FREMO nästa?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av AlexanderEhn »

JanFrelin skrev: 2019-11-30, 19:46
AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 15:49 Finns det något som hindrar att vi svenska Fremo-medlemmar skapar ett Stammtisch?
Jag föreslog ett stambord på i Stockholm på svenska Fremo-forumet. Responsen var inte imponerande.
Vad skulle ett stambord tillföra rent konkret?

Har inte hittat till svenska Fremoforumet, fremoforumet överlag tycker jag är svårtillgängligt, jag kan ingen tyska.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StefanFjällemark »

Det talas om risk för att arrangera en modulträff. Här några exempel på olika former av risker, och också när det inte är någon risk alls:

DreamTrack 2017 i Växjö som vi i ModulSyd arrangerade för att vi var ålagda så i stadgarna blev en förlust. Orsaken var främst att vi inte fick de publikintäkter vi räknade med. Om kalkylerar man med publikintäkter vet man ju inte utfallet förrän träffen är över. Stor risk utan återvändo. För ordningens skull så skall jag nämna träffen i Växjö 2018 som blev en ekonomisk framgång, bland annat på grund av en större publiktillströmning.

DreamTrack 2019 och Grimslövsträffen 2020 innebär på papperet en större risk, för utöver lokalen så bedriver ModulSyd eget hotell. Vi bokar alla rum och hoppas vi får fullbelagt (vilket vi fått). Men det blir bara en risk i egentlig mening efter sista datum för avbokning. Så länge man kan avboka utan kostnad på grund av för dålig uppslutning på en träff tar man enligt mitt synsätt ingen ekonomisk risk alls. För att ytterligare minimera risken, kan man sätta senaste anmälningsdatum innan sista avbokningsdatum, kanske också att man också skall ha betalt innan detta datum.

Träffarna i Timmele 2017 och i Upphärad 2018 byggde på billiga lokaler, i Upphärad med €500 från FREMO. Därmed fanns i princip ingen risk för arrangörerna. Båda träffarna gav också ett ekonomiskt överskott. Även americaN i Fagerhult bygger på billig lokal. I samtliga tre fall kunde man även övernatta i lokalen, vilket ger låga kostnader för deltagarna.

I Kil har man det gôtt, för det är gratis att låna hallarna! Så kanske det är på fler ställen för lokala föreningar?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 21:00 Vad skulle ett stambord tillföra rent konkret?

Har inte hittat till svenska Fremoforumet, fremoforumet överlag tycker jag är svårtillgängligt, jag kan ingen tyska.
Egentligen vet jag inte, men som jag ser det så är det allt från lite "fikasnack" till "mässingsjunta", som sagt, det blir vad man gör det till...

En sak med ökat antal svenska medlemmar i Fremo vore kanske att det skulle bli lte mer lättillgängligt för oss som inte kan tyska. Jag har samma problem och besöker idag inte FREMOs hemsida alls, inte heller forumet och tidningen HP1 går oftast ganska rakt i soptunnan... Trots detta så ser jag en poäng i att vara med i FREMO... ;)

Fler svenskar i Fremo kanske kan ge en ändring? Vem vet...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av ErikKuiper »

FREMO och Modul Syd, en intressant diskussion som tack och lov inte har spårat ut alltför mycket. Detta är två olika föreningar med likheten att båda verkar inom området modelljärnväg i modulform, men sedan finns det en hel del skillnader. Skillnaderna påverkar träffarna vad gäller innehåll, ekonomi och ekonomisk risk. Nedan beskriver jag skillnaderna så som jag uppfattar dem.

Träffinriktning
I båda fall är det styrelsen som bestämmer om en träff kan gå under föreningens paraply eller inte. Då FREMO är inriktat mot trafikkörning så är det tveksamt om en träff med en stor del frikörning skulle godkännas av FREMOs styrelse. Modul Syd ger större frihet vad gäller träffens inriktning.

Ekonomi
FREMO ger ett bidrag till lokalhyran. Övrig ekonomi hanteras utanför FREMO av träffarrangören (ofta privatperson eller lokal förening). Modul Syd ger ett betydligt större stöd till träffarrangören.

Dessa skillnader gör att FREMO kan vara ett alternativ för den del träffar och en del träffarrangörer, men inte för alla.

FREMOs hemsida finns det en bra introduktion till FREMO på engelska (det finns också en på svenska men den skulle behöva en viss upputsning).
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: FREMO nästa?

