Tågvägar

Allmäna diskussioner och information
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Tågvägar

Inlägg av BoA »

Fjärås Ställverk.jpg
Givet bild på ställverk vilka tågvägar är lämpliga är lämpliga att sätta upp med singelknappar?
Elektroniken jag tänker använda är MGP:s förnämliga samling!
/Bosse
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Tågvägar

Inlägg av plj »

Om det ska vara en fjärrstyrd station är tågvägar in/ut för spår 2-4. Fjärås hade ju ett stickspår till grusgropen. Dit antar jag att man växlade lokalt. Möjligen att man kunde lägga tågväg via spår 5 till spår 4 till/från från grusgropen. Resten av spåren är nog lokalmanövrerade med handomlagda växlar och spårspärrar.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tågvägar

Inlägg av AlexanderEhn »

plj skrev: 2018-06-19, 08:53 Om det ska vara en fjärrstyrd station är tågvägar in/ut för spår 2-4. Fjärås hade ju ett stickspår till grusgropen. Dit antar jag att man växlade lokalt. Möjligen att man kunde lägga tågväg via spår 5 till spår 4 till/från från grusgropen. Resten av spåren är nog lokalmanövrerade med handomlagda växlar och spårspärrar.
Som modul finns ju möjligheten till fjärrstryning "automatiskt" med en lång loconet till MGP's dekodrar. Alltså att sätta panelen "var som helst".


Jag håller med plj, tågvägar från alla tre tre håll till spår 2, 3 & 4. Spår 4 eventuellt via spår 5.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
GunnarJonsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 2017-06-01, 10:53

Re: Tågvägar

Inlägg av GunnarJonsson »

Den första frågan man ska ställa sig är vilka spår som är tågspår och vilka spår som är sidospår.
Om stationen är lokalbevakad eller fjärrbevakad spelar i den frågeställningen ingen roll.
På Fjärås station och dess omgivningar har jag personligen tyvärr ingen platskännedom.
Plj omnämner spår till grusgropen och om jag förstår det hela så är det alltså spårplanens spår 7 (märkt "Lygnern") som är "grusgropsspåret".
Det skulle ha varit kul att veta exempelvis på vilken sida stationshuset ska stå och var godsmagasin och lastkajer är belägna.
(Finns det magasin och kaj på spår 1?)
Det är ju så att man kör ju inga tåg på ett kajspår lika lite som någon tågrörelse skulle förekomma rätt ut i en grusgrop.
Rörelseformen på dessa spår är växling.
Vid växling erhålls växlingsväg (starttillstånd för växling erhålls exempelvis med växlingsdvärg visande signalbilden "rörelse tillåten").
Vid tågfärd kör man på tågväg (körtillstånd för tågfärd kan erhållas i huvudljussignal eller huvuddvärgsignal som visar signalbilden "kör" eller "kör 40").
Mitt resonemang i föreliggande exempel (Fjärås) kokar ner till att spår 3 och 4 skulle betraktas som tågspår. (Möjligen kanske, men bara kanske också spår 2.)
Från dessa två (tre) spår kan tåg ankomma och avgå till/från Kungsbacka/Varberg.
Alla andra spår på trafikplatsen är att anse som sidospår.

Det här blev ju väldigt lika Plj's resonemang, men så kan det bli!

/GJ.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Tågvägar

Inlägg av BoA »

Stationshuset var beläget utmed spår 4 med perrong mellan spår 3 o 4.
Under tidig period förekom det förutom grustransporter från Bräckan även passagerartrafik till Lygnern för VB. med båten Ida till Sätila.
För på o avstigning till Lygnern användes spår 5.
Jag kan tänka mig, om man tänker bort historien, att man ser Fjärås som en förgreningsstation!
Ett litet godsmagasin fanns vid spår 1.
Vid ändan av spår 2 fanns det en lastkaj utmed Fjärås Lantmannaförenings magasin!
/Bosse
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tågvägar

Inlägg av AndersB »

Man kan ju också välja vilka spår som får tågvägar utifrån vad som vore bekvämt på modulkörningar.
Då skulle jag sätta iallafall för spår 2-4 och från alla tre anslutningarna.

Singelknappar blir då 9st.
Du kanske istället då skulle välja två-knappsstyrning, dvs en knapp vid varje infart och en knapp på varje spår 2-4.
Lägga tågväg från Varberg till Spår 4 blir då tryck på infartsknapp "Varberg" och "Spår 4".

Blir det signaler på stationen så går det också att göra två-knappsstyrningen riktningsberoende, så att tryck på "Varberg"+"Spår 4" ger infart medan "Spår 4"+"Varberg" ger utfart.

mvh/anders
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Tågvägar

Inlägg av BoA »

Tack för alla synpunkter!
Det blir två knapps lösningen som Anders pekar ut!
/Bosse
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"