Sans, vett och etikett.

Allmäna diskussioner och information
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Sans, vett och etikett.

Inlägg av PerJohansson »

Det är ganska tragiskt att trådar inte kan få handla om det de borde göra. Både här och på andra forum...
Varför kan inte en hobby få vara rolig? Hur många tror att vi lockar fler folk till hobbyn genom att ständigt besudla trådar med eviga diskussioner om standarder till höger och vänster? Jag har personligen en känsla av att det kan bli precis raka motsatsen... Ställ gärna frågor, men framför kritik i PM eller liknande. Låt folk läsa forum, med trådar som handlar om det som står i rubriken.

OBS:

Detta är mina personliga åsikter.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av LLJ »

Jag både håller med och inte håller med dig Per.

Viss kritik skall man ta "i enrum" i form PM/e-mail/telefon , annan kritik kan man gott ha i forumet.

Diskussioner kring standarder är bra om det görs på rätt sätt, det är en del av utvecklingen.
Samtidigt kan inte var och en ha en egen standard, för då har vi ingen annan att ansluta våra moduler till.
Mitt förslag är att försök i möjligaste mån använda de standarder som redan finns och är etablerade.
Om det inte fungerar av någon anledning, först då är det läge att fundera på en ny standard.

/Lars
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av PerJohansson »

När trådar blir så nerlusade som det har en tendens att bli, så ser jag inte ett dugg positivt med det. Visst ska vi inte ha 50 olika standarder... MEN... Det är alltid bättre att ta kontakt med trådägaren på något sätt, så missförstånd kan undvikas. Det blir genast betydligt trevligare stämning, och betydligt roligare att läsa. Och snacket om egna standarder ser jag som rena rappakaljan i detta fallet. Det rör sig om en grupp som kommit fram till egna rekommendationer. Varför ska de inte kunna skriva om sina tankar och idéer utan att behöva läsa en massa, för DERAS DEL, helt ovidkommande? Nu har det löst sig ändå. Dom slutar använda Svenskt Modulforum. Bra va?

Återigen. Helt personliga reflektioner.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av PerJohansson »

Mitt svar är att visst kan standardfrågan vara relevant. Men den har, i mitt tycke, inte mycket att göra i en tråd som handlar om:

En intressegrupp.
Som avser använda adaptermoduler för kompabilitet.

Vill man bygga så, så bygger man så.
Vill man inte, så bygger man inte.

I min mening en rätt enkel lösning. Är rätt less på alla nerlusade trådar. Vi har avdelningar som heter MMM och Fremo H0-RE. Där hör standarddiskussionen hemma.

Även detta är personliga åsikter.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av Eke »

Även jag har läst dessa trådar och blivit ganska less på det hela och tycker synd om Seth och dom andra i SSM-gruppen! Dessutom har ju minst en modulbyggare tröttnat på tjafset och dom upplevda "krav" på allehanda färger och gavelprofiler som inte har någon egentlig relevans!
Detta är INTE vad det handlar om att vara med i modulgemenskapen!
Jag tror vi är uppåt 200 människor som håller på med moduler här i sverige nu men det är bara en 4-5 stycken som håller dessa tjafsiga trådar igång på våra forum, resten är helt normala människor som bara vill ha kul med sin hobby!

I min modulvärld så finns det två stora standarder, MMM och Fremo samt en del mindre som kompletterar varandra väl, och en del komplement för speciella intresseinriktningar.
Detta gör att dom flesta kan hitta en nisch som passar sitt intresse och tekniska/konstnärliga nivå!
I exemplet SSM rör det sig egentligen bara om moduler byggda helt inom ramverket för MMM, om en enstaka person byggt en SSM-modul hade det förmodligen inte varit några diskussioner tror jag. Men nu när det är en grupp som beslutat sig att bygga på samma sätt, kan dom då inte bara få göra det utan att få påskrivet på näsan att man inte tycker deras byggsätt passar av vissa andra personer, dessa kan ju faktiskt också bygga moduler som man tycker själv inom ramarna för dom standarder och andra tillägg som finns utan att blanda in SSM!
SSM är ju ett tillskott i modulfloran och berikar ju för bövelen mångfalden, man måste ju inte följa just denna standard eller tillägg om det inte passar!

Det arbete som Seth och andra gör när man utvecklar inom sitt intresseområde är det som driver modulhobbyn framåt och ska uppmuntras!
Om inte sådana människor fanns här i världen skulle allt stagnera och vi skulle troligtvis alla skumpa omkring i gamla T-fordar och ha fotogenlyktor hemma, i bästa fall kanske vi hade haft ett urverkståg snurrande på golvet bland trasmattorna där hemma!