Inlägg av fs_toni »

Om man ordnar en trafikspelsträff så borde det egentligen vara en ”no brainer” att göra den i form av en FREMO-träff eftersom FREMO bidrar till lokalkostnader.

Däremot så är ju frågan vad ni i syd vill med ModulSyd framöver? Som jag själv och någon annan antytt tidigare så kan det ju finnas andra syften/poänger med ModulSyd som sammanhållande funktion (och garant.

Från MMM har jag hört många aktiva medlemmar som gläds t ex åt att föreningen investerat i att ha egen utrustning och t o m egna moduler som vissa medlemmar då samsas om att vara ”fadder” för.

- Det kan vara s k passbitsmoduler som kan användas på ALLA träffar.
- stort tågmagasin som ofta behövs på träffar
- boosters och elsystem av standardiserad funktion
- ekebuss-urtag och kablage
- körcentraler
- telefonsystem som nämnts
- kaffebryggare, vattenkokare liknande
- hyra förråd för förvaring av allt ovanstående
- hyra släp för gemensam modultransport till träffar
- kostnader förknippade med internetforum, medlemskommunikation mm

Att allt sådant och liknande kan finns att tillgå samlat i en förening och att man har ekonomi att köpa eller ersätta samt att täcka upp med förskott på träffkostnader gör det så mycket enklare för oss i MMM när medlemmar vill arrangera en träff - oavsett träffens inriktning och oavsett om det är under FREMO eller något annat paraply.

De utmaningar som ändå kvarstår är ju nog med att samla intresserade att jobba med träffens ansvar och arrangemang...
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

När det gäller att föreningen äger moduler och/eller annan utrustning har MMM en stor fördel jämfört med ModulSyd, då ni är geografiskt ganska samlade i Stockholmsområdet. ModulSyds styrelse har vid flera tillfällen diskuterat föreningsägande av utrustning, men kommit fram till att det är bättre att medlemmarna äger det. Att vi köpte in telefonsystem berodde på att det är något som få medlemmar har nytta av själva, i synnerhet i mobiltelefonens tidsålder, och då fungerande telefoni är viktigt på europeiska trafikspel. Men undantag kan göras om behov finns.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

En principiell fundering, skulle ModulSyd kunna gå in som garant för en träff även om den är arrangerad som en FREMO-träff?

Tänker kanske just nu på lokalhyran, men kanske också på annat om ModulSyd formulerar om sina villkor...

Funderade,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StefanFjällemark »

ErikKuiper skrev: 2019-12-01, 12:01 Ekonomi
FREMO ger ett bidrag till lokalhyran. Övrig ekonomi hanteras utanför FREMO av träffarrangören (ofta privatperson eller lokal förening). Modul Syd ger ett betydligt större stöd till träffarrangören.
Hej Erik. Ett litet förtydligande angående ModulSyds "stöd":

ModulSyd ger som utgångspunkt inget ekonomiskt stöd alls. Vi kräver en trovärdig budget, dvs. en budget som gör det sannolikt att träffen går ihop ekonomiskt. I praktiken innebär det att budgeten skall visa ett litet plus för att täcka oförutsedda kostnader som t.ex. återbud.

En annan sak som jag påpekat tidigare, och som är viktigt i en träffbudget, är vilket datum man senast kan avboka lokaler, mat mm. utan kostnad. Innan dess är risken låg. Sätter man sista anmälningsdatum innan senaste avbokningsdatum vet man ju i god tid om man i värsta fall måste ställa in för att ekonomin inte går ihop.

I den mån ModulSyd accepterar en träffbudget, blir det ModulSyd som hanterar ekonomin; anmälan, träffavgifter, fakturering, fakturabetalning och hyresavtal och träffen arrangeras i ModulSyds namn. I den meningen ges ju ett administrativt stöd till de medlemmar som vill arrangera en träff.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av PeterAlsén »

JanFrelin skrev: 2019-11-30, 19:46
AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 15:49 Finns det något som hindrar att vi svenska Fremo-medlemmar skapar ett Stammtisch?
Jag föreslog ett stambord på i Stockholm på svenska Fremo-forumet. Responsen var inte imponerande.
Fast det beror nog på att det är för få FREMO-medlemmar ännu.
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av ErikKuiper »

Modul Syds "stöd" var tänkt att åsyfta stöd i en vidare bemärkelse än ekonomiskt stöd, men det blev inte så tydligt. Som Stefan skriver så ger Modul Syd ett administrativt stöd och stöd i form av att det går att betala ut pengar innan intäkterna har kommit in.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"