F-Car System-Hur kopplas denna tråd in.

Avdelning för fordon på modelljärnvägen. Bilar, bussar, lastbilar. Faller Car System. Radiostyrda bilar. Även angränsande områden som diskussioner runt olika modulstandarder för Faller Car System, m.m.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

F-Car System-Hur kopplas denna tråd in.

Inlägg av Bo Andersson »

På den modell jag bygger ska detta system användas, och detta är nytt för mig.

Layout.
Bild

Tråden ska ha sin slinga med delning för sektionerna.
Tråden applicering vet jag hur denna ska göras, men inkopplingen av själva trådens ändar vet jag inte.

Gärna råd kring detta system.
Bilen får kommando genom att man drar ett passerkort, och stannar vid grinden som kommer att öppnas, för att sedan stängas, bilen kör fram till den andra grinden där bilen stannar nytt kommando så grinden öppnas, så ska händelse förloppet se ut.

Tacksam för hjälp
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: F-Car System-Hur kopplas denna tråd in.

Inlägg av UBJ »

Hej

Det finns två olika Faller car system, dels det äldre systemet som har funnits länge och dels ett relativt nytt system med digitala fordon.
Båda systemen använder dock samma tråd och den är bara en metalltråd och ska inte ha någon ström inkopplad.

I det äldre systemet så använder man stoppmagneter för att få fordonet att stanna. Det kör med samma hastighet hela tiden och stannar tvärt vid stoppmagneten. Det finns små elektronikburkar från Faller till det här systemet med timerkretsar och man kan få det hela att fungera automatiskt med hjälp av tungelement som påverkas av fordonet/fordonen.

Det nya systemet funkar med hjälp av datorstyrning och där kan få in acceleration och inbromsning.

Det är stor skillnad på prisnivån, med det gamla systemet med en bil för att åstadkomma det du vill så är kostnaden ca 2 -2500:- totalt.
Med det nya ca 10 000:-. Ytterligare bil enligt gamla systemet ca 1000-1200:-, bil till det nya ca 3000:-.

Lenis lek o hobby tror jag är dom som har bäst koll på Faller car system i Sverige.

Med vänlig hälsning UB
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: F-Car System-Hur kopplas denna tråd in.

Inlägg av Bo Andersson »

Stort tack UB

Värdefull information, som uppskattas.

Vänligen
Bo
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: F-Car System-Hur kopplas denna tråd in.

Inlägg av UBJ »

Jag har en hel del erfarenhet av det äldre systemet, det nya har jag bara läst om och sett Lenis demonstrationsbana på hobbymässan.

Mvh UB
Skriv svar

Återgå till "Faller Car System, Radiostyrda bilar"