Modulträffguiden

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Modulträffguiden

Inlägg av StefanFjällemark »

I höstas började ModulSyd samla ihop erfarenheterna från tidigare träffar, och det har resulterat i Modulträffguiden. Modulträffguiden är indelat i avsnitt som riktar sig till olika målgrupper: deltagare på träffen, de som planerar träffen och de som planerar trafiken. Guiden är tänkt som en checklista vare sig man arrangerar en träff eller deltar med eller utan rullande och moduler.

Nu har vi nått till en punkt där det snart är dags att spika en version 1. Vi behöver bland annat få kompletteringar gjorda för N-RE och AmericaN i de fall de allmänna rekommendationerna inte passar.
Det går bra att kommentera här i tråden eller skicka PM till mig.
Bilagor
Modulträffguiden 0.6.pdf
(1.37 MiB) Nerladdad 318 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulträffguiden

Inlägg av JanFrelin »

Hej!

Jättebra med ett sådant dokument! Jag har två synpunkter:
1. Det vore bra att tydligt samla ihop alla mandat en arrangör har, så att det framgår för en prospekitiv deltagare på ett ställe. Jag tänker på saker som epok, tema, regler för trafikspel och fri körning, regler för vilka moduler som får vara med mm., så att det finns något att hänvisa till när olika viljor gör sig gällande. Det mesta av detta är nog redan nämt i texten, men utspritt. Det vore bra om allt fanns på ställe.
2. Avsnitt 4.3 "Spelregler" berör inte bara planering. Det bör vara ett eget kapitel, eller ingå i kapitlet "Deltagare". Om det är eget kapitel kan arrangörens mandat flyttas dit.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträffguiden

Inlägg av MickeWestberg »

Gäller guiden även för mmm eller bara för modulsyd.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Modulträffguiden

Inlägg av SethSwede »

Hej Micke
Jo, den är gjord så att alla kan använda den. Gedigen utfört av Stefan. Ger bra information. Man också utifrån delar av guiden göra enklare trafikspel.
Med vänlig hälsning,
Seth
Ordf. MMM
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträffguiden

Inlägg av MickeWestberg »

Tack för svaret, jo guiden var väldigt utförlig och jag tyckte mig se en röd tråd att mmm går mer och mer åt fremohållet med hårt åtstrammade regler på det rullande materialet men det gäller väl mest trafikspel med all dokumentation, vagnsvikt och koppeltyper. Men eftersom jag undviker trafikspel så berör det inte mig då mycket. I övrigt är guiden ett väldigt bra verktyg för att organisera både uppsättning och nedmontering vid träffar, bra jobbat.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Modulträffguiden

Inlägg av Oskar OH »

Har precis laddat ner dokumentet och ska ta och läsa igenom det under kvällen eller morgondagen, men jag kan redan nu säga att det här är något som jag har velat se ett tag. Jag ska inte gå in på några detaljer, men det har känts som ett väldigt nödvändigt dokument att ha.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulträffguiden

Inlägg av UBJ »

Guiden kan tyckas självklar men funkar inte för alla typer av träffar. Det är tex onödigt att ha så hårda krav på rullande om vi har en liten smalspårskörning.
Kanske ska träffarrangör ha möjlighet att ha lättare regler för rullande, det bör i så fall stå i guiden, tex kan det stå något om att träffarrangör har rätt att göra avsteg från kraven i guiden om det klart framgår i information innan träffen.
För större körningar blir den säkert bra men det är trots allt en ordningsfråga att MMM behandlar den innan den godkänns för användning i MMM, dvs några i MMM bör läsa igenom och fundera över om allt är bra för MMM, styrelse eller årsmöte bör godkänna den för användning i MMM.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulträffguiden

Inlägg av UBJ »

Kraven på stationsmodul stämmer väl inte med dom vi har i MMM?
Vi har väl inte krav på egen booster för stationsmodul och en del av dom andra kraven på stationsmoduler?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulträffguiden

Inlägg av daniel »

Citat från Modulträffguiden:
1.1 Syfte
Syftet med modulträffguiden är att vara en allmän guide med vägledning för de som arrangerar
modulträffar samt fungera som riktlinjer för träffar i ModulSyds regi. I slutändan
är det alltid arrangören som beslutar om träffens inriktning, spelregler och krav.
Om någon vill arrangera en utomhusträff med LGB-tåg, krav på smutsiga! hjul samt sova i tält eller vindskydd, så finns det inget som hindrar det. Arrangören bestämmer alltid vad som gäller.

Vad gäller kravet på egen booster så betyder inte det att varje stationsägare måste äga en booster. Däremot måste varje stationsägare se till att det finns booster till sin modul. Och det borde vara ett rimligt krav även för MMM. Det ModulSyd har sett lite för mycket av är att deltagare på träffen förväntar sig att någon annan tar med sig det som krävs, t ex att Peter Ekelund fixar boostrar. Men vad händer om Peter plötsligt blir sjuk? Vi har en bana men ingen ström. Modulträffguiden handlar om att alla måste ta ansvar för att det ska fungera.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulträffguiden

Inlägg av UBJ »

Jo, jag såg den raden men funderar lite över hur det då är tänkt att funka. Vad gäller om arrangören inte skriver om något innan träffen? Är det då kraven i guiden som gäller? Eller är det omvänt, det ska stå i inbjudan till träffen att kraven är enligt guiden?

I MMM har vi hittills löst booster och bussdetaljerna på ett annat sätt, varje träff har en ansvarig för det digitala och hen ska se till att allt som behövs finns på plats.
Har funkat utmärkt, tycker jag, fördelen med några få ansvariga är att dom har bra koll på grejerna. Vi hade mer problem när varje modulägare skulle hålla med kablar, uttag etc.
Men MMM är mer av lokal förening än Modulsyd, vi har ungefär samma deltagare på träffarna och ansvariga har bra koll på hur stationerna är utrustade osv.
Så det är inte säkert att det som är ett rimligt krav i Modulsyd är detsamma i MMM.
Låst

Återgå till "Allmänt"