Färjor och dess ersättning

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Trafikspel med eget körande av egna tåg

Inlägg av MickeC »

Eke skrev:...
Men.....jag saknar färjelägen!!! Trelleborg F och Sassnitz Fährhafen!!!
Det är bara att börja bygga ;(

Ett färjeläge fungerar bra som tågmagasin också, man får ha flyttbara färjor bara för att få lite kapacitet.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspel med eget körande av egna tåg

Inlägg av LLJ »

Eller så gör man som i Riesa, och ersätter en färjeförbindelse med ett tågmagasin med anslutningar i båda ändar.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Trafikspel med eget körande av egna tåg

Inlägg av Eke »

MickeC skrev:
Eke skrev:...
Men.....jag saknar färjelägen!!! Trelleborg F och Sassnitz Fährhafen!!!
Det är bara att börja bygga ;(

Ett färjeläge fungerar bra som tågmagasin också, man får ha flyttbara färjor bara för att få lite kapacitet.
Jo, jag vet det, och det finns också funderingar på det, har redan erbjudit mig att bygga färjeklaffen om vi bygger ett magasin tillsammans som skulle kunna vara godsbangården i Trelleborg med anslutningar för färjeklaff och till exempel den lilla banhallen och några industrispår samt anslutning till
(Tr)(P)elleborg övre!
Och vi behöver ju ändå ett magasin här nere i Skåne!
Konstruktionen av spårsalladen på klaffen pågår sedan en tid i mitt huvud med lite högre intensitet sedan filmerna om färjeväxlingen i Trelleborg visades för en tid sedan här i forumet
Det var inte skrivet som en uppmaning till någon annan att bygga, snarare som en liten reflextion över mitt eget intresse och avsaknad av transport till Sassnitz inget illa menat men kanske lite svårtolkat, ber om ursäkt och hoppas på gladare smileys! ;)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikspel med eget körande av egna tåg

Inlägg av StefanFjällemark »

En färja skulle kunna utformas som en brygga mellan 2R och 3R. Spåren på färjan skulle vara 3R, men beroende på vilket färjeläge den lägger till vid, kopplas spåren i 2R eller 3R. Färjan kan då ta med vagnar som fungerar både på 2R och 3R, och lok som kör ombord för att lämna eller hämta vagnar på färjan kan vara 2R eller 3R beroende på färjeläge.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Trafikspel med eget körande av egna tåg

Inlägg av Eke »

StefanFjällemark skrev:En färja skulle kunna utformas som en brygga mellan 2R och 3R. Spåren på färjan skulle vara 3R, men beroende på vilket färjeläge den lägger till vid, kopplas spåren i 2R eller 3R. Färjan kan då ta med vagnar som fungerar både på 2R och 3R, och lok som kör ombord för att lämna eller hämta vagnar på färjan kan vara 2R eller 3R beroende på färjeläge.
Intressant och alternativ idé för sammankoppling 2R-3R! :)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

Startar en egen tråd om färjorna så att trafikspelstråden kan få handla om trafikspel.

Det där med 2R/3R färja var en väldigt bra ide. Jag skulle gärna se att man byggde med K-räls flex eller 2R flex+mittledare för att kunna bygga "växelgatorna" på verkligt manér och få ner både längd och kostnad. Jag har inte ritat på hur långt ett färjeläge med realistiskt "växelgata" egentligen blir. Kanske är lika smidigt att använda växlar och man inte vinner något i längd?

/Lars
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av PerOlofPettersson »

Skall kanske blåsa liv i mitt båtbygge. Den var inte så stor, om jag minns rätt var den ca 1m lång och två spår. Skall se om jag hittar alla delarna till den, det räcker kanske inte med 2 spår. Men det är ju en början.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av LLJ »

Jag tror det vore bra att först skapa en "standard" för färjelägerna, så att fler kan bygga "färjor" som kan trafikera samma färjelägen, även om färjorna har olika många spår och är olika långa.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Jag tror det vore bra att först skapa en "standard" för färjelägerna, så att fler kan bygga "färjor" som kan trafikera samma färjelägen, även om färjorna har olika många spår och är olika långa.

/Lars
Det tror jag är det absolut bästa sättet för att ingen skall bygga färjor. Ett färjebygga lär kräva en intresserad båtbyggare som vill bygga sitt skepp. Även en lite färja blir ju stor och detaljerad i H0 och ta tid.

Sen finns det ju viss standard i förebilden då flera liknande färjor använder samma linje.

Låt förste man ut sätta standarden för sin färja och färjeläge... Så kommer det säkert efterföljare.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Färjor och dess ersättning

Inlägg av UBJ »

Jag har för mig att jag sett tågfärjor på bilder från någon Fremokörning.
Kanske redan finns någon standard hos Fremo?
Om jag skulle vilja bygga en tågfärja så skulle jag först ta reda på om det fanns en standard.
Lite trist att lägga ned en massa jobb på något som sedan ev inte funkar fullt ut.

För övrigt så kan man väl börja enkelt med en bräda och 2-3 spår, avrullningsskydd och så texten tågfärja på båda sidor. :)

Med vänlig hälsning UB
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"