Modulförvaring

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Modulförvaring

Inlägg av Gissberg »

Det här med låda till modulen har alltid varit ett problem tycker jag. Lådan ska ju inte bara användas att frakta modulen i utan ska hålla dammet borta under byggtiden av landskapet också som kan vara flera månader. Pågår bygge några timmar om dagen måste man kunna täcka över modulen resten av dygnet, och det ska göras enkelt och snabbt. Har man begränsat utrymme hemma går det inte att ha en låda med öppning att skjuta in modulen i då det tar för stor plats eller när modulerna är av kurvmodell där alla sidor är olika stora och inga hörn har räta vinklar fungerar det inte heller med sådana lådor.
Bild
Här satte jag lister på långsidorna som omsluter gavlarna och kunde då sätta snäpplås utan att skruvarna trängde ut på baksidan samt att det blir relativt dammtätt. Låter jag modulen stå på kortare ben så blir det sitthöjd att jobba med landskap. Jag har den framme hela landskapsbyggtiden och skruvar fast gavlarna, snäpper på långsidorna och lägger på locket efter varje arbetspass. Efter flera månader skulle det annars samlats avsevärt mycket damm i turf, träd och gräsmattor.

Startade denna tråd på grannforumet men det är ju rättare ställe här. Hur gör ni andra med förvaring?

Bild


Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulförvaring

Inlägg av daniel »

Jag använder enbart gavlar och förvarar modulerna parvis i källaren. Inte optimalt, speciellt inte vid transport då modulerna inte är helt skyddade, men en avvägning mellan skydd och vikt.

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Modulförvaring

Inlägg av LarsRobert »

Jag sveper in mina "färdiga" moduler i gladpack. Inte optimalt men enkelt och bra. Lådor står på min att-göralista. Fast ganska långt ner...
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Modulförvaring

Inlägg av Bo Andersson »

En mycket bra lösning Gissberg.
Damm är ett otyg som vi inte slipper ifrån.

Du frågade hur vi andra gör.
Svar: Jag tillverkade ett större antal sektioner för Malmö C stn, och insåg att jag fick lägga ner projektet, så där har jag fastnat en del.
Hade behövt tillverka minst 8st sådana lådor för mitt ändamål.

Samtidigt tycker jag om att titta på det jag har byggt upp.
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Modulförvaring

Inlägg av SethSwede »

IMG_0716.JPG
IMG_0716.JPG (81.12 KiB) Visad 2564 gånger
IMG_0717.JPG
IMG_0717.JPG (85.81 KiB) Visad 2564 gånger
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (67.92 KiB) Visad 2564 gånger
Hej
Så här bygger jag mina lådor, lätt att jobba med när dom är stapplade. Man kan ta ut en modul och fixa utan att plocka ner allt.
Mvh
Seth
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulförvaring

Inlägg av Gissberg »

Du har ju så otroligt många moduler Seth, så då är detta perfekt förvaringssätt!
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"