Hur få jämn kurva på stooora radier?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av Gissberg »

plj skrev: 2018-12-24, 11:37 Ett förslag är att fästa ett snöre i ett tyngre föremål (t.ex. ett bordsben och med önskad radie binda fast en penna i andra ändan. Sedan ritar man på en lämplig kartongbit upp den radie man vill ha och klipper sedan ut kurvmallen ur kartongen. Mallen behöver inte vara lika lång som kurvan man ska bygga. Man kan ju flytta den allteftersom.
På det viset har man ju en ganska god kontroll över radien när man bygger spåret. Förutsättningen är givetvis att man har ett minst 5 m långt fritt golv till förfogande.
För mig fungerade det endast på "papperet", när jag gjorde det i praktiken för att få 4 meters radie fungerade det inte trots att jag provade flera olika snören. Snören är tydligen väldigt töjbara så det gick inte att hålla snöret lika mycket sträckt då man drog pennan. Det blev i stället att jag fäste 2 långa trästavar i varann som bildade radien. I dess ena ände borrade jag ett hål och trädde staven på en skruv som jag satt i en träplatta. I andra änden tejpade jag en penna och kunde då rita kurvan på en plywoodskiva där jag sedan sågade ut kurvan. Pennan tejpades så att staven kunde glida/vila mot golvet eller underlaget och pennspetsen nuddade precis.

Det svåraste med kurvmoduler tycker jag annars är att få spåret vinkelrätt i gaveln. Trots att jag gjort många kurvmoduler med 4 meters radie så har det varit lika svårt varje gång. Det har tex aldrig gått att göra modulen först och sen lägga spåret. Spegeln som placeras i gaveln avslöjar minsta vinkelfel och det är först då spåret är lagt och sitter fästat med en skruv i gaveln uppifrån som man kan ställa in rätt vinkel på gaveln. Därefter såga till modulsidornas rätta längd.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av Bo Andersson »

Att rita stora radier kräver oftast fasta linjaler, då det är svårt att hålla rätt spänning på snöret genom radien.
En 4-meters radie har ett båglängds mått på 6,28 meter, och på 5-meters radie så har vi ett båglängds mått på 7,85 meter.
Så det krävs stor plats för att rita ut detta.
Detta går att rita upp, så man räknar radien i mindre delar såsom en kvarts radie.
När detta är klart så tycker jag det fungerar bra med att skära upp en mall i kartong som man placerar mellan rälerna.
På så sätt har man kontroll genom sin spårläggning.
Jag gjorde ett enkelt verktyg efter de äldre arkitektverktyget då de ritade spårplaner för hand, men bytade ut detta till knivblad.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Hur få jämn kurva på stooora radier?

Inlägg av Bo Andersson »

Arkitektverktyget jag tog upp i tidigare inlägg.

Detta verktyg om man fysiskt vill rita upp sin planritning i skala 1/87.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"