FREMO nästa?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: FREMO nästa?

Inlägg av RickardNordström »

Hej :)

Skillnaden idag mot min första trafikspelsträff i Timmele är att trafikspelen blivit väldigt mycket mer "Hardcore". Men man får nog säga att trafikspelen är helt normala idag som de var tänkta att vara men att vi Svenskar tidigare kört en lightversion av dem i begynnelsen. Fokus ligger på godstrafik som skall växlas på stationer. Persontåg eller hela godståg som rullar runt efter tidtabell är mer sällsynt. Ofta kommer det på tal om att det är för svårt vilket jag tror är ett svepskäl för att det blivit för tråkigt/Hardcore. Denna totalslakt av godståg tillsammans med vagnskort är för mycket för en del av oss. Vi som minns de där första A5 lapparna med köruppdrag kan inte finna glädjen i att låta tåg slaktas med glasspinnar istället för att låta dem rulla och mötas.

Med få undantag så brukar det rullande materialet på trafikspelsträffar vara varje ägares sämsta/mest udda slit och slängvagnar. Aldrig har man sett så orealistiska tågkombinationer som jag gjorde sist på en trafikspelsträff. Jeco D lok för 50-tals trafik med Blå SJ godsvagn i kroken. (Detta kan ju varit lokalt eller en engångsföreteelse. Jag är på väldigt få träffar.)

Det är tyvärr så att alla har inte förmågan att hantera andras modeller varsamt. Oavsett om det hänger på att någon ovetandes släpar ett JECO Hg eller X2000 ett par decimeter för att det är dålig kontakt och kuggarna går åt helvete eller om någon ställt sina vädrade vagnar till förfogande och någon trycker upp en blöt snus och lämnar ett fingeravtryck på vagnen så är vi rädda om våra vagnar och lok. Därför vill man kunna vädra de lite finare modellerna med sig själv bakom körkontrollen. Det är på den fria körningen de lite snyggare och längre tågseten och det där härliga minglet dyker upp. Hela dagen under trafikspelen är alla så fokuserade att kvällens frikörning blir en ventil för hela träffens stress.

Stefan Fjällemark har troligtvis tagit över rollen som Trafikspelsamordnare på västkusten med omnejd. Han är mycket duktig och gör ett mycket uppskattat och fantastiskt jobb vilket är tidskrävande. För mig är han en mycket god vän, mycket hjälpsam och alltid med ett leende på läpparna. Den där stora summan som nu Modulsyd har i kassan kan jag mycket väl tänka mig kan användas som lön för mödan till Stefan och/eller andra som sitter i veckor och planerar trafikspel. Då kanske det känns lättare med en stunds stressfri frikörning på alla träffar.

Jag känner Stefan väl och tråden "Fremo Nästa" är ett stort orosmoln. Stefan brinner mycket för Trafikspelträffar/körning och är den person som jag uppfattat det som gjort trafikspelen "Hardcore". Han har trots spikat program försökt tillföra mer trafikspel på den fria körtiden under en träff i Timmele samt försökt tillföra trafikspel till träffen i Kil. Jag är därför rätt säker på att det därför ligger en dold agenda bakom denna önskan om att fler skall bli medlemmar i Fremo. Jag tror personligen att om fler personer går med i Fremo och fler träffar arrangeras med Fremo i ryggen kommer frikörningarna sakta men säkert fasas ut utan att man i minoritet kan påverka detta.

