Basplattor för landskap

Allmäna diskussioner och information
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Basplattor för landskap

Inlägg av Oskar OH »

Om man som nybörjare vill ha en billig, bra, lättarbetad bas för landskapet på sin första modul, vad rekommenderar proffsen då? Funderade själv på någon typ av isoleringsskiva, såg att de hade en på Hornbach för under tjugolappen. 2x60x120cm, så den får ju kapas till, men det var jag beredd på.

https://www.hornbach.se/shop/JACKOPOR-E ... aljer.html

Men behöver man något under den isåfall? Eller räcker det med att limma fast den i kanterna med trälim/vitlim?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av AlexanderEhn »

Den är en sån klassisk cellplast, typisk "Frigolit".

Jag har kört på denna till mina nybörjarprojekt. Vettigt pris tycker jag. XPS har ju mycket mindre celler.

https://www.byggmax.se/isolering/cellpl ... 300-p16474
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av daniel »

Jag brukar göra som Alexander. Vissa byggvaruhus har den blå/rosa skivan med raka kanter vilket jag föredrar. Ca 80 kr för 5x60x120 cm. Jag brukar välja en skiva som är 5 cm tjock.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Östvall »

Du kan limma eller använda latexfog, en del använder silicon för att fästa den i kanten. Både latexfog och silicon köper du på tub, kräver en viss typ av spruta/verktyg, du hittar produkterna på byggmarknadernas hemsidor.

Man kan lägga lister får att hålla skivan på plats, men det går även med enbart limning. Bra är att skära skivan så exakt som möjligt, det är enklare att få den att sitta bra. Det kan vara svårt att få raka snitt i skivan med såg eller kniv men jag fick tips om att använda sticksåg.

Får man lite glapp kan man kila in mindre bitar för att hålla det på plats/täcka ev hål med.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Oskar OH »

Problemet med en 5cm tjock skiva är att den då skulle täcka över hålen för bultarna. 2,5cm tjock, kanske 3cm, så har man utrymme för bult eller vingmutter.

Anledningen till att jag frågade om det räckte med lim är att det är liiiite ont om utrymme under rälsbädden där man kan sätta lister. Det går bara på två ställen, ute i ändarna, men om lim eller liknande räcker så är det ju bra.
I lokalen där jag förhoppningsvis kommer att kunna jobba med min modul kommer jag att ha väldigt bra tillgång till just trälim, men det andra är jag lite osäker på.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av daniel »

Oskar OH skrev: 2018-02-11, 14:46 Problemet med en 5cm tjock skiva är att den då skulle täcka över hålen för bultarna. 2,5cm tjock, kanske 3cm, så har man utrymme för bult eller vingmutter.
Det problemet är jag väl medveten om, men det löser jag genom att karva ut ett utrymme runt bultarna i skivan. Och då gäller det att inte glömma att handen ska få plats att dra åt bultarna.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av AlexanderEhn »

Oskar OH skrev: 2018-02-11, 14:46 Problemet med en 5cm tjock skiva är att den då skulle täcka över hålen för bultarna. 2,5cm tjock, kanske 3cm, så har man utrymme för bult eller vingmutter.

Anledningen till att jag frågade om det räckte med lim är att det är liiiite ont om utrymme under rälsbädden där man kan sätta lister. Det går bara på två ställen, ute i ändarna, men om lim eller liknande räcker så är det ju bra.
I lokalen där jag förhoppningsvis kommer att kunna jobba med min modul kommer jag att ha väldigt bra tillgång till just trälim, men det andra är jag lite osäker på.

Jag hamnade i samma läge med mina moduler. Så jag fick sätta lister/träbitar och höja isoleringsskiva cam 25 mm. Nu funkar det för den modulen för landskapet ska bölja lite och jag får karva i isoleringsskivan istället för att bygga upp kullarna.

