Modulbenlås

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Modulbenlås

Inlägg av Bo Andersson »

Bra idé med klämfattning Gissberg.

Däremot så är inte valet av träslag det bästa med så stora årsringar med mycket mjuk ytved.
Ett hårdare träslag med pålägg av ett halkskydd, kan jag se som det optimala konstruktionen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000038318/
20x20mm 80kr/2m respektive 25x25mm 90kr/2m

Hornbach har profiler i stål respektive alu.

Exenterlåset har du hittat till ett bra pris.

PLANHYVLAD EK 21X21MM OBEHANDLAD
129,00 kr/st - 2400mm lång.

Halkskyddstejp Bredd: 22 mm. Längd: 3 m. 25kr/Biltema art 35339
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Modulbenlås

Inlägg av Nicke »

Med tanke på excenterlåsets princip, där det finns ett läge man ska passera där låset är som allra mest spänt strax innan slutläget, kan det rent av vara en fördel att träet inte är stenhårt utan ger en liten gnutta flex.
Men prova gärna och berätta skillnaden.

Halkskyddstejpen var en bra idé, enklare än att limma på sandpapper (och kanske ger den lite flex?)
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Modulbenlås

Inlägg av Bo Andersson »

Gran respektive fur med sådan bred årsringsbenägenhet som vi kan se på bild är inget annat än ett svagt virke.
Nu ska det inte vara träet som ska vara flexibelt, utan stå emot och kunna hålla ett fast grepp.
Flexibiliteten kan ligga i halkskyddet respektive en Tätningslist, EPDM-gummi.

Sen kan man fråga sig om man ska välja alu profiler, varför inte stålprofiler som har mera stabilitet och vikt, detta skapar bättre förutsättningar för modulen.
Detta är min uppfattning.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbenlås

Inlägg av daniel »

Bo Andersson skrev: 2018-01-05, 21:54 Sen kan man fråga sig om man ska välja alu profiler, varför inte stålprofiler som har mera stabilitet och vikt, detta skapar bättre förutsättningar för modulen.
Detta är min uppfattning.
En ensam modul står ofta inte speciellt stadigt, men det gör inget. När flera moduler sätts ihop kommer de stadga upp varandra. Jag har på flera moduler använt takläkt som ben och inte använt några stag alls, bortsett från att benet har suttit fast i modulen. Det blir ganska vingligt när modulen står själv, men så fort man sätter ihop flera moduler stadgar de upp varandra.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

Att jag valde aluprofiler var just för den lätta vikten. Ska man ha med sig ett flertal moduler är det mer lätthanterligt med en massa ben som väger lite, erfaren av mina två M-Playmoduler. Dessa har just alu, dock 20x20, vilket känns lite rangligt. Modulen jag just satt excenterlås och 25x25 aluben på, känns lika stadig eller stadigare än mina 6 övriga med träben som skruvas fast eller kläms fast med skruv och vingmutter.

Bra information om träslagen och halktejpen, Bo.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Modulbenlås

Inlägg av Bo Andersson »

Jag tänker så här.

Stålben är 4ggr så tunga, men ger ett mera stabilt läge, och mer tyngd i modulen så tror jag att detta kan vara till en fördel när tåget kör på modulen??
Tror även om man sätter in lite vikt under modulen skulle vara en fördel.
Hur är M-Play modulen i vikt.
Ett stålrör på 20mm x2000mm kostar 120kr
Nu vet jag inte hur många moduler du transporterar ( 6st ).
Ett fack i bagaget där man placerar sina stålben kan man ev ordna.
Träslag är viktigt, det får inte vara för poröst, dessa smulas med tiden om de är mjuka och ger en flexibilitet.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbenlås

Inlägg av daniel »

De modulbanor som vi sätter upp i ModulSyd och MMM är så stora att modulerna stadgar upp varandra. Jag har varit med sen ModulSyd startade 2007 och har aldrig upplevt att stabiliteten har varit något problem när banan väl är uppsatt. När en enskild modul står på ben och inte är ansluten till andra moduler så är många av våra moduler vingliga, men så snart banan är monterad försvinner vingligheten.

Så det är viktigare att modulerna har låg vikt än att de är stabila. Undantaget kan vara stationer som är långa, men det löser man med krysstag på benen.

När det gäller trä i modulerna så byggde jag inledningsvis moduler i granplywood men har nu helt gått över till björkplywood. Kvalitet lönar sig i längden.

Med vänlig hälsning
Daniel
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Modulbenlås

Inlägg av SethSwede »

Hej. Har nu provat många olika konf. I modulben konstruktioner sedan 1989. Pinn ben är det bästa. Men, jag har nu monterat tillbaka i OredalStation (9m) : 2 Ivar ben med 2 hyllor och tvärstag. Resterande del av Odl har pinn ben. Detta ger plats för utrustning och stabiletet.
Användarvisningsbild
VMJF
Inlägg: 125
Blev medlem: 2015-06-08, 23:54
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Modulbenlås

Inlägg av VMJF »

Hej
Tänkte tipsa om benfästen.
Detta fäste har mycket bra egenskaper, lätt att montera , tål att hanteras ganska hårt, samt att ben 25 x 25 mm ger bra stabilitet

Bild 1.
Olika typer av skruv lösningar funkar:
Svarta skruvar är: M8 försänkt x 25 mm , låsmutter.
Blank: Vagnsbult M8 x 30 , med M8 standard mutter

IMG_0953.jpg
IMG_0953.jpg (69.15 KiB) Visad 3932 gånger
Bild 2-4
Monterat med underplåten, samt olika vyer
Monterat i plywood 9 mm
(Vingskruven är dock något lång , 15-20 mm rekommenderas)

IMG_0956.jpg
IMG_0956.jpg (45.93 KiB) Visad 3932 gånger
IMG_0957.jpg
IMG_0957.jpg (45.47 KiB) Visad 3932 gånger
IMG_0958.jpg
IMG_0958.jpg (47.11 KiB) Visad 3932 gånger
Värnamo Modelljärnvägsförening
Anno 2012
Vår hemsida www.vmjf.org
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

VMJF skrev: 2018-05-16, 12:55 Hej
Tänkte tipsa om benfästen.
Detta fäste har mycket bra egenskaper, lätt att montera , tål att hanteras ganska hårt, samt att ben 25 x 25 mm ger bra stabilitet
Du skriver inte var man får tag i dom?
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"