift för träffar arrangerade i FREMO:s namn. Åker man på två FREMO-träffar per år innebär det ca 250 kr per träff, vilket är lägre än de flesta svenska träffavgifter.

Man får tillgång till FREMO:s nätforum.

Inom FREMO skapar man ”stambord”, vilket kan liknas vid lokala grupper som vi har i nuvarande forum. Stamborden fungerar som ”lokalavdelningar” utan att man måste ha en egen organisation.

Man måste inte skriva på engelska eller tyska på forumet. Riktar man sig till skandinaviska medlemmar går svenska bra, och vill andra läsa eller man vill läsa på andra språk finns ju utmärkta översättningstjänster på nätet.

Man får en tidning fyra gånger per år, som mest är på tyska, men med enstaka engelska artiklar.

Vad innebär det för en arrangör att arrangera en FREMO-träff?

Man annonserar träffen på fremo-net.eu.

Man ansöker om bidrag till lokalhyran. €500 brukar inte vara några problem att få, eventuellt mer om träffen riktar sig till fler skalor/teman och har större antal deltagare. Bidraget betalas ut efter träffen.

FREMO-medlemmar betalar ingen träffavgift, man bör ta ut avgift på minst 300 kr för de som inte är med i FREMO eller ställa krav på att man blir medlem i FREMO.

En FREMO-träff kan locka till sig utländska deltagare.

I övrigt är det ingen skillnad mot hur det brukar fungerar på vilken annan träff som helst. Det finns inga krav på hur en träff skall arrangeras mer än att det skall finnas en ansvarig arrangör. Men det är ju alltid bra att ha ett tydligt program och inriktning för träffen så att potentiella deltagare kan avgöra om träffen är intressant att delta i eller inte.

Frågor & Svar

FRÅGA: Är det krav på att bygga moduler enligt FREMO-standard?
SVAR: Nej, det är alltid träffarrangören som ställer krav på modulerna, och i Sverige är ju t.ex. MMM-standarden dominerande inom H0, så träffar med enbart FREMO-moduler skulle inte få många deltagare i Sverige. MMM-moduler har också varit välkomna på FREMO-träffar i både Sverige, Danmark och Norge blandat med FREMO-moduler. Som byggare av moduler avgör man själv vilken standard man vill bygga efter.

FRÅGA: Får man ha med sig 3R-moduler på H0-träffar?
SVAR: Ja, om arrangören accepterar detta, vilket vi ju gör på de flesta träffar i Sverige. Så kanske någon purist rynkar på näsan, det hände på FREMO-träffen i Upphärad där de norska modulerna uteblev på grund av att man tillät 3R-moduler.

FRÅGA: Måste alla H0-vagnar ha 6511-koppel?
SVAR: Det beror på vilka krav arrangören ställer. Inom FREMO är det oftast underförstått att använda 6511 för vagnar som skall rangeras, man blir förvånad om det finns andra koppel. En investering på 20kr/vagn är det väl värt för att få något som fungerar?

FRÅGA: Kan man ha fri körning på en FREMO-träff?
SVAR: Ja, om arrangören anser att det finns plats i programmet för detta. För träffar utanför Sverige kan man inte räkna med tid för fri körning, dessa träffar är helt inriktade på trafikspel.

FRÅGA: Måste man ha FRED-körhandtag på en FREMO-träff?
SVAR: Arrangören beslutar om vilket handtagsbuss och vilka körhandtag man använder. Det är fullt möjligt att ha EkeBus på en FREMO-träff. Att man övervägande använder FRED-handtag på FREMO-träffar beror på att det är praktiskt och strömsnålt: en FRED kör man ett specifikt lok med, man kan inte pilla på adresser eller ändra någon inställning.

FRÅGA: Måste man ha RP25-hjul på alla lok och vagnar?
SVAR: Detta är specifikt för H0. Det beror på vilka krav arrangören ställer. En bred träff bör acceptera NEM-standard för hjul, och de gör de flesta arrangörer också. Men det är inte okej att komma med gamla LIMA-vagnar med originalhjul som rullar på syllarna. Sedan finns det arrangörer som ställer strängare krav på både rullande material och moduler, t.ex. SSM som ställer speciella krav på modulernas landskap och sargar eller finskala-träffar med höga krav på både rullande och landskap.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

Personligen har jag inget emot Fremo. Men en viktig fråga är hur man hanterar övriga kostnader runt träffen, som mat och boende. DreamTrack 2019 i Grimslöv omsatte 100 000 kr, varav lokalkostnaden var 12 000 kr. För Fagerhultsträffen med ca 20 deltagare, frukost á 30 kr, lunch och middag á 130 kr, för tre dygn, ger 17 000 kr enbart för maten.

Här finns två frågor:
* Det blir snabbt stora belopp att hantera och det är olustigt för arrangören att blanda in det i sin privatekonomi.
* Det finns alltid en risk för underskott. Det är svårt att bedöma i förväg hur många som kommer att komma och arrangörerna riskerar att få stå för notan.

