Sans, vett och etikett.

Allmäna diskussioner och information
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av StaffanWiman »

Till Moderatorn: Ta omedelbart detta inlägg om det kan anses stötande på något sätt och skicka mig då gärna ett pm!

Och jag hör väl till de diskussionsglada som inte riktigt förstår om jag sårat någon. Det har i varje fall inte varit min avsikt.
Har dessutom lite svårt att se vad som varit fel i den aktuella tråden (såvida det inte varit mina inlägg).

Har även uppfattat det som lite oklart om det rört sig om några som velat ha en egen avdelning med egna träffar osv eller om det har varit ett försök att påverka den allmänna standarden. Det är väl det som gjort att andra än de som velat ingå i gruppen har blandat sig i debatten.

Sedan är det väl med sådana här trådar precis som med vanliga samtal att de glider lite mellan olika ämnen. Är det verkligen något fel och när bör man i stället skapa en ny tråd för det fortsatta samtalet? (undantag naturligtvis om någon medvetet försöker sabba, men det har det väl inte varit här!)

Staffan
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av PerJohansson »

Mitt inlägg här var menat som mer generellt, men då det nu handlat mest om den senaste tråden så vill jag bara hänvisa till följande:

Jag har nu startat en intresse avdelning , YAHOO GROUPS/SwedishSummerModules, som har krav på certifierade moduler för framtida visningsbanor. Ska försöka, med denna grupp, komma in på Kulturhuset och liknande sammanhang runt om i Sverige. Denna grupp har medlemmar från olika delar av alla modul sällskap i vårt vackra land.
Vi ska träffas ikväll och bestämma landskapskrav vid modulövergång och vilken typ ballast/färg för huvudspåret. Syftet är att banan ska vara enhetligt i utseende när allt kopplas ihop.
Nedan en beskrivning av Yahoo gruppen:

"Group Description
This group's goal is to present modules that reflect a typical Swedish summer day in the month of July. The group's module meetings include public and non-public shows. All modules in this group are certified according to two standards, MMM2.1 and FREMO H0-RE. We use adapter modules between the two standards.


Det framgår klart och tydligt att det rör sig om en intressegrupp.
Det framgår att certifiering kommer att ske av de moduler som byggare vill ska ingå i gruppen.
Det framgår att adaptermoduler skall användas för att få kompabilitet.

Att det sedan kan vara lite olyckligt att Fremo och MMM står nämnda med namn är väl en sak. men i grund och botten så är det ju dom standarderna vi utgår ifrån, och att ha kompabilitet med dom, för eventuella trafikspel är ju inget fel direkt. Som jag sagt förut, och står fast vid... Vi är så pass många idag, så det finns utrymme för dessa grupper. Det trista är om vi inte låter dom komma till tals. Detta är ett MODUL-forum. Inte knutet till vare sig MMM eller Fremo. Därför anser jag att standarddiskussioner hör hemma i respektive avdelning som tillhör dessa standarder. Och än en gång. 99% av allt detta beror på missuppfattningar och feltolkningar. Så jag står fast. Läs NOGA, och ta en personlig kontakt vid eventuella oklarheter. Då kan saker ändras, utan att vi får trådar som ser ut som veritabla bombnedslag.

Åter: personlig uppfattning.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av LLJ »

PerJohansson skrev: Detta är ett MODUL-forum. Inte knutet till vare sig MMM eller Fremo. Därför anser jag att standarddiskussioner hör hemma i respektive avdelning som tillhör dessa standarder.
Per, jag måste då få fråga: Om man, som i det här fallet, försöker att skapa en norm som inkluderar/är kompatibel mot flera andra normer, var skall det då diskuteras?
Det blir ju t.ex. fel att diskutera annat än FREMO under FREMO standarden enligt ditt resonemang.

Om någon vill diskutera SIH0-normen, var skall de göra det?

/Lars
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av PerJohansson »

Det står var och en fritt att starta trådar med diskussioner om precis vilken norm som helst. Men att i varenda tråd på forumet komma med pekpinnar och instick om både det ena och andra anser jag personligen inte gynnar vare sig hobbyn eller forumet ett enda dugg. Vissa trådar på det här forumet är ju rena löjan att läsa... Man ledsnar ju efter bara ett par inlägg. Varför inte vara positiva och uppmuntrande istället???
I just detta fallet är det en intressegrupp som kommit överens om dessa riktlinjer. Varför ska då en del prompt ge sig in i diskussion över huvud taget?? Låt dom bygga sina moduler enligt de krav dom vill ha. Vill man inte bygga, så bygg inte, men håll trådarna läsbara. Hur svårt ska det behöva vara?

Ännu en gång. Personliga åsikter.


Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av PerJohansson »

För att undvika fler missförstånd... Jag är absolut inte emot diskussioner. Men skulle gärna se en uppdelning istället, med rena trådar om det, och byggtrådar som även dom är rena. Som det är nu, är det rena eländet att försöka följa vissa trådar, när 5-6 inlägg handlar om det som tråden handlar om, och 25-30 om vad som inte följer det ena och andra, och dessutom en massa åsikter om både det ena och andra, som är totalt ovidkommande.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av LLJ »

PerJohansson skrev:För att undvika fler missförstånd... Jag är absolut inte emot diskussioner. Men skulle gärna se en uppdelning istället, med rena trådar om det, och byggtrådar som även dom är rena. Som det är nu, är det rena eländet att försöka följa vissa trådar, när 5-6 inlägg handlar om det som tråden handlar om, och 25-30 om vad som inte följer det ena och andra, och dessutom en massa åsikter om både det ena och andra, som är totalt ovidkommande.

Per.
Håller med dig till 100%

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"