FastClock

Allmäna diskussioner och information
MagnusMossberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Kontakt:

Re: FastClock

Inlägg av MagnusMossberg »

FredrikB skrev:Har dock ingen egen Windows-maskin att köra servern på, men det skall väl inte vara ett oöverstigligt problem.
Jag har en enkel server för Mac OS X som nu också kan Multicast (broadcast).

https://googledrive.com/host/0B0jmjaK8R ... ck.app.zip

Den är mest tänkt som ett verktyg när jag utvecklar iOS klienten, och jag har inga ambitioner på att den ska fungera i större sammanhang. Om möjligt så är servern ännu mindre testad än klienten :-).

/Magnus M
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: FastClock

Inlägg av FredrikB »

MagnusMossberg skrev:Jag har en enkel server för Mac OS X som nu också kan Multicast (broadcast).
Då slapp jag lägga tid på att vispa ihop en sådan också, tack för det! :)

Mvh

Fredrik
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FastClock

Inlägg av AndersB »

Ny version av servern finns att hämta hem.
Denna version är en uppsnyggning av UI och har också bättre hantering av "multicast" i fallen där serverdatorn har flera nätverksgränssnitt (IP-adresser).

En ny version är planerad med fokus på funktioner och användbarhet. Jag har fått några tips/önskemål, och finns fler synpunkter så skicka en önskelista.

mvh/anders
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: FastClock

Inlägg av FredrikB »

AndersB skrev:Flera olika klockservrar kan jobba samtidigt, så meddelandena innehåller namnet på klockservern, t.ex. "NRE DT-14". Klienterna får alltså se till att bara använda meddelanden från "rätt" server.
Finns det specificerat, eller någon praxis för, hur ofta servrarna skall skicka ut meddelanden? Med den informationen kan klienten avgöra när den bör ha "sett" alla aktiva servrar i nätet, och när den skall anse att en server har stängts av (avslutats).

Mvh

Fredrik
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FastClock

Inlägg av AndersB »

Så som jag har uppfattat det så håller alla nuvarande klienter en uppdaterad lista på vilka servrar som dom ser i nätet. En ny server som dyker upp läggs då till listan närhelst den dyker upp. Listan växer efter hand.

När kan en server tas bort ur listan? Vet inte hur de olika klienterna gör där, men det är ju ingen större fara att plocka bort en icke använd server.
Däremot om användaren valt en viss server och den försvinner ett tag, så bör den inte tas bort automatiskt. Istället berättar klienterna att de tappat kontakten.

Vad gäller hur ofta ett meddelande sänds så varierar det och vi bör nog dra ner på meddelandetakten. Telefonerna blir väldigt varma med tätt mellan meddelandena.
I den serverversion som ligger ute just nu (2.2.3) så är det 2 s mellan meddelandena vid drift och 5 s när klockan står stilla eller när det är normaltid som visas. Tidigare versioner hade 1 s hela tiden.
Det vore nog bra att minska intensiteten ännu mer men då får klienterna anpassas lite...

mvh/anders
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: FastClock

Inlägg av FredrikB »

AndersB skrev:I den serverversion som ligger ute just nu (2.2.3) så är det 2 s mellan meddelandena vid drift och 5 s när klockan står stilla eller när det är normaltid som visas. Tidigare versioner hade 1 s hela tiden.
Det vore nog bra att minska intensiteten ännu mer men då får klienterna anpassas lite...
Min spontana tanke är att om klienterna håller ordning på sekunderna så behöver ju servern egentligen inte skicka så mycket om det inte sker någon förändring m.a.p. snabb/långsam klocka, snabbklocka igång/stoppad, textmeddelande, klockhastighet eller konfigurerat klockslag. För att det skall fungera skulle dock nytillkomna klienter behöva kunna skicka ett multicastat "HALLÅ!!" för att få senaste status från alla servrar i nätet, och då behöver alla klienter uppgraderas, igen...