Stefan Fjällemark har sagt det och Peter Alsén har sagt det:
Träffarrangören bestämmer Allt/Innehållet/inriktningen på träffen. Passar det inte kan du arrangera en egen träff.
De försöker också vidhålla att Fremos regler?/stadgar?/rutiner? inte bestämmer allt... Det finns fakta och det finns verklighet. Fremo bestämmer inte allt utan har riktlinjer men hur ser de träffar som som arrangeras under Fremo ut i verkligheten. Varför skulle man vilja arrangera en Fremoträff utan att följa de riktlinjer Fremo har? Är det någon som gjort eller regelbundet gör det?
Hur många träffar kan vi ha under ett år utan att det går röta i dem?
En del av oss är medelålders med barn i skolåldern. Speciella behov/läxor/aktiviteter för att nämna några saker. En del av oss är pensionärer med mycket fritid. En del är singlar oavsett ålder och behöver inte stå till svars för sina handlingar på fritiden. En del är välbärgade och andra får tänka på sina utgifter varje dag så många av oss kan inte åka runt på 4-5 träffar eller mer varje år. Man får prioritera. Vi vill alla deltaga på träffar där det är många deltagare och moduler med. Det är jättesvårt att pussla ihop så det funkar.

Jag är övertygad om att Modulsyd behöver finnas kvar om än i lite modifierad form. Det arrangeras väldigt mycket lokala träffar i Sverige nu. Modul syd borde fokusera på träffar likt dem från starten. Grimslöv i all ära, en respekterad och omtyckt träff men ligger långt in i skogarna.
En bra mix för Modulsyd hade varit en publik Dreamtrack på våren och en träff likt Timmele på Hösten. Det skall finnas ett överskott i kassan för att kunna täcka förskottsbetalning för hyra, annonsering inför publika träffar, oförutsedda utgifter samt ersättning till de som arrangerar träffen. Allt för ofta gör dem ett hårt jobb som inte alltid syns.
(Hyra, mat och bäddplatser är inte en oförutsedd utgift.)
Vi är många modulrallare, men inte så många att vi skall behöva bråka så att träffarna blir lidande. Jag ser hellre en "få" större träffar med kvalité än "flera" mindre träffar.

Jag är nyfiken på vilka som är intresserade av att driva Modulsyd vidare under 2020-2021.
Ni som är aspiranter på platser i Styrelsen eller andra funktioner i föreningen kan väl skicka mig ett Pm.
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av PeterAlsén »

Nej nej det finns ingen dold agenda utan jag ser problemet som att INGEN vill ställa upp och jobba ideellt i ModulSyd, därför är det lika bra att avveckla. Träffar går att anordna ändå, med eller utan FREMO som hjälp så det handlar inte om något "smyginförande" av FREMO och därmed bara trafikspel. Richard N, du borde känna mig bättre, jag kommer gladeligen på din träff med min station och gott om rullande som ALLA får leka med, trots att jag hellre kör trafikspel än frikörning, jag hindrar ingen att varken sköta min station eller köra med mina tåg. Går det sönder är det sådant som händer... Jag är FÖR publika körningar för att utveckla hobbyn men ger inte mycket för själva "frikörningsdelen" själv då denna ofta tenderar att sluta i ett kaos av fordon och där ingen kommer varken framåt eller bakåt.

Åter till ModulSyd, förra året fanns det INGEN som var beredd att ta rollen som valberedare, för att vi skulle komma vidare tog jag med Hugo Lindahl på oss detta otacksamma uppdrag. Jag har på de interna sidorna för ModulSyd, alltså den avdelning som bara syns för oss MEDLEMMAR i ModulSyd, skapat ett inlägg med en vädjan om att höra av sig till oss för att besätta de poster vi kommer att få vakanta. INGEN hör av sig, detta tolkar jag som att medlemmarna i ModulSyd inte är intresserade att driva föreningen vidare.

Det är bättre att de som vill ställa upp hör av sig oss till oss i valberedningen istället för till Richard :-)

Således, ett allmänt upprop här också, det saknas två tunga poster från 2020 i ModulSyds styrelse, ordförande och kassör, vem är intresserad att axla rollen? Hör av er till mig eller Hugo Lindahl.

