Korta tåg, en tråd om

Allmäna diskussioner och information
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Korta tåg, en tråd om

Inlägg av Qrt »

Hej
Jag hade för mig att det redan fanns en samlingstråd med information om korta tåg i 1-1 men jag hittar den inte.

Nu har jag åter fått syn på en bild av ett trevligt kort tåg.
I skriftväxlingen Två kranar i Krylbo 1974 beskrivs det närmare.

Men de bilder på SJs sista ångkranar, de stora Krupp-Ardelt-kranarna A3 och A4 som jag har forskat fram är alla tagna långt efter leveransåret 1956.
De visar bara kranar märkta med köttstämpel och moderna följevagnar respektive typbeteckningar.

Nu önskar jag att någon har länk/-ar till bilder på hur dessa ångkranar från Krupp-Ardelt såg ut när de levererades till SJ 1956 och gärna en bild på vagnarna under transport på 50-talet.

Jag har läst att av de modeller som finns från olika tillverkare är det Liliputs modell som är närmast i utseende.
Den har till och med funnits SJ målad. Men stämmer kranens färg överens med leveranstillståndet ?

Och så den viktigaste frågan: Går det att köra runt krantåget på en (modul)anläggning utan att man behöver övervaka det hela tiden ?
Och vilken var Sth och ....
/Curt

Rättelse:
Eftersom de två stora kranarna senare fick ett nummer lägre beteckning så blandade jag ihop kran A3 med kran A2.
Den är betydligt mindre,äldre och av en helt annan typ tillverkad i England.
( A3 lär ha hamnat i Lulea Karlsvik Museum medan
(A4 = Krupp-Ardelt nr 204075 byggår 1956. Senare Qan 0013, Qan 986 0013 och Qan 3074 986 0 013-8.
(A4 blev slutligen museifordon under beteckningen Qan986 0013 och kanske finns fungerande hos BJS,
(Bergslagernas Järnvägssällskap ännu i dag ? )


sj a3 kran

Qan986 0012

Diplodocus
Senast redigerad av 7 Qrt, redigerad totalt 2016 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
MånsLundberg
Inlägg: 24
Blev medlem: 2014-04-14, 01:04

Re: Korta tåg, en tråd om

Inlägg av MånsLundberg »

A2 var inte en av Krupp-kranarna utan var tillverkad av Cowans Sheldon. Ångkran A1 och A2 var av denna engelskbygda typ.
Med Vänlig Hälsning
Måns Lundberg
Stationsråtta i Nättelund
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Korta tåg, en tråd om

Inlägg av Qrt »

Ett Märklin tåg: Rc + tre plåtvagnar på M-skenor. ;-) Noch gräsmatta på rulle framför.
/Curt
På järnväg.net berättas vad vi ser på bilden:
Ett persontåg mellan Gävle och Mjölby av klassisk SJ-modell strax söder om Torsåker. Foto i juli 1990.
Senast redigerad av 2 Qrt, redigerad totalt 2016 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Korta tåg, en tråd om

Inlägg av LLJ »

Qrt skrev:Ett Märklin tåg: Rc + tre plåtvagnar på M-skenor. ;-) Noch gräsmatta på rulle framför.
/Curt
Inte riktigt, Märklin:s vagnar är inte skalenligt långa. Fin bild annars.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Korta tåg, en tråd om

Inlägg av StefanFjällemark »

Ett exempel på kort tåg från verkligheten, Stenungsunds station 19 april 2018.

WP_20180419_09_48_30.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Korta tåg, en tråd om

Inlägg av StefanFjällemark »

Ytterligare exempel på kort tåg, med blandad dragkraft, Stenungsunds station 15 oktober 2018.

20181015_104252514.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"