Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av daniel »

AndreasSigfridsson skrev: 2018-08-04, 18:51 5 år och det har knappt inte hänt något på modulen då bry sig folk inte om landskap kan jag säga.
Vi har alla olika färdigheter och är bra på vissa saker och mindre bra på andra saker. En del är mycket duktiga på landskapsbygge, andra har stora svårigheter med det. En del är mästare på det elektriska, andra har svårt att få det elektriska att fungera.

Mitt problem är framförallt att jag helt saknar känsla för landskap. Jag ser inte skogen för alla träd. Ska jag gå ut i naturen och "se" landskapet ser jag bara de enstaka löven, inte helhetsbilden. Vilket gör det svårt att följa råd från Gissberg eller Seth Olofsson för jag saknar en känsla för färg och form. Om jag t ex ska anlägga en väg så ser jag att vägen på min modul har fel färg, men jag vet inte vilken färg vägen borde ha.

Nu är jag kanske extrem, men jag skriver ovanstående för att försöka få förståelse från er landskapsexperter att det för en del modulbyggare inte alls är så enkelt att få till ett vettigt landskap. Visst, jag kan slänga på en högtalarmatta och lite färg, men inte gör det saken så mycket bättre om man saknar känsla för hur det bör se ut.

Vill man ha fler moduler med landskap:
* Skapa byggtrådar på forumet eller filmer där man steg för steg visar hur man gör. Värnamos youtube-filmer om trädbygge är bra exempel.
* Anordna kurser i hur man gör.
* Den som arrangerar en träff kan ställa krav på att modulerna håller en viss nivå. T ex att modulerna uppfyller SSM-normen. Men man får då också vara beredd på att det kan bli betydligt färre moduler till träffen.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AlexanderEhn »

Det var en bra kommentar Daniel. Känner igen mig i det.

Nu har jag inte provat att bygga så mycket landskap än.

Men jag saknar också känslan (och i viss mån intresset) för landskapet. Min strategi just nu är att efterapa och härma andra. Alltså att använda samma material och metoder som jag ser att andra använder som ger ett tillräckligt acceptabelt resultat. Exempelvis har jag tittat mycket på Martin Tärnrot (marklinofsweden) och Luke Towan (Boulder Creek railroad) på Youtube för att lära mig metoder som ger ett resultat jag gillar.

Men jag har inte någon känsla för vad som ger vilket resultat och jag skulle inte kunna skapa landskap fritt på egen hand.

Än. För att komma till den nivån att jag kan skapa landskap på egen hand krävs MYCKET övning. Och då krävs det att man har byggt en del moduler, ett 10-tal. Och där är jag inte än.

Och jag kommer aldrig bygga 10 moduler, dels behövs det inte i modulsverige, jag har inte plats att ha 10 moduler och jag har absolut inte tid i livet att bygga 10 moduler.

För H0-modulerna jag har som är körklara men saknar landskap är planen att använda Andreas landskapsmattor för att få det tillräckligt bra så snabbt som möjligt.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AlexanderEhn »

AndreasSigfridsson skrev: 2018-08-04, 18:51
daniel skrev: 2018-08-04, 18:17 SSM, Svenska sommarmoduler, har träffar med höga krav på landskap.
Kan ju beror på att man kör mer publikt då förstår jag att dom vill ha att.
Även om jag inte är så rutinerad landskapsbyggare så tycker jag att även trafikspel blir mycket roligare och en annan känsla om det är ett bra landskap där man kör. Så jag tror inte egentligen skillnaden pubilkt/inter körning spelar så stor roll för landskapet.

I grunden delar jag din frustration Andreas.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AndreasSigfridsson »

AlexanderEhn skrev: 2018-08-05, 09:53
AndreasSigfridsson skrev: 2018-08-04, 18:51
daniel skrev: 2018-08-04, 18:17 SSM, Svenska sommarmoduler, har träffar med höga krav på landskap.
Kan ju beror på att man kör mer publikt då förstår jag att dom vill ha att.
Även om jag inte är så rutinerad landskapsbyggare så tycker jag att även trafikspel blir mycket roligare och en annan känsla om det är ett bra landskap där man kör. Så jag tror inte egentligen skillnaden pubilkt/inter körning spelar så stor roll för landskapet.

I grunden delar jag din frustration Andreas.
Ja det är bara titta på fremo filmer på Youtube så ser man hur mkt mer landskap dom har.

Tro folk behöver lägga mer tid på landskap än att låta vissa dra ett stort lass som bygger landskap.
Känns inte kul och åka på träffar där bara vissa moduler ha landskap och vissa ser likadant år för år.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Samt att det finns så mkt filmer på nätet hur man bygger landskap. Kanske är bättre och lägga pengarna på får ihop en modul landskaps mässigt så träffarna blir roligare än och köpa den där loket eller vagnen.
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av Sunesson »

Kvalité vinner över kvantitet! Bättre med Woodland Scenic än Plywood Scenic! :D
Thomas Sunesson
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av Henrik Maude »

Jag har haft med mina moduler på ett antal träffar trots att landskapet inte har varit färdigt. Mitt mål har dock varit att de andra träffdeltagarna kan se att det har hänt saker med landskapet på modulerna sen senast jag hade med dem. Jag har inte mycket tid att lägga på modulbyggandet så skapandet av landskapet tar tid. Dock vill jag hellre göra det bra än snabbt.
Sen ser jag det som en väldigt stor skillnad om träffen är publik eller inte. Jag skulle inte anmäla mina moduler till en publik träff i det skick de är idag och skulle jag själva anordna en träff skulle jag inte vilja ha med moduler utan landskap. Är träffen en intern träff och framförallt en trafikspelsträff tycker jag inte att landskapet är lika viktigt. Även om jag alltid föredrar landskap på moduler.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av Oskar OH »

AndreasSigfridsson skrev: 2018-08-04, 18:51 5 år och det har knappt inte hänt något på modulen då bry sig folk inte om landskap kan jag säga.
Så länge det händer något så är det framsteg.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av UBJ »

För att få fler moduler med landskap så kan man tex ordna byggträffar där man kan hjälpas åt med att bygga och ge tips.
När det gäller färger så är väl ett tips att hålla sig till tex Woodlands färgskala, stämmer väl inte helt som svenskt men om man är lite färgblind så blir det inte helt fel i alla fall. :)
Man behöver bara bygga en modul för att utveckla sitt landskapsbyggande. Genom att riva bort landskapet och göra om det tills man blir nöjd så behöver man bara en modul!

Mvh UB
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Varför så mkt ofärdiga moduler på träffar i Sverige

Inlägg av Gissberg »

Det viktigaste är ju trots allt att ha roligt, med eller utan landskap. Eller varför inte ta hjälp av varann? Jag gillar inte alls det här med det elektriska och löda och så, men gillar att bygga tex träd. Staffan, en kollega här på forumet är en hejare på det elektriska men tycker träd är svårare. Vi löser det med att träffas och byta tjänster så har vi kul båda två!
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"