Varför måste jag logga in varje dag

Allmäna diskussioner och information
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av Tompa »

Förr behövde jag sällan logga in på forumet. Bara dom gånger som forumets mjukvara uppdaterats.
Men nu behöver jag mer och mer ofta att logga in.
I androidmobilen är det standard varje dag.
Hemma på datorn är det kanske lite mindre ofta, tex varannan dag.
När man väl loggat in så verkar det fungera en dag.
Jag kryssar alltid i att behålla mig inloggad.
Det har varit så i flera veckor.
Inget problem egentligen men irriterande.
Elmis
Inlägg: 679
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av Elmis »

Samma här
Daniel Rydell
Inlägg: 384
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av Daniel Rydell »

Jag har inga problem nu, men senast jag hade det så hjälpte det att rensa cache och kakor på både dator och mobil. Hoppas det hjälper er också.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av daniel »

Forumet har olika säkerhetsinställningar, bl a denna:
Session IP validation:
Determines how much of the users IP is used to validate a session; All compares the complete address, A.B.C the first x.x.x, A.B the first x.x, None disables checking. On IPv6 addresses A.B.C compares the first 4 blocks and A.B the first 3 blocks.
Den är nu inställd på A.B.C, vilket innebär att om du först kommer från 192.168.1.10 och sedan från 192.168.1.20 så funkar det, men om du istället kommer från 192.168.2.20 funkar det inte.

Jag vet inte om det är denna inställning som spökar, men telefonen kanske växlar mellan olika IP-adresser? Sen är också frågan vad som händer när du växlar mellan datorn och telefonen. Om du är inloggad på telefonen och sedan byter till datorn, eller omvänt, behöver du då logga in på nytt?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-03-26, 22:28 Forumet har olika säkerhetsinställningar, bl a denna:
Session IP validation:
Determines how much of the users IP is used to validate a session; All compares the complete address, A.B.C the first x.x.x, A.B the first x.x, None disables checking. On IPv6 addresses A.B.C compares the first 4 blocks and A.B the first 3 blocks.
Den är nu inställd på A.B.C, vilket innebär att om du först kommer från 192.168.1.10 och sedan från 192.168.1.20 så funkar det, men om du istället kommer från 192.168.2.20 funkar det inte.

Jag vet inte om det är denna inställning som spökar, men telefonen kanske växlar mellan olika IP-adresser? Sen är också frågan vad som händer när du växlar mellan datorn och telefonen. Om du är inloggad på telefonen och sedan byter till datorn, eller omvänt, behöver du då logga in på nytt?

Med vänlig hälsning
Daniel
Fast undra om det är orsaken, jag loggar in från väldigt många olika IP-adresser och har inte märkt någon direkt skillnad. Fast jag kör i princip alltid via samma Google-konto och Chrome där mitt lösenord är sparat. Safari på telefonen.

Fast jag kanske är inne på forumet FÖR ofta så att webbläsarna inte hinner glömma av. ;)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av Tompa »

jag har provat rensat kakorna i datorn med det hjälper inte eller så kommer det tillbaka direkt. kan inte avgöra vilket.
I telefonen har jag inte rensat cachen. Är så osäker på vad som händer när man rensas i telefonen för gränsnittet är allt annat än begriplig. Jag vill nämligen inte bli av med alla andra kakor och bra inställningar.

IPnummret på min dator är alltid det samma och har varit i många år. Jag har alltid varit inloggad både med mobilen och på datorn utan problem förut och kunna byta att surfa från respektive enhet om vart annat.

Att det kanske blivit sämre får mig att fundera på om det har med tidstämpling att göra? Att det blir fel i kakans tid som avgör om kakan upphört att gälla men detta är bara mina fantasier :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av LLJ »

Jag gått in på både på datorn hemma och på jobbet och har inte behövt att logga in på länge på forumet. Kör Chrome på båda ställena.

/Lars
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2078
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av stasv »

Jag har regelbundet typ vid månadsskiftet blivit utkastad både i mobilu och pc inloggning. Sen är det ett himla strul med att få mitt lösenord att accepterad. Får begära det tillfälliga lösenordet.
Ska vi verkligen ha ett så struligt program.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av daniel »

Staffan: Skicka ett mail till mig med ditt lösenord så ska jag se om det är något konstigt med lösenordet. Min epost är: daniel.b (snabel-a) bergqvist.se
byt ut (snabel-a) mot @

Med vänlig hälsning
Daniel
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Varför måste jag logga in varje dag

Inlägg av Per Widell »

daniel skrev: 2018-03-27, 17:23 Staffan: Skicka ett mail till mig med ditt lösenord så ska jag se om det är något konstigt med lösenordet. Min epost är: daniel.b (snabel-a) bergqvist.se
byt ut (snabel-a) mot @

Med vänlig hälsning
Daniel
Skulle precis svara att jag rekommenderar ALDRIG att man avslöjar sina lösenord till andra (då merparten av folk har samma lösenord överallt) men då blev jag utslängd och behövde logga in på nytt, så det kallar man väl OnTopic? ;)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"