Det stora värdet som jag ser med ModulSyd idag är att ModulSyd kan hantera dessa pengaflöden och ta den ekonomiska risken. Det gör det möjligt att arrangera träffar som annars inte hade blivit av. Grimslövsträffen är helt omöjlig att arrangera om det inte finns en förening med stora ekonomiska muskler som kan hantera hela ekonomin, inte bara lokalhyran. Visst kan Grismlöv bli en Fremo-träff och att vi får bidrag till hyran, men på nästa års Grimslövsträff beräknas boendet omsätta 25 000 kr och maten omsätta 45 000 kr. Så enbart mat och boende ligger på 70 000 kr.

Hur hanterar tyska träffar detta? Är det genomgående så att deltagarna ordnar boende själva eller sover på golv, samt betalar sin egen mat på plats i restaurang?
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Johnny »

I de allra flesta fall är det en förening som arrangerar träffen. Hur föreningen hanterar mat och boende varierar. Ibland erbjuds boende och/eller mat, andra gånger får deltagarna ordna det själva. I fallet Grimslöv så skulle den ekonomiska skillnaden utgöras av att hyran för hallen betalas av Fremo, och att Fremomedlemmar inte betalar någon deltagaravgift. I övrigt ingen skillnad.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

ÄNTLIGEN! Jag har själv undrat länge varför inte FREMO har fått bättre fäste. Men det har varit en rejält illvillig(?) ryktesspridning kring FREMO, och även till del en del underliga åsikter om vad FREMO är och inte har vädrats de också...

Jag kan lägga till en kommentar till Stefans Q&A lista som jag har fått från en FREMO medlem som man kan kalla "gruppledare" för AmericaN:
Kör aldrig FREMO publikt?
Svaret blev både Ja och Nej. En FREMO-träff är aldrig publik, aldrig. Men sen blev svaret lika givet och självklart att "Ska vi hitta fler medlemmar och få folk att upptäcka vår hobby så måste man ut och köra publikt". I den grupp han tillhör hade de en "publik bana" som de åkte runt med på köpcentrum m.m. och visade upp. Det var inte en FREMO-körning per definition, men det var en uppvisning och det var en FREMO bana...

Alla "fördomar" och förutfattade meningar jag någonsin har hört om FREMO har visat sig stämma ganska dåligt... I stora drag, FREMO är samma sorts förening som ModulSyd, med undantaget att de driver en egen standard och ordnar träffar...

När det gäller Daniels bryderier om kostnader och risker, man får inte bland ihop "Omsättning" med "Risk". Det går att omsätta 200.000:- med låg risk och man kan omsätta 30.000:- med hög risk, den senare är mycket farligare. Det är inte beloppet på omsättningen som är risken. Jag gissar att en orsak till att ModulSyd har en god ekonomi är att det arrangeras träffar som går med vinst, och enligt villkoren för ekonomisk backning så ska vinsten gå till Föreningen. Hade de träffar som anordnas med ModulSyd som garant gått back, då hade kassan inte varit god.

OM man bara har koll på kostnaderna , vilket är ganska enkelt att räkna ut i förväg, så blir en träff ett nollsummespel och hur mycket man omsätter är helt ointressant... (Förutsatt att man inte blir nervös av bara åsynen av stora belopp som är i rörelse).
Så argumentet att ModulSyd ska vara Garant för träffar om de går back... Jag tycker inte det håller... I Exemplet, man får ett lokalbidrag från FREMO, och sen får man hitta sätt att finansiera resten om det behövs, alla andra kostnader som Logi och Mat är ju redan finansierade, även om beloppen för boende och mat ser stora ut så är ju risken minimal... Beloppet 70.000:- för Grimslöv har ju risken = 0, möjligen en liten risk att få en kostnad om någon bokar av. Men å andra sidan, sena avbokningar brukar man ju få stå för ändå om man uteblir, och det bör gå att hantera med datum för när bokningarna anses "fasta"...
Det enda som ModulSyd gick i god för (om jag minns reglerna rätt) var ju de 12.000.- som lokalen kostade, hade du fått ca 5000:- av dom från FREMO så hade man bara behövt dra in ca 7.000.- till, borde gått att ordna... Ett litet problem kan ju vara att FREMO inte tillåter(?) att man tar ut en "träffavgift", men om man kallar det "lokalavgift" och tar ut 70:-/besökare för lokalkostnader som inte täcks av FREMO... Då borde det gå att få till samma "garantier" som finns via ModulSyd...

Jag tycker frågan är mer än berättigad och ser fram emot vad denna tråd kan ta vägen... :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StaffanWiman »

Sedan kan man ju också åka på Fremo-träffar i grannländerna. Jag har nyss kommit hem från en träff i Tyskland. Dreiskau Muckern Epok 2.
Kost och logi där kostade 110 € för hela träffen.
Många deltagare även från Tjeckien men inga flera svenskar.
Träffen återkommer varje år och kan livligt rekommenderas!!!
Det märks nog att de är flera och har större resurser än vi. Rätt lok och vagnar för epoken nittonhundratjugotal hela tiden.
Dessutom en stor H0e-linje med överföringsvagnar.
/Staffan
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: FREMO nästa?

