Förebildsenlig längd på tågen....

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av LLJ »

Noterade att godståget från Jönköping till Nässjö bestod av en Rd2+en sluten boggivagn+en dubbelvagn (2 st 2-axliga vagnar fast ihopkopplade).
M.a.o. det är helt riktigt att köra även korta tåg.

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av Qrt »

Det har det väl alltid varit och jag håller hela tiden ögonen öppna efter sådana tåg.
Var det ett sånt här fast kortare ?
Rd2 1089 med tåg 6305 Jönköping gbg-Nässjö
Funnen i Postvagnen
Edit: Nä det kanske det inte var förresten. Förstorar man bilden så ser det ut som om samtliga vagnar i Gt6305 är 2-axliga i fasta par.
Tips med bilder eller videosnuttar på korta tåg läser jag alltid med största intresse.
Även bilder med tips på mer blandade tåg uppskattar jag mycket.
Exempelvis följande från Kållereds station sommaren 1981 på sid 55 i MJMagasinet nr 10/2012:
Rc + NSB B3 + SJ AB7 brun 40-talstyp + SJ brun 30-talstyp(ev en B8) + DB Bm235 + DB Bm235 (båda creme/turkos)
Ett tåg som nog är ganska enkelt att få ihop just nu med aktuella utgåvor från mj-tilllverkarna.

Det ena bör dock inte utesluta det andra.
3 vagnar räcker för att få tågkänsla på modelljärnvägen skrev någon för länge sedan.
Men eftersom många tåg som passerar när man väntar på pendeln är betydligt längre så vill jag även se modelltåg rulla där man inte kan se både början och slut utan att vrida på huvudet.
Senast gjort igår med ett gammalt timmertåg på 20 vagnar.

Viktigast för mig är alltid illusionen. Jag har alltför grunda kunskaper om hur riktiga tåg "kan" och "inte kan" vara sammansatta. Därför bygger jag upp mina tåg efter en video eller en bild så mycket jag kan.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av LLJ »

Jag har haft detta att försöka återskapa, och nu har jag loken och 40 vagnar :)
Blir lite över 6 m långt i H0.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Noterade att godståget från Jönköping till Nässjö bestod av en Rd2+en sluten boggivagn+en dubbelvagn (2 st 2-axliga vagnar fast ihopkopplade).
M.a.o. det är helt riktigt att köra även korta tåg.

/Lars
Givetvis är det det! Men samtidigt om skall man köra typriktig trafik behöver man gestalta en normalbild och inte bara undantag. Bland annat genom att hålla proportioner mellan vagnuttagningar, lokaltåg och fjärrgodståg...

Betraktaren kommer säkert ha synpunkter om det bara passerar godståg med en Rd och tre vagnar varje gång...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Jag har haft detta att försöka återskapa, och nu har jag loken och 40 vagnar :)
Blir lite över 6 m långt i H0.

/Lars
Då är det bara att börja bygga ett par åtta meter långa stationer och Tågmagasin... ;)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av LLJ »

Jag körde med 20 vagnar på DT 2015 under den publika tiden och tåget väckte viss uppmärksamhet då det var så långt.

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av plj »

Det fanns under en tid (70-80-talet?) ett tidtabellsenligt godståg som normalt bestod av Ma+ en godsvagn (jag tror att det var en Gbs). Det gick med den sammansättningen från Jönköpings godsbangård via Falköping till Skövde. Där kopplades fler vagnar till tåget för vidare färd mot Hallsberg. Tyvärr såg jag aldrig hur tåget såg ut efter Skövde. Under den tidtabellen kom alltid två hopkopplade Ma-lok från Nässjö till Jönköping på eftermiddagen och gick senare med varsitt godståg mot Falköping.
PLj
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av daniel »

Vi hade tills för några år sedan en petroleumdepå i Växjö. Jag är lite osäker på vad den innehöll men troligast är väl eldningsolja. Nu har kommunen satsat stort på fjärrvärme så jag gissar att det är därför den har rivits. Men de sista åren trafikerades den av ett V5-lok och tre-fyra boggitankvagnar. Depån hade fyra tappställen så mer än fyra vagnar kunde inte lossas samtidigt. Jag tror att tåget gick som VUT (vagnuttagning) från Alvesta till Växjö.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förebildsenlig längd på tågen....

Inlägg av LLJ »

daniel skrev:Vi hade tills för några år sedan en petroleumdepå i Växjö. Jag är lite osäker på vad den innehöll men troligast är väl eldningsolja. Nu har kommunen satsat stort på fjärrvärme så jag gissar att det är därför den har rivits. Men de sista åren trafikerades den av ett V5-lok och tre-fyra boggitankvagnar. Depån hade fyra tappställen så mer än fyra vagnar kunde inte lossas samtidigt. Jag tror att tåget gick som VUT (vagnuttagning) från Alvesta till Växjö.

Med vänlig hälsning
Daniel
Gick troligen som tåg om det inte rangerade längs linjen.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"