Fixering av segment i en modul

Allmäna diskussioner och information
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Fixering av segment i en modul

Inlägg av PerEklund »

Jag tycker det vore en fördel att kunna fixera segmenten i en modul så att man slipper justera in spåren vid varje uppsättning.
Har skissat på en styrtapp med inbyggd gänga som man sätter i gavlarna så att man bara behöver skruva ihop med en sådan här skruv.
http://www.mollehem.se/index.php/modult ... -m6-detail

Någon som ser några nackdelar med en sådan lösning?
Det enda jag ser är att det blir känsligt för sneda gavlar, men det vill man ju inte ha ändå.
Sektionsfixering.PNG
Sektionsfixering.PNG (135.88 KiB) Visad 3822 gånger
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av daniel »

Mycket praktisk lösning. Ove Häger, m.fl. från Gävle brukar ha en nästan likadan pryl med sig till försäljning på träffar. Skillnaden mellan din och deras lösning är att pinnen i mitten är solid så man behöver ha en skruv vid sidan om. Men det går också bra med två "honor" och använda en genomgående bult istället för "hanen". Tänk dig din "hona" utan gängan i mitten så förstår du kanske vad jag menar.

Jag använder dessa på bl a Corleone, den stora bangården vid Jessie Junction som var med på Fagerhultsträffen. Det underlättar väldigt mycket när man har många spår i bredd.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av PerEklund »

Låter bra Daniel att det är ett beprövat koncept.
Tyckte det kunda vara praktiskt med den inbyggda gängan. En del mindre att hålla reda på.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av daniel »

PerEklund skrev: 2018-09-19, 07:50 Tyckte det kunda vara praktiskt med den inbyggda gängan. En del mindre att hålla reda på.
Ja, det håller jag med om.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av AlexanderEhn »

Är inte riktigt med på hur dessa ska monteras i Gaveln.

Ska de sättas från insidan och att man borrar upp ett hål som passar den högra hylsan?som liksom går igenom trägaveln?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av daniel »

Ja, man sätter de på insidan av gaveln. Jag brukar montera dem i gavlarna innan jag har byggt modulen. Två galvar sätts ihop med två skruv-tvingar och sedan borrar jag hål som är tillräckligt stort för att den utstickande delen av honan ska få plats. Sedan monterar jag honan och därefter hanen. Att jag monterar honan först är för att hanen har mycket större spel i hålet.

Sedan kan jag ta bort tvingarna och har då två gavlar som passar exakt ihop. Jag bygger alltid mina moduler upp-och-ner, vilket hjälper mig att få rak överkant.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av PerEklund »

Precis så som Daniel beskriver hade jag också tänkt göra.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av AlexanderEhn »

Aha, tack för bra tips!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av JanFrelin »

Jag gillar skarvar med gångjärn, enkelt, precist och billigt.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Fixering av segment i en modul

Inlägg av PerEklund »

Sätter du gångjärnen i underkanten av modulgaveln?
Vilken typ av gångjärn använder du?
För min del blir styrningen jag skissat på billigare än gångjärn då jag gör dom själv, men intressant med gångjärn i alla fall om det blir en bättre lösning.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"