Inlägg av MickeWestberg »

Jag gillar inte tanken om fremo av två anledningar, 1. jag gillar inte trafikspel och 2, fremo verkar inte acceptera 3r moduler.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

Grimslöv är arrangerad av ModulSyd, vilket innebär att ModulSyd tar hela vinsten eller hela förlusten. Och det är inte givet att Grimslöv går plus.

Jag kan med 100% säkerhet säga att Grimslövsträffen definitivt inte kommer att fortsätta existera om ModulSyd läggs ner. Det finns ingen privatperson i Växjö som är beredd att hantera de belopp som Grimslöv omsätter, och den lokala klubben i Växjö, VäxjöRallarna, är så liten att vi inte kan ta Grimslöv genom VäxjöRallarna. Så om ModulSyd läggs ner kommer även Grimslövsträffen att läggas ner.

För mig går gränsen för vad jag är beredd att hantera någonstans kring 5000 - 10 000 kr. Om en träff omsätter mer än 10 000 kr så kommer jag vara mycket tveksam till att ta in träffens intäkter och utgifter på mitt konto. Fagerhult omsätter det dubbla för mat och boende och är ändå en liten träff.

-----------------------

Jag är som sagt inte emot Fremo. Men diskussionen blir så lätt fokuserad på lokalhyran, som om det är den stora biten. Men för träffar som ordnar mat och boende är lokalhyran bara en liten del.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Johnny »

Q: Accepterar Fremo 3R?
A: Ja, det finns en 3R-grupp; Fremo-puko. (Puko står för punktkontaker)
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StefanFjällemark »

MickeWestberg skrev: 2019-11-27, 23:45 Jag gillar inte tanken om fremo av två anledningar, 1. jag gillar inte trafikspel och 2, fremo verkar inte acceptera 3r moduler.
Om man gillar trafikspel eller inte tycker jag har inte har så mycket med FREMO att göra. Det handlar om träffens inriktning och program. Det finns många icke-FREMO-träffar som har mycket trafikspel och det finns andra som prioriterar "fri" körning. Men jag kan hålla med om att de flesta FREMO-träffar är inriktade på trafikspel i någon form. Så om en trafikspelsträff som i dag inte är FREMO blir en FREMO-träff nästa gång påverkar ju inte din inställning till träffen. Jag vill därför påstå att det är trafikspel du inte gillar, då blir FREMO eller inte irrelevant.

3R-moduler fungerar utmärkt på en FREMO-träff. Vi hade många 3R-moduler (för 2R-drift) på FREMO-träffen i Upphärad 2018. Men vi körde nästan enbart trafikspel. Det är arrangören som bestämmer vad man vill accepterna. Eftersom det finns många välfungerande och uttestade 3R-moduler såg vi inget problem att ha dessa med. Det viktiga är att i samlas och har kul ihop.
daniel skrev: 2019-11-27, 23:49 Jag är som sagt inte emot Fremo. Men diskussionen blir så lätt fokuserad på lokalhyran, som om det är den stora biten. Men för träffar som ordnar mat och boende är lokalhyran bara en liten del.
Jag har ju gjort en den kalkyler för träffar och jag anser att den enda risk man tar är lokalhyran och den kan FREMO hjälpa till att minimera. Övriga kostnader för mat och boende är ju proportionell mot antalet deltagare så där är risken mindre.

Risken i Grimslöv är större i och med att man gått in och förhandsbokat för ett visst antal deltagare och det är ju inte speciellt vanligt att man gör. En variant vore att endast boka lokalen och några utrymmen som "sovsalar", så får Grimslövs folkhögskola själva ta risken för boende och mat. Eller så hittar man en annan lokal där deltagarna själva får ordna mat och boende, så sker t.ex. på Geflemodul.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: FREMO nästa?

Inlägg av UBJ »

Man skulle kunna vända på resonemanget, varför laga något som inte är trasigt?
Modulsyd verkar fungera bra, träffarna är väl planerade och det finns ett gäng som verkar trivas med att arbeta med dom.
Ändrar man förutsättningarna så riskerar man att slå sönder något som fungerar, särskilt om en del av dom drivande inte gillar ideen.

I MMM är det uppenbart att långt ifrån alla gillar trafikspel, jag tror att det kan vara ett misstag att inte behålla den särart som modulhobbyn har fått i Sverige med en blandning av uppvisningskörning och trafikspel.
Skulle Modulsyd upplösas och medlemmarna hänvisas till Fremo så tror jag man tappar en del medlemmar och att uppvisningsverksamheten dör sotdöden ganska snabbt.

Jag är inte medlem i Modulsyd utan i MMM men vill ändå hissa en varningsflagga. Ni som är medlemmar i Modulsyd bör noga tänka över vad ni kastar bort och vad ni får istället.
Det är lätt att riva men svårt att bygga upp, gäller inte bara mj-banor.:)

Mvh UB
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"