Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev: 2019-02-09, 21:58 Så praktiskt, då kan man ju ha en väldigt enkel växelomläggare och frogjuicern fixar strömmen.
Om jag dessutom tar bort fjädern så blir växeln både uppkörbar och DCC-säkrad med god strömförsörjning hela vägen?

Staffan
Varför uppkörbara växlar? Enbart fjäderväxlar har den funktionen i verkligheten men då återgår de till ursprungsläget igen.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av StaffanWiman »

Det var mer en teoretisk fundering om det skulle fungera eller inte. Min hemmabana lämnar en hel del övrigt att önska när det gäller verklighetstrogenhet.
När det gäller växlar så finns de flesta varianter representerade. Jag har alltså några dcc-säkrade peco-växlar, ett antal pecoväxlar i helt originalskick (ej uppkörbara), några Märklin K-rälsväxlar i originalskick (uppkörbara och återfjädrande) och slutligen några Roco cod 83 utan banvall. De är i originalskick och uppkörbara men inte återfjädrande. De har dessutom inte strömsatt hjärtstycke, varför några lok som har dålig strömupptagning stannar om man kör för långsamt. Det var dem jag tänkte på i sammanhanget.
Staffan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av ErikKuiper »

StaffanWiman skrev: 2019-02-09, 21:58 Så praktiskt, då kan man ju ha en väldigt enkel växelomläggare och frogjuicern fixar strömmen.
Om jag dessutom tar bort fjädern så blir växeln både uppkörbar och DCC-säkrad med god strömförsörjning hela vägen?
Om du tar bort fjädern så finns det inget som håller fast växeltungorna när man kör in i växeln från "den enkelspåriga" sidan. Någon typ av kraft bör finnas så att växeltungorna ligger kvar i sitt läge.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av StaffanWiman »

De ligger bevisligen kvar så att det fungerar mekaniskt, dvs nästa tåg från andra hållet kör den vägen som det förra tåget kom ifrån och utan att spåra ur, men det kanske inte är tillräckligt för att frogjuicern ska koppla rätt.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur gör man i praktiken med Peco växel?

Inlägg av daniel »

Frogjuicern påverkas inte av hur tungorna ligger. Den slår om när det blir kortslutning mellan hjärtstycket och ena rälen.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"