Mvh

Fredrik
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: FastClock

Inlägg av MarcusHorn »

MagnusMossberg skrev:
FredrikB skrev:Har dock ingen egen Windows-maskin att köra servern på, men det skall väl inte vara ett oöverstigligt problem.
Jag har en enkel server för Mac OS X som nu också kan Multicast (broadcast).

https://googledrive.com/host/0B0jmjaK8R ... ck.app.zip

Den är mest tänkt som ett verktyg när jag utvecklar iOS klienten, och jag har inga ambitioner på att den ska fungera i större sammanhang. Om möjligt så är servern ännu mindre testad än klienten :-).

/Magnus M
Så bra att det finns nåt för oss Mac-frälsta också! Men den funkar bara på 10.7 och senare, vilket gör att min mj-dator med 10.6.8 är för gammal... :( Använder du nåt speciellt i 10.7 eller är det standardkonfiguration i Xcode?

/Marcus
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FastClock

Inlägg av daniel »

FredrikB skrev:Finns det specificerat, eller någon praxis för, hur ofta servrarna skall skicka ut meddelanden? Med den informationen kan klienten avgöra när den bör ha "sett" alla aktiva servrar i nätet, och när den skall anse att en server har stängts av (avslutats).
DBFastClock (programmet som körs på PC):

Programmet har en textsträng som innehåller namnet på klockan, och varje gång som den får ett paket så kollar den om det här paketet kommer från den förvalda klock-servern. Annars bara noterar den att den här klock-servern finns och kastar datat.

När man går in i dialogrutan för inställningar så visas de klock-servrar som programmet känner till. Men jag har noterat att om man är snabb och går in på inställningarna direkt efter att programmet har startats upp så kan vissa klock-servrar utebli i listan. Programmets lista över klock-servrar uppdateras i bakgrunden, men dialogrutan uppdateras inte när den är framme. Så man får då avsluta dialogrutan och gå in på inställningarna igen.

Någon klock-server kommer aldrig falla ur listan så länge programmet är igång, men nästa gång programmet startas så är listan tom tills nya klock-servrar har presenterat sig.

-----------------------

DBFastClock fungerar så att sekundvisaren uppdateras när det kommer en uppdatering av klockan. Det går att ändra så att sekundvisaren uppdateras ändå, men fördelen med nuvarande sätt är att man upptäcker snabbt om servern har stannat. Om du ser att sekundvisaren på DBFastClock ändrar sig så vet du att klock-servern går.

Om man ändrar till att sekunderna tickar fram själva så måste man definiera hur långt fram de får ticka innan det blir stopp. T ex fram till 59 sekunder.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: FastClock

Inlägg av FredrikB »

daniel skrev:Om man ändrar till att sekunderna tickar fram själva så måste man definiera hur långt fram de får ticka innan det blir stopp. T ex fram till 59 sekunder.
Måste man verkligen det? Med de datorer, mobiltelefoner, drifttider och precisionskrav vi talar om har jag svårt att tro att någon enstaka klocka skulle driva iväg så illa att den faktiskt avviker signifikant mot de övriga även om klienterna räknar själva.

Om meddelandena som stoppar och startar snabbklockan innehåller tiden som "gäller" kan klienterna dessutom synka mot den tiden. Men meddelandena kanske inte innehåller både "active" och "clock"-taggarna? Jag har inte tittat på dem i praktiken än.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FastClock

Inlägg av daniel »

Vad händer om servern kraschar? Om trådlösa nätverket går ner?

Om klockorna fortsätter ticka på, trots att de inte får nya data från servern, så kan man hamna i ett läge där man kan hinna köra en bra bit på trafikspelet innan man inser att klockan har stannat. Jag talar av erfarenhet, då vi i början hade problem med att servern ibland kunde tappa vissa förbindelser. Jag råkade ut för det i Gävle, där vi hade en stor bana fördelad på två olika lokaler med spåranslutning genom dörren.

Om den klockansvarige märker att klockan stannar felaktigt så kommer han att fokusera på att få igång den igen. Om det tar tio minuter (t ex med omstart av dator och router) så kan trafikspelet fortsätta 60 snabbminuter under tiden.

Under de senaste åren har vi inte upplevt problem med att snabbklockan kraschar, men problem kan ju uppstå med datorn som kör klockan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"