Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av fs_toni »

Några bilder inifrån Stinsen köpcentrum så som det ser ut idag och ger ett intryck av de enorma ytor vi har att planera med.
IMG_1639 (3).jpg
IMG_1640 (2).jpg
IMG_1641 (2).jpg
IMG_1642 (2).jpg
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av Qrt »

fs_toni skrev: 2018-12-24, 09:28 God jul allihopa!

artikel:
https://www.svd.se/kliv-in-i-odegalleri ... -stockholm

I ett övergivet köpcentrum med det passande namnet "Stinsen" i Sollentuna, Häggvik kan vi få bygga upp våra modulbanor någon gång under 2019 t ex på påsklovet? Lokalerna är helt enorma och vi skulle kunna bygga ALLA banor samtidigt: USMS, 2R, 3R, N-skala - you name it!

Centrumet är uppvärmt, har parkering inomhus med direkt ingång till centrumet med hiss och rullband från garaget och är låst och bevakat nattetid mellan 22-06. Vi kan endera bygga ute i korridorer och torg inomhus i två plan - eller så kan vi få tillgång till en eller flera stäng-bara och låsbara övergivna butikslokaler som i sig är på uppåt 2000 kvm!

Ingen kostnad. Men motprestationen är att vi låter allmänheten se vad vi håller på med.
Vilket fantastiskt och unikt erbjudande.
För en gångs skull inga inskränkta banor på grund av för trångt.

fråga 1: Kommer köpcentret att vara helt stängt ? Inga butiker kvar ?
Enligt SvD artikeln så är ju fortfarande CityGross och Apoteket öppet.

fråga 2: Kan de olika MJ-grupperingarna få tillgång till varsin låsbar övergiven butikslokal ?
Det verkar ju vara nödvändigt om det strömmar (strilar?) folk igenom de allmänna ytorna hela tiden.

Däremot skulle ju exempelvis radiostyrda lastbilar kunna rulla runt på de 2 planens gångytor.

En happening ? En engångsvariant på Hjulmarknaden utan försäljningsbord ?

/Curt
Senast redigerad av 2 Qrt, redigerad totalt 2018 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av stasv »

MickeWestberg skrev: 2018-12-28, 10:56 Jag tar med allt jag har i både 3r och 2r, kan även tänka mig att göra banplaneringen på 3r-sidan om jag får lite assistans.
Kan vara med på 3R-planering. Jag tar bussen till köpcentret och kollar på plats innan jag går vidare. Kul att Toni tog kontakten!/S.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av fs_toni »

Qrt skrev: 2018-12-30, 18:16
fråga 1: Kommer köpcentret att vara helt stängt ? Inga butiker kvar ?
Enligt SvD artikeln så är ju fortfarande CityGross och Apoteket öppet.

fråga 2: Kan de olika MJ-grupperingarna få tillgång till varsin låsbar övergiven butikslokal ?
Det verkar ju vara nödvändigt om det strömmar (strilar?) folk igenom de allmänna ytorna hela tiden.

Däremot skulle ju exempelvis radiostyrda lastbilar kunna rulla runt på de 2 planens gångytor.

En happening ? En engångsvariant på Hjulmarknaden utan försäljningsbord ?

/Curt
Ja det finns fåtal butiker kvar. Men kolla mina bilder i förra inlägget: detta är alltså mängden besökare i julhandeln!
Ja det går nog troligen att vi får tillgång till en butikslokal för vardera gruppen. Det är just därför det är viktigt att någon/några räcker upp handen även i rollen som lokalansvariga-träffansvariga. Jag kan inte gå tillbaka till chefen för köpcentrumet och be om nycklar och säga att vi inte har någon/några som tar ansvar för lokalerna...
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av UBJ »

Det är väl här man borde börjat? Att först hitta En grupp som vill ta ansvar för arrangemanget i helhet.
Ska man göra ett så stort arrangemang på några få månader så krävs en stor satsning i tid. Dom som planerat Och hållit i Dreamtrack borde veta vad det handlar om. Jag är tveksam till om det är realistiskt, kanske rimligare att planera för det hela som en höstaktivitet?

Mvh UB
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av fs_toni »

UBJ skrev: 2018-12-31, 12:00 Det är väl här man borde börjat? Att först hitta En grupp som vill ta ansvar för arrangemanget i helhet.
Ska man göra ett så stort arrangemang på några få månader så krävs en stor satsning i tid. Dom som planerat Och hållit i Dreamtrack borde veta vad det handlar om. Jag är tveksam till om det är realistiskt, kanske rimligare att planera för det hela som en höstaktivitet?

