Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av JanFrelin »

Det finns ju inte så mycket annat i Stinsen längre. Hur ska publiken lockas att komma dit?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av fs_toni »

JanFrelin skrev: 2018-12-25, 15:51 Det finns ju inte så mycket annat i Stinsen längre. Hur ska publiken lockas att komma dit?
Dels är tanken att modulbanor utställda att se gratis kommer i sig att locka folk. Vi kan själva hjälpa till att marknadsföra till tidningar och sociala medier. Därutöver så är det kanske inte något jättebekymmer för oss hur mycket/lite publik som kommer så länge vi får köra tåg tänkte jag...
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av Oskar OH »

Tror inte det kommer vara några större bekymmer att locka besökare. Körningen i Uppsala förra året var ju en rejäl succé. Körningen i Norrköping är ganska välbesökt varje år. De körningar som vi tidigare hade på Tekniska Museet drog ju rätt mycket folk de också.
fs_toni skrev: 2018-12-25, 19:02Därutöver så är det kanske inte något jättebekymmer för oss hur mycket/lite publik som kommer så länge vi får köra tåg tänkte jag...
Där kan jag väl delvis hålla med dig. Jag som saknar egen bana ser egentligen fram emot att få köra mina tåg även om det inte kommer någon publik överhuvudtaget, men samtidigt är ju det roligaste med publika körningar just publiken.
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av GustavLundström »

Jag tror också på ett tillfälle med alla skalor och system på samma gång. Trots en väldigt förmånlig deal med lokalerna så kommer det ju att bli ett lågbudgetarrangemang: all marknadsföring måste samordnas om det ska bli max effekt. Jag tror att det kan bli ett riktigt bra arrangemang ur publik synvinkel, något vi verkligen behöver.

Till att börja med gäller det väl att fundera ut bra datum som tar hänsyn till så många faktorer som möjligt:

Andra liknande evenemang (t ex Göteborg 4-5 maj)
Storhelg (många stockholmare lämnar stan, samtidigt som folk från landet åker dit)

Tidig eller sen vår (gott om tid för planering om det ligger sent samtidigt som ett sent datum konkurrerar med vårväder, båtar och stugor)

Men som sagt, KUL initiativ!!
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av Qrt »

Är det någon som har grepp om hur många linjemeter det skulle kunna röra sig om för respektive tema / skala ?
Transportavstånd från avlägsnare delar av Sverige är ju en hämmande faktor.

I Tyresö 2018 fanns det plats och då blev det 100 meter 2R och 70 meter 3R.
Det räcker ju inte till att fylla ett köpcentrum.

Å andra sidan så var det föreningar/sammanslutningar som inte ställde ut på MJHobbymässan i år 2018 för att de inte fick tillgång till önskad yta.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av fs_toni »

Som jag utlovat i tidigare inlägg kommer här lite arrangörstips. Följande roller/personer är helt nödvändiga:
A) lokalansvarig som är där vid öppning/stängning och håller i frågor om säkerhet (brand, utrymningsvägar, stöldrisker, nycklar, tillgång till lokalerna mm) samt andra praktiska lokalfrågor.
B) banplaneringsansvariga som tar upp anmälan på moduler och även planerar själva uppbyggnaden
C) elektriskt ansvarig att banan får ström och körhandtag kan kopplas in mm

Lämpligt är även att någon av A eller B ovan - eller någon ytterligare- är övergripande träffansvarig med t ex tidsplanering, scheman och liknande.

De som kan tänka sig någon av dessa roller för de olika banorna kan helst skriva det här i tråden och/eller kontakta mig direkt. Ingen tidigare erfarenhet krävs då MMM:s mer erfarna medlemmar kan bistå med råd och tips och hjälp.
Var inte blyga nu utan anmäl ert intresse om denna möjlighet ska bli av.

Det krävs nog att några av er som mest gillar publika uppvisningsträffar fyller dessa viktiga roller om detta ska bli av. (Räkna INTE med att ”någon annan” fixar detta, för MMM:s styrelse kommer ha fullt upp med att jobba med t ex jubileumsträffen och 2019 års övriga träffar.)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag är beredd att komma från Göteborg och bida till både H0-2R och N-RE.

Det bygger dock på att det är ett datum som inte är för tätt inpå DreamTrack eller Modelltågsmässan i Göteborg (4-5 maj)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av MickeWestberg »

Jag tar med allt jag har i både 3r och 2r, kan även tänka mig att göra banplaneringen på 3r-sidan om jag får lite assistans.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av GustavLundström »

Fniss drar ihop en kommitté efter helgerna och återkommer med en kontaktperson.
Bertil Fält
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-02-07, 12:33

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av Bertil Fält »

Kul, Just nu dåligt med H0 intresse, men kommer gärna med egna "moduler" i nollan.
Billerbahn(Tinplate smalpår) utställningsbana är under byggnad. Klar slutet av Januari.
US 3-räls i Nollan planer finns för utställningsmoduler. Lok och vagnar har vi i överflöd, men ingen portabel bana än.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"