Valberedningen tackar härmed för ert engagemang och visat intresse
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Per Widell »

Från ModulSyds hemsida:
<i> När alla moduler är sammanbyggda och flera 100-tals meter miniatyrlandskap ligger färdigt, då är det dags för ”trafikspel”!</i>
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StefanFjällemark »

Hejsan Rickard.
Har plockat ut lite av det du skrev.
RickardNordström skrev: 2019-12-01, 22:48 Stefan brinner mycket för trafikspelträffar/körning och är den person som jag uppfattat det som gjort trafikspelen "Hardcore".
Jag försöker alltid göra trafikspel med varierande utmaningar för att passa de flesta; från rälsbussar som inte har några svåra moment alls, inte ens rundgång, till växlingsuppdrag som kräver både planering och eftertanke. Jag brukar även planera trafikspet efter antalet deltagare så att man inte skall behöva sitta och vänta för länge mellan uppdragen och att trafiken skall vara jämnt spridd över tiden så tågen rullar från start till slut av trafikspelet. Så har du bara råkat ut för "hardcore" växlingsuppdrag så har du haft "tur" för denna typ av köruppdrag är klart i minoritet i ett trafikspel.
RickardNordström skrev: 2019-12-01, 22:48 Han har trots spikat program försökt tillföra mer trafikspel på den fria körtiden under en träff i Timmele...
Haha, ja det var ju inte speciellt dolt när jag försökte klämma in mer trafikspel. Flera av deltagarna protesterade och istället blev det en kul variant av "fri" körning med bemannade stationer och vissa deltagare som körde egna trafikuppdrag och alla verkade ha kul.
RickardNordström skrev: 2019-12-01, 22:48 ...samt försökt tillföra trafikspel till träffen i Kil.
Det måste vara några år sen. De bad mig göra ett trafikspel som vi körde några gånger. Men till senaste träffen jag var på i Kil tipsade jag om att använda tågstav för att unvika det trafikkaos som var på träffen innan. Så om tågstav är trafikspel, ja då smög jag in detta utan att säga att det var jag :-)
RickardNordström skrev: 2019-12-01, 22:48 Jag är därför rätt säker på att det därför ligger en dold agenda bakom denna önskan om att fler skall bli medlemmar i Fremo. Jag tror personligen att om fler personer går med i Fremo och fler träffar arrangeras med Fremo i ryggen kommer frikörningarna sakta men säkert fasas ut utan att man i minoritet kan påverka detta.
Där tror jag du har fel. Jag har goda minnen från FREMO-träffar i både Sverige, Danmark och Norge så för min del får det gärna bli någon mer träffr av den typen. Men vilka typer av träffar som faktiskt arrangeras beror inte på om man är med i FREMO eller inte. Det beror på vilka personer som ids arrangera en träff, och jag är gärna med och arrangerar eller bidrar till träffar, bland annat den kanske bekanta Modelltågsmässan i Mölndal ;-)
RickardNordström skrev: 2019-12-01, 22:48 Varför skulle man vilja arrangera en Fremoträff utan att följa de riktlinjer Fremo har? Är det någon som gjort eller regelbundet gör det?
Well, på FREMO-träffen i Upphärad bröt vi mot ett antal regler. Vi blandade 2R och 3R-moduler i samma bana, gud förbjude! Vilket fick norrmännen att tacka nej. Vi hade kurvradier som låg bra under minimikraven, för det var det enda sätt vi kunde klämma in 160 meter bana i lokalen.
Men det verkade som alla hade väldigt kul, och det var ju det som var syftet. Och vi fick ändå €500 från FREMO som täckte hyran och vi berättade till och med för FREMO om allt vi bröt emot: https://www.fremo-net.eu/termine/treffe ... ad-sweden/
RickardNordström skrev: 2019-12-01, 22:48 Jag är nyfiken på vilka som är intresserade av att driva Modulsyd vidare under 2020-2021.
Ni som är aspiranter på platser i Styrelsen eller andra funktioner i föreningen kan väl skicka mig ett Pm.
Bra att du är intresserad, men låt valberedningen sköta sitt jobb. Annars kan vi andra kanske tro att du har en dold agenda ;-)
Eftersom du verkar så engagerad så finns det säkert en plats i styrelsen för dig.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: FREMO nästa?

Inlägg av RickardNordström »

StefanFjällemark skrev: 2019-12-02, 20:09 Hejsan Rickard.
Har plockat ut lite av det du skrev.