Mvh UB
Det kan du ha rätt i Urban. Det är dessutom väldigt många andra träffar nu på våren redan i kalendern - om än inte just publika uppvisningsträffar - men det betyder att de som besöker dessa andra träffar då inte har sina moduler tillgängliga för en publik träff när det krockar eller är för tätt inpå någon annan träff som man ska deltaga i.

Men återigen: detta med lämpligt datum är ju just en sådan fråga som en arrangör måste ta ställning till och besluta om. Så det kritiska är ju fortsatt att alls få några frivilliga som vill agera arrangörer med den praktiska planeringen. Banplanering finns några som anmält intresse för nu, men än så länge saknas såvitt jag vet roller som arrangör/lokalansvarig/träffansvariga...

Däri ingår ju även viss samordning mellan de olika grupperna. (FNISS, 2R, 3R, ev USMS, H0e, "Gävle-gäng" m fl). Som jag tidigare sagt så tror jag man måste enas om ETT datum för det finns ingen garanti för att vi får återkomma eller ha flera tillfällen. (Det KAN hända - men vi vet först efter den första träffen om centrumets ägare själva ser något mer värde för dem själva i flera tillfällen... så vi kan inte räkna med detta...)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av daniel »

UBJ skrev: 2018-12-31, 12:00 Det är väl här man borde börjat? Att först hitta En grupp som vill ta ansvar för arrangemanget i helhet.
Ska man göra ett så stort arrangemang på några få månader så krävs en stor satsning i tid. Dom som planerat Och hållit i Dreamtrack borde veta vad det handlar om. Jag är tveksam till om det är realistiskt, kanske rimligare att planera för det hela som en höstaktivitet?
Som huvudansvarig för DreamTrack håller jag med om att det är en hel del jobb. Men:
  • Ni har bra lokaler med massor med plats vilket underlättar enormt!
  • Om ni väljer bort trafikspel, eller kör ett starkt förenklat trafikspel, så minskar mängden arbete betydligt.
  • Mycket av planeringen för DreamTrack handlar om mat, boende, och liknande. Välj bort det så sparar ni en del arbete. Alltså låt folk fixa boende själva (om det behövs), samt fixa maten själva om det finns i närheten.
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av GustavLundström »

Min åsikt är att köra på direkt och sikta på våren. Stinsens dagar är väl ändå räknade, och i allra bästa fall kan man ju hoppas på en repris till hösten om alla är nöjda?

Som Daniel säger så tror jag att planeringshorisonten är rimlig, de tunga bitarna är ju redan på plats. Det viktigaste är i detta läge att fastställa datum så att folk vet om de kan engagera sig eller inte.

Jag ställer upp som ansvarig/kontaktperson för Fniss tills vidare. Nås näst via Messenger eller gustav.lundstrom@hotmail.com
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av Qrt »

fs_toni skrev: 2018-12-31, 12:35 (FNISS, 2R, 3R, ev USMS, H0e, "Gävle-gäng" m fl). Som jag tidigare sagt så tror jag man måste enas om ETT datum för det finns ingen garanti för att vi får återkomma eller ha flera tillfällen. (Det KAN hända - men vi vet först efter den första träffen om centrumets ägare själva ser något mer värde för dem själva i flera tillfällen... så vi kan inte räkna med detta...)
Vilka dagar är då redan upptagna i vår till olika träffar ?
--------------------------
Har du tillgång till planer över lediga lokaler?
Så att respektive grupp kan göra sig en idé om hur svårt det skulle bli att planera in en bana i en av lokalerna.

Om inte annat så finns det väl en situationsplan över Stinsen att börja med där tomma lokaler kan kryssas för ?

https://www.google.com/maps/place/Stins ... 17.9372573

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
IngvarFransson
Inlägg: 31
Blev medlem: 2015-05-19, 10:58
Ort: Göteborg

Re: Möjlighet till publik uppvisningsträff i Stockholm av sällan skådad storlek!!

Inlägg av IngvarFransson »

En aktivitet vid sidan om som man eventuellt kan förhålla sig till.
http://stinsen.se/going-on/bakluckeloppis/
Frasse
Medlem i ModulSyd
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"