Modulbenlås

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

Jag var rädd att trycket med klotsen skulle bli för ojämnt fördelat och att det skulle vara svårt ställa in rätt tryck med gångjärn som fäste, men funkar det bra är det ju utmärkt. Mycket lättare om man i efterhand vill justera trycket genom att vrida öglan ett varv eftersom öglan då inte är fäst i krokbrickan.
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Modulbenlås

Inlägg av Arne Ivan »

Snyggt!!
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Modulbenlås

Inlägg av HansBrage »

Om man använder låsets originalkrok så kan man säkert låsa fast själva excenterlåset med ett vanligt buntband innan man skruvar fast kroken. Då försvinner problemet med att den lossnar och man behöver inte joxa med skruvar och spikklammer. Kan också tänka mig att det fungerar med en skruvklammer istället för krok (eller skruvar+spikklammer).
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

HansBrage skrev: 2018-01-02, 19:00 Om man använder låsets originalkrok så kan man säkert låsa fast själva excenterlåset med ett vanligt buntband innan man skruvar fast kroken. Då försvinner problemet med att den lossnar och man behöver inte joxa med skruvar och spikklammer. Kan också tänka mig att det fungerar med en skruvklammer istället för krok (eller skruvar+spikklammer).
Ja, på något sätt måste klossen hållas kvar på plats och inte trilla ned vid upplåst.
Provade även en annan variant. Ett möbelvinkeljärn skruvas fast i låsklotsen. Vid låsning hindrar skruven med brickan klotsen från att stegra, den glider mot modulbenet. Den högra skruven hindrar klotsen från att snurra ned vid upplåst. Bägge skruvarna är inte åtdragna i skåran utan vinkeljärnet med låsklotsen ska kunna röra sig i sidled. Låsfunktionen är lika effektiv som mitt första alternativ. Fördelen är att det är lättare i efterhand att spänna öglan eftersom den inte sitter fastsatt i klotsen. Dock blir det en extrakostnad för vinleljärnet.

Öppen:
Bild

Stängd:
Bild
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Modulbenlås

Inlägg av Nicke »

Kanon!
Har du tips på billigt och bra inköpsställe för vinkeljärnet?
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

Nicke skrev: 2018-01-03, 13:17 Kanon!
Har du tips på billigt och bra inköpsställe för vinkeljärnet?
Nej, jag har inte sökt utan köpte bara detta vinkeljärn då jag var på Bauhaus sist. Men det är överdimensionerat för behovet egentligen och dyrt, 20 kr men var det enda som fanns där förutom en liten variant för 8 kr:

https://www.bauhaus.se/mobelvinkel-39x28x23-f.html

Jag tror den har för kort skåra för att sätta två skruvar i, det som hindrar att låsklots lägger sig ned när man har upplåst, men annars skulle det fungera. Hittar man ett lika litet möbelvinkeljärn med längre skåra skulle det vara perfekt!
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Modulbenlås

Inlägg av Nicke »

Jag hittade en snarlik, men betydligt billigare, på Slöjddetaljer, 29kr/10st eller 150kr/100st
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... nklar-2444

men är hålet för kort hjälps det ju inte att de är billigare...
möjligen har man då råd att använda två med litet avstånd emellan?
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

Nicke skrev: 2018-01-03, 15:46 Jag hittade en snarlik, men betydligt billigare, på Slöjddetaljer, 29kr/10st eller 150kr/100st
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... nklar-2444

men är hålet för kort hjälps det ju inte att de är billigare...
möjligen har man då råd att använda två med litet avstånd emellan?
Eller så sätter man bara en skruv på var sin sida om vinkeljärnet som det kan glida mot så kan inte klotsen vridas. :)
Bild
Men först kan man förstås prova om det går med 2 skruvar i rännan.
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Modulbenlås

Inlägg av Nicke »

Om enda syftet med extraskruvarna är att klossen inte ska vrida sig 90-grader när den är lös, så kan man ju även sätta en enda skruv några cm under vinkeljärnet, några mm från klossen, så kommer den inte kunna vrida sig särskilt mycket. (Uppåt lär den ju inte vrida sig så länge normal tyngdlag råder, och vill man ha med modulen ut i rymden så kan man ju sätta en skruv i överkant också :) )
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

Ja det går bra, men när den är upplåst kommer den i så fall att vrida sig en del när den är i läge längst till höger dvs då skruven i skåran befinner sig i skårans vänstra del. Då är ju inte klotsen längre bara några mm från skruven. Man brukar ju lägga modulen på sidan på golvet då man sätter in benen och det är då låsklotsen skulle snurra iväg både uppåt och nedåt så man behöver peta den till rätta för att skjuta in benet. När man rest upp modulen är det bara nedåt klotsen kan snurra. Det är väl inget stort problem, men det är å andra sidan enkelt avhjälpt med skruvar vid sidan om vinkeljärnet. Jag ska testa, men behöver skaffa dessa små vinkeljärn först.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"