FREMO nästa?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

men det kräver stort mod (eller en mycket stabil privatekonomi) för att arrangera en sådan träff som privatperson om man hyr en stor lokal.
Inte alls, men det kräver en plan och att man ser över hur ekonomin ser ut. Du blandar återigen ihop omsättning och "riskkostnader"... Vi ska definitivt inte skrämma bort folk från att arrangera träffar, det är inte så komplicerat men det kräver MASSOR med arbete...
Värt att notera är att både Rickard som arrangerar MJ-mässan i Göteborg och Anders Ö som skapade DreamTrack är eller har varit egna företagare.
Nej, inte alls något som är värt att notera, inte på något sätt... Helt irrelevant... Dream-track har ALDRIG varit ett "kommersiellt jippo" som vissa velat göra gällande, det har ALLTID varit en modulträff som alla andra...
När det gäller "risk" så är det snarare tvärt om, om man är småföretagare är man ännu mer utsatt ekonomiskt. Det är HELT ovidkommande...
Däremot så finns regler hos skatteverket som säger att om man har ett företag så får man inte arrangera "relaterade" saker utanför bolaget, ALLT som sker inom företagets "intresseområde" ska redovisas i företaget...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

När det gäller FREMO, jag har gjort försök att få igång ett "Stam-tisch" i Habo en gång, men lite som ovan, vissa personer tolkade det som kommersiellt och ville inte komma...
Vi var dock ett gäng som ett litet tag träffades regelbundet och snackade och byggde lite, tom så skaffades en lokal där vi kunde träffas men det mattades av och dog ut.
Det var aldrig ett officiellt FREMO Stamtisch men väldigt nära...

Frågan hänger nog lite ihop med ursprungsfrågan, varför är det så få svenskar med i Fremo? Om fler går med så borde man kunna få igång lite "Stamtisch" här och där, och kanske det är lite en fråga om att definiera det som redan händer som ett FREMO Stamtisch. Själva ordet i sig, "Stambord", känns lite svårjobbat på svenska kan jag tycka, men alla "mässingsjuntor" som finns skulle väl kunna gå som ett sådant möte, om deltagarna då till större delen vore medlemmar i Fremo...

Det fanns en gång en mail-lista med svenska FREMO-medlemmar men den tog aldrig riktigt fart. Utan att gå in på detaljer, men jag tyckte inte den funkade alls...

När det gäller föreningsfrågan så tror jag det finns lite varianter på det, så har jag fått berättat i alla fall, i vissa länder finns en lokal FREMO sammanslutning (om den har officiell föreningsstatus vet jag inte) i andra länder är man medlen personligen och så samlas man och snackar eller kör ändå... Det kan nog variera lite...
Men sen är det som med allt annat, FREMO är ingen lösning eller något som kommer med en massa svar och aktiviteter, det är medlemmarna som gör föreningen så allt hänger på vad man som enskild medlem företar sig och drar igång. Så om det blir en större mängd svenska medlemmar som kan hjälp Johnny att få fart på den svenska hemsidan hos Fremo och kanske få lite diskussioner på deras forum m.m. Då tror jag inte skillnaden mellan det vi ser idag och det som det skulle kunna bli är ens märkbar...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Johnny »

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

kasoe skrev: 2019-11-30, 13:29
men det kräver stort mod (eller en mycket stabil privatekonomi) för att arrangera en sådan träff som privatperson om man hyr en stor lokal.
Inte alls, men det kräver en plan och att man ser över hur ekonomin ser ut. Du blandar återigen ihop omsättning och "riskkostnader"... Vi ska definitivt inte skrämma bort folk från att arrangera träffar, det är inte så komplicerat men det kräver MASSOR med arbete...
Varför har ni så in i helvete svårt att förstå vad jag skriver?????

Om jag hyr en lokal som kostar 2000 kr för en publik träff och entréavgiften är 50 kr så behöver jag få 40 besökare för att nå noll-resultat. Om jag hyr en lokal som kostar 10 000 kr så måste jag få 200 besökare för noll-resultat. Om jag hyr en lokal som kostar 30 000 kr behöver jag få in 600 besökare. Hur ska jag på förhand veta hur många besökare som kommer?

Eller om jag anordnar en modulträff och deltagaravgiften är 300 kr. Om lokalen kostar 2000 kr behöver jag få 7 deltagare, om den kostar 10 000 kr behöver jag få 33 deltagare och kostar den 30 000 kr behöver jag få 100 deltagare. Om jag nu hyr en lokal för 30 000 kr och tror att det kommer 100 deltagare, kanske pga preliminära förhandsbesked, och det sedan bara kommer 80 deltagare, så går jag ju med 6 000 kr förlust.

Ju större omsättning jag har desto större risk har jag. Att blunda för det är ju ren idioti !!!

Visst, vi kan göra så att man inte i förväg bestämmer deltagaravgiften utan att de som kommer till träffen får betala sin del av kostnaden. Men då får man tre problem. Dels vet inte deltagarna i förväg hur mycket de ska betala, dels kan man inte ta betalt i förskott vilket gör att arrangören får ligga ute med pengar. Och dels kan man få problem med att några glömmer eller är sena med betalningen.

Så hur man än vrider och vänder på det så finns det en risk, och den risken ökar med ökad omsättning! Det är ju fråga om enkel matematik.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2019-11-30, 14:25 ... Om jag nu hyr en lokal för 30 000 kr och tror att det kommer 100 deltagare, kanske pga preliminära förhandsbesked, och det sedan bara kommer 80 deltagare, så går jag ju med 6 000 kr förlust.
Eller så blir inte träffen av, om inte tillräckligt många anmäler sig med bindande anmälan.

