Måla mängder av räls?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Måla mängder av räls?

Inlägg av fs_toni »

Jag har funderat på något smidigt sätt att måla mängder av flexräls. Det skulle ju spara mycket tid om man bygger mycket. En tanke är som följer:
- trava upp en massa räls ovanpå varandra
- sprutmåla från vardera sidorna med lösningsbaserad rostfärg som önskas för rälsen
- låt torka
- hitta någon sorts kantlist eller skyddlist typ denna: https://www.profillagret.se/kantlist/39 ... svart.html
- tryck försiktigt fast listen ovanpå vardera skenan
- sprutmåla sedan hela rälsen ovanifrån med önskad lösningsbaserad betong- eller trä-slipers färg
- ta bort skyddlisten från skenan

Nu har man förhoppningsvis en snygg slipers med rostfärgad räls!

Jag tänker att om detta görs innan rälsen monteras och ballasteras så blir det effektivare. Samtidigt måste man ju då jobba med en färg som inte är vattenlöslig eftersom ballasteringen oftast involverar spray/vatten-lösligt lim.

Vad tror ni?
Eller känner ni till bättre/mer effektiva förslag för hur detta kan göras?
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av stasv »

En bra beskrivning av den möjliga hanteringen. Jag målar min räls med pensel men har sett andra gå på med svamp.
Men åter till din tankegång. Jag tror att appliceringen av skydd är en tidstjuv i sammanhanget. Men är resultatet av insatsen en himla snygg räls och slipers varför inte.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av hakang »

Ett problem med metoden är att när man sen böjer rälsen kommer de ställen där befästningarna inte längre sitter (de flyttar sig ju när man böjer rälsen) blir skrikigt blanka prickar på rälsen.

/H
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av LarsRobert »

Är det viktigt att måla rälsen innan montering? Din metod borde funka bra även på monterad räls. Listen är väl böjbar? Jag funderar på om det går att använda något annat än den där listen. Smala sugrör t ex.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av JanFrelin »

Jag har sprutmålat räls på plats på banan, först altihopa med slipersfärg, och sedan rälerna med rälsfärg med smal stråle utan maskering. Det blir lite rälsfärg på sliprarna, men det gör inget. Dels får rälsbefästningarna rätt färg, dels blir det ofta fläckar av rost- och bromsdamm på sliprarna. Kolla på hur det ser ut i verkligheten!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av Bo Andersson »

Jag tror på principen att sprutmåla rälsen för snyggast resultat samt att det blir lite roligare.
Jan F metod att spruta all slipers först skulle jag gå på.
Sen den extra tid det tar att skydda slipersen tycker jag är värt för att få det bästa resultatet.
Jag hade först gjort en mall som jag även använder vid läggning av rälsen.
Bild
Sen hade jag använt mallen och skurit ut detta i ett väldigt tunt papper ex A4, detta flyttar inte sig om man sprutar med försiktighet.

En del målar med en penna, säkert bra om det inte är en uppsjö med räls.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av ErikKuiper »

Jag skulle måla efter montering av skälet hakang anger.

Exakt färg på rälsen är oftast inte så viktig. Måla den i samma gråbruna färg som slipers ska ha. Då kan slipers och räler målas på samma gång. Slipers bör målas för att de inte ska se så plastiga ut.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av fs_toni »

Jag har valt att måla rälsen på plats efter montering men innan ballastering. Till betongsyllar har jag använt Biltemas sprayfärg grå primer. Jag är nu inne på tanken att göra som Jan F föreslår ovan att sprutmåla själva rälsen i rostfärgad med tunn stråle. Då har jag några frågor:
1. Vilken färg och tillverkare använder ni för att sprutmåla rälsen rostbrun?
2. Om man ska måla för hand med pensel vilken färg/tillverkare använder ni då?
3 . Om man målar oskyddat, hur rengör man då sedan på bästa sätt rälsen från färg så att elektrisk kontakt säkras? Rengör man innan eller efter färgen hinner torka?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av AlexanderEhn »

Nu har Martin döpt filmen till "Ballast marathon" men videon innehåller bra tips på olika nivåer av målning.
https://youtu.be/97O4cKnFzbE

Men det bygger på Airbrush. Dock har jag konstaterat att den 1000-lapp det kostar att köpa biltemas kompressor och spruta är väl investerade pengar. Och vill du inte airbrusha finns det olika munstycken till sprayburkar.

Förstår jag dig rätt att du försöker undvika att måla sliperserna i samma som rälsen?
Den stora fördelen med rost och smutsdamm på järnväg i skala 1:1 är att det yr runt kring tåget och hamnar både på räl och slipers. Så att måla med sprayburk eller airbrush är till och med en hyfsat förebildsriktig metod då den "yr" på färgen på spåret.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Måla mängder av räls?

Inlägg av JanFrelin »

fs_toni skrev: 2020-08-11, 13:50 Jag har valt att måla rälsen på plats efter montering men innan ballastering. Till betongsyllar har jag använt Biltemas sprayfärg grå primer. Jag är nu inne på tanken att göra som Jan F föreslår ovan att sprutmåla själva rälsen i rostfärgad med tunn stråle. Då har jag några frågor:
1. Vilken färg och tillverkare använder ni för att sprutmåla rälsen rostbrun?
2. Om man ska måla för hand med pensel vilken färg/tillverkare använder ni då?
3 . Om man målar oskyddat, hur rengör man då sedan på bästa sätt rälsen från färg så att elektrisk kontakt säkras? Rengör man innan eller efter färgen hinner torka?
Jag använder Humbrolfärger för både slipers och räler, efter något recept från vädringsgurun Martyn Welch.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"