Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av AlexanderEhn »

En allmän fråga.

Jag tycker det verkar vara ovanligt med regelrätta mötesspårsmoduler, alltså utan station eller hållplats. Idag vardagen nuförtiden är det ju väldigt vanligt längs svenska enkelspår.

Längs GBJ tänker jag på Rödberg öster om Bollebygd Google maps
Eller på mötesspåret i Härryda, även om det nog har varit en station där en gång är ju det idag endast ett mötesspår längs linjen. Google


Min fråga är helt enkelt, finns det behov och användning av denna typ av moduler på modulträffar?

Tänker både N-skala och H0.



Sen hade det var coolt att kunna automatisera mötet med signaler och växlar! Går säker att lösa med Möllehems prylar, eller liknande.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av hakang »

Mitt svar blir tveklöst 'NEJ!'

Det finns en sån mängd små stationer av arten 'mötesspår med lite bling' tillgängliga att en sån här ovanlighet inte behövs. Vad som behövs är vanligt svenskt enkelspår utan konstigheter. Eller dubbelspår för den delen, och gärna i kurvor.

Generellt skulle jag råda alla som går och funderar på vad som kan byggas att sky alla ovanligheter, särfall och exotismer som pesten. Bygg vaniljvanligt!

/H
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av AlexanderEhn »

hakang skrev: 2017-10-26, 13:47 Mitt svar blir tveklöst 'NEJ!'

Det finns en sån mängd små stationer av arten 'mötesspår med lite bling' tillgängliga att en sån här ovanlighet inte behövs. Vad som behövs är vanligt svenskt enkelspår utan konstigheter. Eller dubbelspår för den delen, och gärna i kurvor.

Generellt skulle jag råda alla som går och funderar på vad som kan byggas att sky alla ovanligheter, särfall och exotismer som pesten. Bygg vaniljvanligt!

/H

Haha!! Tack för ett underhållande svar! :D

När jag är ute längs svenska enkelspår är enkla mötesspår mitt i skogen precis vaniljvanligt. Mötesspår utan bling.

Men jag förstår vad du menar. Jag tror jag också saknar lite längre körsträckor.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av Qrt »

banplanerare StefanFjällemark skrev: 2017-10-15, 10:43 ....När jag ska planera bana tycker jag mycket om:
  • Kurvor med små vinklar, dvs under 10 grader.
  • Udda vinklar, dvs inte 90, 45, 30 utan 23, 41 etc.
  • Långa rakor, enkel eller dubbelspår, tex. Jonas 6 meter långa dubbelspår, men också enstaka rakor som kan pusslas ihop till längre.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av AlexanderEhn »

När jag spånade lite så tänkte jag också att många mötesspår i svenska skogar används inte ALLTID för möten. Och änvänds den inte för möten så blir det ju en linjemodul. Men möjligheten finns om trafikplaneraren vill maxa kapaciteten på ett enkelspår.

Jag har ju de facto bara Timmeleträffen i år på mitt modul-CV, så Jag kanske inte riktigt ser vad som behövs. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av StaffanWiman »

Gör det något om det finns ett litet stickspår på en linjemodul? Eller är det ingen linjemodul då?

Staffan
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Tråkiga verkar vara att det är väldigt få som vill bygga vanliga linjemoduler eller kurvor,
själv anser jag man ska ha dubbel så mkt linjer som ens egen station
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av JanFrelin »

Ett mötesspår på linjen är definitionsmässigt en station. Station handlar inte om trafikutbyte egentligen, utan att tåg kan ändra ordningsföljd. Fjärrstyrning på moduler är generellt sett ränt svårt att få till, en lösning som den som Fredrik Petterson gjort på Kristineberg, med ett flyttbart ställverk funkar.

Ett stickspår från en linjemodul blir en lastplats, det kan man förstås ha (och det trillar nog in i Håkans kategori "vaniljvanligt").
Senast redigerad av 1 JanFrelin, redigerad totalt 2017 gånger.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av AlexanderEhn »

Okej. Tack för era svar.

Får se hur jag gör, hade vart kul att bygga något annat än en linjemodul.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats?

Inlägg av daniel »

Känner du för att bygga en station så bygg en station. Det är bättre att man bygger det man vill bygga än att man avstår helt. Anledningen till att vi har så många stationer är just pga att många av oss tycker det är roligt att bygga stationer.

Ett knep för att få mer linjemoduler är att komplettera stationsmodulen med linjemoduler. Att du har en "linjemodul" utanför yttersta växeln. Ett exempel är Fäboda station som på båda sidor om stationen har en linjemodul med signaler. Om alla hade gjort så hade det blivit två meter längre mellan varje station.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"