Men för kommande moduler som ska ha hyfsat plant landskap kommer jag satsa på en träskiva som lock istället och sätta locket lite under gavlarnas nivå. Rälsbäddens underbyggnad blir trälist ca 45x45 mm oavsett för att slippa oljud.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av Oskar OH »

@daniel: Var nästan det jag misstänkte. Måste ändå karva ut lite på andra ställen då modulen inte är helt fri från utstickande delar. Visserligen handlar det bara om millimeter i de fallen, och inte centimetrar. Fast det kanske man kan såga bort...? Om man använder en bandsåg, eller...?

@AlexanderEhn: Tanken med den här modulen, som är min första, är att landskapet ska vara plant, även om spåret av misstag går i en minimal kulle. Grönt gräs, två små röda stugor med en grusplan utanför, och lite träd och buskage.

Det du beskriver, med en träplatta som lock, låter lite som det vi använt på SSS-S Juniorsektions modellspårväg. Trälådor, typ, helt täckt med isoleringsskiva, och så spåret där på. Där sitter dock locket ovanpå ramen. Men din beskrivning kanske skulle funka. En tunn plywoodskiva som bas, några millimeter under kanten på ramen, och sen ett lager cellplast ovanpå det. Då slipper jag iofs också, beroende på hur jag placerar plywoodskivan, karva ur cellplasten.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av AlexanderEhn »

Oskar OH skrev: 2018-02-11, 20:33 @daniel: Var nästan det jag misstänkte. Måste ändå karva ut lite på andra ställen då modulen inte är helt fri från utstickande delar. Visserligen handlar det bara om millimeter i de fallen, och inte centimetrar. Fast det kanske man kan såga bort...? Om man använder en bandsåg, eller...?

@AlexanderEhn: Tanken med den här modulen, som är min första, är att landskapet ska vara plant, även om spåret av misstag går i en minimal kulle. Grönt gräs, två små röda stugor med en grusplan utanför, och lite träd och buskage.

Det du beskriver, med en träplatta som lock, låter lite som det vi använt på SSS-S Juniorsektions modellspårväg. Trälådor, typ, helt täckt med isoleringsskiva, och så spåret där på. Där sitter dock locket ovanpå ramen. Men din beskrivning kanske skulle funka. En tunn plywoodskiva som bas, några millimeter under kanten på ramen, och sen ett lager cellplast ovanpå det. Då slipper jag iofs också, beroende på hur jag placerar plywoodskivan, karva ur cellplasten.

:)

I all välvilja skulle jag nog rekommendera att inte använda 50 mm markisolering i så fall. Jag har testat och just nu försöker jag hitta ett bra sätt att karva i markisoleringen. Behöver köpa en cellplastskärare. osv... min metod för mina första moduler ger mig mest problem just nu. viewtopic.php?f=19&t=3090&start=20

Vill man ha cellplast överst för att kunna karva lite finns det cellplast på Matton; 1,4 mm, 2mm, 5mm och 10 mm. http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... dc=FOAM2MM

Det har jag införskaffat för mina andra moduler jag har börjat bygga, det är en vanligt låda med lock på.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Basplattor för landskap

Inlägg av daniel »

Skälet till att bygga med 50 mm styrofoamskiva är för att spara vikt. 12 mm björkplywood i gavlarna, 4 mm plywood i långsidorna och 50 mm styrofoamskiva som bottenplatta. Det ger lätta men starka moduler. När man har många moduler att kånka på till träffar så börjar man uppskatta det. Observera att det är viktigast att ha kvalitetsplywood i gaveln eftersom det är där den stora påfrestningen är på modulen.

Karvning i skivan gör jag med morakniv och brytbladskniv. Jag håller med om att det är en del jobb, men det behöver bara göras en gång. Modulerna ska ju bäras vid varje träff och åker man på ett antal träffar så blir det en hel del kånkande.

Om man inte vill ha en tjock styrofoamskiva så bör man ha tvärslåar i modulen för att säkra upp skivan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"