En titt i backspegeln....

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

En titt i backspegeln....

Inlägg av Sunesson »

Jag minns när jag halkade in i modulvärlden. Jonas Hjelm kom hem till mig, troligen vintern 2006, för att handla en sak som jag annonserat ut på Modellrallaren. På tal om backspeglar, minns ni Modellrallaren?
Jonas och jag gjorde affär efter att han prutat ner en hundring, och samtidigt tipsade om att det fanns ett gäng som träffades och byggde moduler.
Då blev jag nyfiken!
Så jag tipsade en vän till mig här i Borås och det resulterade i att vi deltog i en byggträff, eller om det kallades "inspirationsträff". Nyfikna var vi i alla fall.
Platsen var en lokal i Jönköping som jag tror var en lokal för en frimärksklubb? Där träffade vi en del nya människor. Förutom ovan nämnda Jonas så var det Lars Ljungberg, Mikael Carlsson, Acke (namn=?), Anders (z750asn) och några till men jag kommer inte ihåg vilka. Kanske Anders Östlund var där, och även Per Ljungberg när jag tänker efter? Försöker minnas för att inte missa någon.
Acke hade en kurs i modulbyggeri och Mikael hade också en kurs i något.
Det var kul tyckte vi.
Och nu var det nog år 2007.
Första träffen med "riktig" körning vi var med på var i Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn. Tror det var i skolans matsal? Det var väl H0 egentligen men Drakar hade med N-moduler, fast jag kommer inte ihåg om det var nån N-bana där och då.
Nästa träff var sedan (på Spinneriet?) i Habo, i en lokal med relativt ojämnt och knarrande trägolv och med en skarp lukt av något, dock ej otrevlig lukt. Dit var väl både H0 och N inbjudna? Har för mig att det var första gången jag såg Olle Frykmo och hans redan då fina modeller och moduler.
Hur som helst, det var roliga tider, och jag hade blivit medlem i Modul syd och har varit det sedan dess.
En träff i Vegby våren 2010 kom att bli starten för ett modulgäng i Borås.
Mycket vatten, även oroligt vatten, har runnit under broarna sedan dess för Boråsgänget. Roliga men även tragiska saker har påverkat alla.
Det är livets gång, och som tur är så är det just det som man inte vet något om i förväg.
Mitt engagemang beträffande modulträffar är ganska lågt, av hälsoskäl, men mitt intresse som väcktes då 2007 finns kvar.
Intresse och engagemang är inte alltid kompatibla.

Lite kul att ibland minnas tillbaka. Undrar om det var bättre förr? Det vet jag inte, men kanske allt var mindre komplicerat? Utvecklingen är enorm, det händer mycket. Tekniken utvecklas, träffarna blir större och större. Kraven högre och högre. Se bara på en sån sak som koppel!

Men en sak har inte ändrats, och det är att det viktiga är att ha så kul som möjligt medan livet pågår.
(Rätta mig gärna om felaktigheter kring årtal mm förekommer)
Senast redigerad av 3 Sunesson, redigerad totalt 2018 gång.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: En titt i backspegeln....

Inlägg av RickardNordström »

Trevlig läsning Thomas. Med tanke på att merparten av oss bygger på föebilder från förr, så var det nog bättre förr😀
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: En titt i backspegeln....

Inlägg av LLJ »

Trevlig läsning Thomas.

Mycket har hänt. I början försökte man åka på alla träffar som anordnades, det var ju inte så många. Nu är det så många, att man kan välja, tyvärr ibland med viss konkurrens då man inte varken har råd eller orkar att åka på flera träffar som ligger för närma varandra i tiden. Det har också blivit olika inriktningar på träffarna förutom olika skalor.
Och med fler träffar ökar också kraven på både moduler och rullande materiel.

Så visst är det bättre nu.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: En titt i backspegeln....

Inlägg av AlexanderEhn »

Fint skrivet, uppskattas mycket.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: En titt i backspegeln....

Inlägg av z750asn »

En trevlig reflektion på åren som gått Thomas.
Den lokalen vi var i de första träffarna var mycket riktigt frimärksklubben men även Jönköpings spårvagnsklubb hade del i den lokalen på Österängen.
Åren har gått och antalet moduler, deltagare och träffar har växt vilket gläder mig.
Det är nu snart 12 år sedan vi hade vår första träff, om jag minns rätt i januari 2007.
Byggde själv min första modul 2005.
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: En titt i backspegeln....

Inlägg av Sunesson »

Ja, Anders, nu minns jag, du bakade en jättegod tårta vid en träff i Jönköping. Var det när Modul syd firade 1 år? Sen har jag för mig att du gjort det en gång till?
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: En titt i backspegeln....

Inlägg av z750asn »

Sunesson skrev: 2018-10-02, 17:28 Ja, Anders, nu minns jag, du bakade en jättegod tårta vid en träff i Jönköping. Var det när Modul syd firade 1 år? Sen har jag för mig att du gjort det en gång till?
Det stämmer helt riktigt.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"