Och det är väl precis här lokalbidraget från antingen Fremo eller Modulsyd kommer till hjälp, att även om det inte kommer tillräckligt många för att täcka lokalkostnaderna så ska träffen ändå kunna bli av.



Det blir svårt att följa ditt resonemang när du började prata om Grimslövsträffen som har en förväntad omsättning på 100 000 kr och där arrangörerna av träffen har en överenskommelse med Folkhögskolan att arrangörerna är tvungna att binda upp sig på en extra risk för visst köp av extra tjänster (visst antal bäddar och visst antal måltider).

Men det har ju att göra med vart just den träffen kommer att vara, har inget att göra med att arrangera modulträffar generellt.

Sen blir det extra förvirrande när du blandar in en kommersiell mässa som Modelltågsmässan i Möldal, där kalkylen (antar jag) bygger på visst antal besökare. Men en sådan kalkyl har ju inget att göra med en ideell modulträff.
Som krydda på förvirringen blandar du ihop Modellstågsmässan i Mölndal och DreamTrack, som på ytan kan verkar vara väldigt lika, men i grund och botten drivs från fundamentalt olika utgångspunkter.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

daniel skrev: 2019-11-30, 14:25 Varför har ni så in i helvete svårt att förstå vad jag skriver?????
Tja, kan det hänga ihop med att du har svårt att fatta vad vi skriver?

Men nu har du ju ÄNTLIGEN begränsat risken till precis det som är risken!!!
Ju större KOSTNAD du har, ju större risk har du!!!

Mat och logi som du har dragit upp innan är ingen "kostnad" och ska således inte räknas in i risken, det är "bara omsättning".

Det arbete du NU till sist pekar på är däremot helt relevant och i princip det enda man måste hantera som en risk.
Du kan aldrig veta hur många som kommer, du MÅSTE ta en risk, om du är ovillig att ta minsta lilla risk, då ska du INTE arrangera en modulträff.

Det man får jobba med är lite bedömningar och även se till att man har en lokaluthyrare som man kan diskutera med. Jag har ALDRIG betalat fullt pris för lokalerna för Dream-track. Hyran har nästan alltid varit baserad på en procent på inträden från besökare. Den fasta delen i hyran har jag förhandlat ner så långt jag kan och tagit in som "Deltagaravgift" och med "enkel matematik" delat på antalet deltagare. Gör man så är "risken" man exponerar sig mot bara de möjliga avbokningar som kommer in. Den reella risken i en sådan kalkyl är troligen max 1000:-. med lite tur så kan man ta in någon annan som "glömt" anmäla sig eller så får man ett överskott från inträden. Vill man ha en liten extra försäkring så kan man lägga på en "marknad" och ta några hundra per bord, då minimeras risken lite till. Andra sätt att minimera risken är att sälja fika till besökare, där kan man dra in några tusen. Jag har inte gjort det utan jag har lagt ut sådant på entreprenad och de som bakade och sålde fikat fick behålla pengarna, uppskattat av barnen och deras kompisar...

Man kan ALDRIG I FÖRVÄG veta hur det ska gå, men man kan göra ganska bra bedömningar och man kan också förlita sig på andras erfarenheter.
Vill man minimera risken så kan man alltid prata med andra som arrangerat en träff och få tips på hur man kan göra.
  • Den RISK du exponerar dig mot när du arrangerar en träff har INGET att göra med omsättning utan KOSTNADER!
  • Risken utgörs av dina EGNA felbedömningar av kostnaden (och de gör man, ofelbart)
  • Risker kan mitigeras och där sätter bara fantasin sina gränser, sponsring, alternativa intäkter, partners som är villiga att dela risken osv.
Så, det var väl inte så svårt... eller?

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av AlexanderEhn »

För att åter föra tråden on topic.

Finns det något som hindrar att vi svenska Fremo-medlemmar skapar ett Stammtisch?

Jag konstaterar att vi i N-skala Väst är ett lokalt N-RE/AmN-Stammtisch, frånsett detaljen att vi alla inte är medlemmar i Fremo. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Per Widell »

kasoe skrev: 2019-11-30, 14:49Mat och logi som du har dragit upp innan är ingen "kostnad" och ska således inte räknas in i risken, det är "bara omsättning".
Fast om det nu är så som Daniel skriver att man måste garantera ett visst antal övernattningsplatser så är det allt en risk att dessa inte blir bokade och man som arrangör därmed gör en förlust.

Min spontana tanke är att behovet av en ”förening” som garanterar lokalhyran för en modulträff oavsett format behövs, alla tjänar väl på att det blir så många träffar som möjligt, eller vill ”grupp A” enbart ha träffar utan publik/fri körning och ”grupp B” tvärtom? I så fall är det nog omöjligt att enas om EN lösning?
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

Om det är så, visst! Då är det en kostnad, inte bara omsättning. Men oavsett, man måste göra en hemläxa och det är aldrig helt riskfritt...

Vad folk tjänar på är ointressant så länge inte någon fixar träffarna... ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: FREMO nästa?

Inlägg av JanFrelin »

AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 15:49 Finns det något som hindrar att vi svenska Fremo-medlemmar skapar ett Stammtisch?
Jag föreslog ett stambord på i Stockholm på svenska Fremo-forumet. Responsen var inte imponerande.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"