Modulhobbyn är ett nytt socialt sätt att ha trevligt med sin hobby och få möjlighet att köra sina tåg på så stora banor som man tidigare aldrig kunnat tänka sig och alla ska kunna känna sig välkomna!

Därför anser jag att när sådana här nya grupper eller andra innovationer kommer fram så ska vi applådera det och skatta oss lyckliga då det innebär att det totala antalet modulrallare antagligen blir större på detta viset även om den nya inriktningen kanske inte tilltalar en själv!
Exempelvis kan en träff som innehåller både 2R och 3R ha fler deltagare som har roligt även om du själv bara kör 2R och tycker punktkontakter är fult, eller om du kör 3R och tycker vändslingeautomatik är så idiotiskt komplicerat!
Respektera varandra för våra val och koncentrera er på vad ni själva är intresserade av så kommer hobbyn att blomstra!

Vi har massor av inriktningar inom hobbyn!
En del vill köra trafikspel, köra fritt eller bara köra uppvisningar! En del bygger otroligt fint som Gissberg eller planerar trafikspel eller drar elkablarna eller fixar lokaler eller startar nya intressegrupper eller håller forum igång eller har någon anna nyttig färdighet!
Alla dessa är välkomna i våran hobby och vi ska känna oss nöjda över den mångfald som finns, om bara antingen Fremo eller MMM skulle vara representerade i sverige skulle vi knappast vara så många som vi är i dag, SSM och andra nya idéer ökar bara på intresset så låt dom blomma utan en massa tjafs och visa nybörjarna vilken mångfald som finns och hjälp dom på traven istället för att tjafsa i evighetslånga forumtrådar som bara minskar intresset för vår hobby!



Hälsningar Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av LLJ »

Efter att jag pratat med Seth tycker jag också att det är synd att det blev som det blev.
Seth har under en lång tid haft en vision, som inte framgick av "SSM-normen", och därför tolkades helt fel av de som inte var med på det möte som hölls, inklusive mig själv.

@Eke: Mångfald är bra, mer gör det svårt för nybörjaren att välja. Bättre med några få större standarder, så att det finns fler som bygger samma, gärna på nära håll.
T.ex. så är vi inte många som bygger T-Trak i Sverge.

/Lars
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av PerJohansson »

Det är ju precis det jag säger.... Man läser ett inlägg.... Gör en snabb tolkning i skallen, och sedan är det kört.. Läs inlägg 2-3 gånger. Vid oklarhet, kontakta via PM, så undviker vi en massa missförstånd. Så svårt kan det ju inte vara.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av LLJ »

I ärlighetens namn måste man även be de som skriver att försöka vara så tydliga som möjligt så att missförstånd undviks, även om det kan vara svårt.
Detta generellt alltså.

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av hakang »

I ärlighetens namn är det allra enklaste precis det som sker nu. Fortsatt diskussion hålls inom en mycket snäv krets. Det finns för många troll i forumsvärlden.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Sans, vett och etikett.

Inlägg av ErikKuiper »

Kommunikation är inte helt lätt och en utmaning då man vill kommunicera är att olika personer kommunicerar på olika sätt. Olika typer av medium ger också olika möjligheter.

Om man tittar på forum som medium så är det textbaserat och ger möjlighet att snabbt svara på andras inlägg. Det här ger dock en hel del utmaningar och har vissa konsekvenser.
  • Att skriva ett inlägg som inte går att missförstås är mycket svårt. För att inte texten ska bli för lång så lämnas ofta mycket underförstått.
  • Att förstå det underförstådda är inte alltid lätt, speciellt om man inte känner personen i fråga och dess referensramar (så väl).
  • På grund av olika referensramar kan tolkningen av ett inlägg bli annorlunda det som författaren avsåg.
  • Det finns att antal personer som är diskussionsglada och som gärna diskuterar högt och lågt vilket lätt gör en tråd rätt spretig.
För att undvika “irrelevanta” svar och ha en mer enhetlig referensram så är det vanligt att skapa stängda avdelningar där bara inbjudna får deltaga. Tyvärr är detta ett faktum och jag har personligen också sett till att skapa sådana avdelningar för att rensa bort det värsta bruset i vissa typer av diskussioner.

Vad gäller SSM så tycker jag det är synd att de har valt att “helt” ta bord diskussionen om SSM-modulkraven från en större intresserad allmänhet, men jag har full förståelse för varför det har skett. Personligen kommer jag nog aldrig att bygga en SSM-modul, men jag har ett intresse av att SSM-moduler är så kompatibla som möjligt till de två stora normerna (MMM och FREMO). Det är detta intresse som gör att jag kommenterar olika normförslag och normprofileringar som kommer ut.

/Erik
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"