Intressant brokonstruktion!

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Intressant brokonstruktion!

Inlägg av Eke »

Hittade denna film på YouTube där någon byggt en lång bro med en intressant "benlösning" Dock inte 1300mm över golvet!

http://www.youtube.com/watch?v=Eo0etJ3Kec4

Mvh. Peter
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Intressant brokonstruktion!

Inlägg av StaffanWiman »

Alla sätt är bra utom de tråkiga. Men vad händer om man vill bada?

Arrangemanget fick mig att tänka på att jag har hört att man la rälsen på isen över Bajkalsjön när Transsibiriska järnvägen var ny och inte gick runt sjön. En koll i Wikipedia gav följande resultat:
"Under rysk-japanska kriget, på vårvintern 1904, var järnvägen inte fullt utbyggd runt Bajkalsjön, och behovet att frakta trupper och krigsmateriel över sjön var brådskande. Färjan gick långsamt i den tjocka isen, och man gjorde ett försök att lägga järnvägsspår på själva isen, men redan det första tåget var för tungt för istäcket, och det försvann ned på ett djup av över en kilometer."

Jag säger bara "Hu!"

Staffan
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Intressant brokonstruktion!

Inlägg av plj »

Vid Speyer i Tyskland fanns en gång en pontonbro över Rhen. Ett litet 2-axligt ånglok drog vagnar över bron. När fartyg skulle passera fick man kapa förbindelsen och med kedjor och spel dra undan några sektioner av bron. Om detta har jag sett på en gammal film i "Eisenbahn-Romantik" " Die Schwimbrücke von Speyer". Av förståerliga skäl var man p.g.a trafiken på Rhen tvungen att lägga ner pontonbron. Jag har för mig att man byggde en fast bro som sedan förstördes under andra världskriget.
PLj
Användarvisningsbild
Drakir
Inlägg: 184
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Ort: Karlskrona

Re: Intressant brokonstruktion!

Inlägg av Drakir »

Finns med på detta youtube klipp:

Se 10:15 in i filmen
http://www.youtube.com/watch?v=7TWbOSWpFFc

Efterfilmen visar man en mj-modell av bron över Rhen
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"