Basplattor för landskap

Allmäna diskussioner och information
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Oskar OH »

Tja, jag hoppas att det är kvalitetsplywood eftersom jag byggde den på modulbyggarhelgen. Det var således inte jag som köpte materialet. Sidorna och gavlarna är däremot lika tjocka, eller åtminstone nästan. Kanske skiljer någon ynka millimeter, men de är runt 1cm tjocka.

Lätta moduler är en fördel, särskilt om man som jag inte har bil. Eller körkort. :?
Som tur är så är min modul för tillfället ganska lätt, och jag har en väska som jag kan bära den i. Får dock kanske leta efter en annan när landskapet är färdigt.

Tvärslåar har den, men de sitter en bit ner. Toppen på dem är ungefär mitt på själva långsidan. Men det är ju klart, kan jag få tag på en skiva som är ungefär... 3cm, kanske? Kan inte mäta just nu eftersom jag inte har modulen framför mig. Men då kanske det vore det enklaste.

Jag har fått lite att fundera på om inte annat.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av daniel »

Oskar OH skrev: 2018-02-11, 22:35 Tja, jag hoppas att det är kvalitetsplywood eftersom jag byggde den på modulbyggarhelgen. Det var således inte jag som köpte materialet. Sidorna och gavlarna är däremot lika tjocka, eller åtminstone nästan. Kanske skiljer någon ynka millimeter, men de är runt 1cm tjocka.
Då bör du inte ha något att oroa dig för. Lycka till med bygget! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av BengtOhliv »

Vid bygget av Fäboda station och föjande moduler gjorde jag nästan som Daniel beskrev. Kika på min byggtråd om Fäboda. MMM2R . Redan i början kan kan Du se ramarna med styrofoam till mina första moduler. Jag borrade extra hål i gavlarna så de passar både mot MMM och FREMO.
//Bengt O
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Oskar OH »

Då kommer dock det lilla problemet att rälsbädden och spåret redan är på plats, och all el är dragen. Men jag ska försöka ha det i åtanke inför eventuella framtida moduler.
daniel skrev: 2018-02-11, 23:40 Då bör du inte ha något att oroa dig för. Lycka till med bygget! :)
Det låter betryggande. :)
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Henrik Maude »

https://www.youtube.com/watch?v=wRMOw9V ... e=youtu.be

Tydligen innehåller markisoleringsskivorna väldigt kraftfulla växthusgaser och allt avfall bör hanteras som farligt avfall.
Någon som vet om det finns motsvarande material som inte innehåller CFC eller andra kraftfulla växthusgaser?
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av pcederstrand »

ingen CFC i material tillverkat efter 1990 tydligen och det är långt efter att MMM började rekommendera XPS
alltså ingen fara idag
mvh /peterc
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Henrik Maude »

pcederstrand skrev: 2018-03-08, 14:33 ingen CFC i material tillverkat efter 1990 tydligen och det är långt efter att MMM började rekommendera XPS
alltså ingen fara idag
Bra. Hittade samma information på nätet. Därmed viktigt att inte använda gammal Xps.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Oskar OH »

Inhandlade faktiskt äntligen min bottenplatta igår, och satte den på plats. Fick en jäkla massa material över däremot, så mitt landskap kanske inte blir så platt som jag först tänkte. Vi får se. Har inte så mycket tid att jobba på modulen, men desto mera tid att planera hur den ska se ut.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Oskar OH »

Ja,nu när själva basen är färdig så är det bara att måla ramen grön, och sen börja med själva landskapet. Men eftersom jag inte har någon arbetsyta hemma så får jag för tillfället åka till Djurgården och låna jobbets verkstad när jag har möjlighet.
IMG_20180406_183553.jpg
Mina planer för landskapet, vet inte om jag berättat det förut, är ganska enkla. Två röda stugor med en grusplan utanför. Resten täckt av gräs. Kanske en kulle på andra sidan spåret. Har ett träd också. Ska inte ha några kontaktledningsstolpar.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"