Vad är skyddet till för?

Allmäna diskussioner och information
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Vad är skyddet till för?

Inlägg av Ivan »

Om man följer länken nedan ser man en banvaktarstuga i centrala Skåne. Det jag är nyfiken på är det lilla smala snedtaket på bild 2 som finns på vänster sida om spåret strax hitom plankorsningen. Finns här någon kunnig som kan svara mig vad detta är till för?

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=58374
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Vad är skyddet till för?

Inlägg av plj »

I svaret på Jänvägshistoriskt Forum framgår att det troligen förvaras en stege under skyddet. Förr var det vanligt att varje hus hade en stege för att sotaren skulle kunna komma upp till skorstenen för att sota. Senare blev det väl krav på fasta stegar eller möjlighet att ta sig upp via en taklucka.
PLj
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vad är skyddet till för?

Inlägg av hakang »

Jag kan inte svara specifikt men nå liknande typ av skydd brukade finnas på stationer, ibland kombinerade med skyltar med stationens namn, innehållande/skyddande trästegar. Jag antar att stegarna skulle användas om passagerare behövde evakueras där perrong saknas, men det kan säkert nån annan ge bättre svar på.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vad är skyddet till för?

Inlägg av daniel »

Det är ju inte bara sotaren som behöver kunna komma upp på taket. Takrännor behöver rensas, tegelpannor kan behöva bytas ut, gaveln på huset behöver målas med jämna mellanrum.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vad är skyddet till för?

Inlägg av MickeC »

Jag tor inte "taket" är till för banvaktsstugan utan snarare för driften av järnvägen. Varför lägga det på "fel" sida korsningen. Utan istället ev Borstar för att rengöra övergången eller dylikt
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Vad är skyddet till för?

Inlägg av Eke »

Har sett sådana där skydd på smalspåret hemma och det hängde stegar under dom!
Gamla tiders trästegar behövde nog lite skydd för regnet!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"