RickardNordström skrev: 2019-12-01, 22:48 Jag är nyfiken på vilka som är intresserade av att driva Modulsyd vidare under 2020-2021.
Ni som är aspiranter på platser i Styrelsen eller andra funktioner i föreningen kan väl skicka mig ett Pm.
Bra att du är intresserad, men låt valberedningen sköta sitt jobb. Annars kan vi andra kanske tro att du har en dold agenda ;-)
Eftersom du verkar så engagerad så finns det säkert en plats i styrelsen för dig.
Hej Stefan :)
Tack för ett mycket seriöst och innehållsrikt svar.
Jag svarar bara på sista frågan då den känns mest relevant just nu.

Jag har förmodligen inte tid men skulle säkert ta mig tid att jobba med styrelsen. Dels för att hålla Modulsyd vid liv samt försöka påverka föreningen och dess medlemmar i den riktning jag tror stärker kamratskapen och respekten medlemmarna i mellan.
Men för att kunna göra detta på ett bra sätt så måste man veta att man jobbar ihop med rätt personer som strävar åt samma håll.
Därav frågan om vilka som funderat på att hoppa på ett Styrelseuppdrag.
Rent krasst behövs inte Modulsyd för att arrangera en träff. Rätt person fixar en träff utan några krussiduller. Modulsyd behövs för att stimulera återväxten och kamratskapen. Därav är det rimligt att Modulsyd står som värd för Dreamtrack enligt gamla konceptet (Gärna i Jönköping) samt en träff som Timmele utan publik.
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: FREMO nästa?

Inlägg av JanFrelin »

AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 21:00
JanFrelin skrev: 2019-11-30, 19:46
AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 15:49 Finns det något som hindrar att vi svenska Fremo-medlemmar skapar ett Stammtisch?
Jag föreslog ett stambord på i Stockholm på svenska Fremo-forumet. Responsen var inte imponerande.
Vad skulle ett stambord tillföra rent konkret?
Skitsnack och planering.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

RickardNordström skrev: 2019-12-02, 20:47 Jag har förmodligen inte tid men skulle säkert ta mig tid att jobba med styrelsen. Dels för att hålla Modulsyd vid liv samt försöka påverka föreningen och dess medlemmar i den riktning jag tror stärker kamratskapen och respekten medlemmarna i mellan.
Men för att kunna göra detta på ett bra sätt så måste man veta att man jobbar ihop med rätt personer som strävar åt samma håll.
Därav frågan om vilka som funderat på att hoppa på ett Styrelseuppdrag.
Ställer mig bakom detta 100%, möjligen att jag just idag troligen har lite tid över men är ganska osugen på att kuska land och rike runt för olika träffar och möten, inget är dock omöjligt...

Dörför uppmanar jag alla som har en ambition, önskan eller fundering på att ev. ta ett styrelseuppdrag (främst ordförande kanske) att gå in i tråden om Moduls Syfte & Framtid och redovisa vad ni tänker! Jag har ingen önskan att bli ordförande och undviker ännu att "ta på mig" saker, däremot kan jag mycket väl tänka mig att ta en styrelseplats OM jag vet lite vilka andra som kommer ingå i gruppen. Precis som Rickard så vill jag gärna veta att det blir en styrelse som jobbar åt det håll jag tror är det bästa för föreningen.

Om ModulSyd rullar vidare i samma riktning som innan så är det sista året för mig, men om det kan bli något som (enligt mitt synsätt) gör nytta så hänger jag kvar. Så min rösträtt på nästa årsmöte hänger lite på vilka KONKRENTA visioner för föreningens framtid som presenteras av personer som då också är villiga att driva dom.

Om någon undrar varför jag inte kandiderar själv, vilket kanske kan tyckas rimligt eftersom jag har så mycket tyckande och åsikter, så hänger det ihop med min "Utmattning light" (eget namn) som jag råkade ut för och som gör att jag idag är synnerligen restriktiv med att binda mig vid "åtaganden" som ligger utanför mig själv...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"